کد خبر: ۷۲۴۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
اول اینکه بنده پیش از آنکه دامپزشک باشم خبرنگار بودم ، یعنی خبرنگاری بودم که به خاطر علاقه به رشته دامپزشکی , دامپزشک هم شدم / من دلایلی دارم که رشته دامپزشکی بسیار بهتر از پزشکی ، داروسازی و دندانپزشکی است که البته اینجا فرصت بیان آن نیست در فرصت مناسب تر خواهم گفت...

حکیم مهر - بخش اول از گفتگوی دکتر حسن پور مدیر روابط عمومی سازمان نظام دامپزشکی با دکتر انصاری فرد، دامپزشک و عضو شورای مرکزی این سازمان

اول از بیوگرافی شروع می کنیم لطفا گفتنی ها از خودتان را بگویید .

پس اجازه دهید بنده هم از سال 59 که از خارج کشور به ایران آمدم شروع کنم آن زمان بود که در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شدم و همزمان با تحصیل در این رشته در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا ) نیز به عنوان خبرنگار فعالیت می کردم که پس از گذشت چند سال فعالیت خبرنگاری مدیرروابط بین الملل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران شدم .

سال 73 در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مشغول به کار شدم و در سال 1381 به موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی رفتم و بعد به سازمان تحقیقات , آموزش و ترویج کشاورزی (تاک) منتقل شدم و از سال 1384 تا سال گذشته مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی بودم .

 سال گذشته عضو هیات مدیره شرکت نهاده های دامی جاهد شدم که عمده کار آن تولید و توزیع اسپرم دام های اصیل و سلکسیون شده برای پیشبرد پروژه بزرگ اصلاح نژاد دام در کشور است .

سال 1387 در زمان وزارت مهندس محمد رضا اسکندری توسط ایشان به عنوان نماینده وزیر جهاد کشاورزی در شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران منصوب شدم که امسال نیز دکتر صادق خلیلیان وزیر کنونی جهاد کشاورزی این ماموریت را تمدید کرد .

بفرمائید چه تعداد برادر هستید و چند فرزند دارید و در چه رشته ای تحصیل می کنند ؟

دو  برادر دارم به نام های عباس و محمد حسن  که محمد حسن هم اکنون مدیر عامل باشگاه ورزشی راه آهن است و سابقا ً هم مدیر عامل باشگاه پیروزی بود و علاقمندان فوتتبال بازی های ملی او را به خاطر دارند .

بنده دو پسر و دو دختر هم دارم که تقریبا همه آن ها  از نظر تحصیلات به نوعی با دامپزشکی و کشاورزی مرتبط هستند ؛ کوچکترین پسرم ؛ "هم رشته ای " خودم است که در دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد شبستر مشغول به تحصیل است , پسر دیگرم   رشته مهندسی آب با گرایش کشاورزی مشغول تحصیل است .

یکی از دخترانم فارغ التحصیل رشته میکروبیولوژی است که رشته او نیز با دامپزشکی و علوم آزمایشگاهی مرتبط است ، فقط یکی از دخترانم در رشته مهندسی صنایع گرایش پزشکی تحصیل می کند که البته رشته او هم مرتبط با دامپزشکی است .

ممکن است این ذهنیت بوجود آید که چون دکتر انصاری فرد خودش دامپزشکی خوانده ؛ بنابراین فرزندانش را مجبور کرده که به هر نحوی شده در رشته یا گرایش مورد علاقه خودش تحصیل کنند تا به این صورت راه پدرشان را ادامه دهند .

نه ؛ چون همیشه درباره اهمیت رشته دامپزشکی برای آن ها گفته ام و طوری درباره این رشته با آن ها صحبت کرده ام که دامپزشکی را رشته خوبی می دانند. البته نکته مهمی را فراموش کردم بگویم و آن اینکه مدت 16 سال  است که مدیر مسئول روزنامه پیروزی هستم و زمان هایی که مشغله کاری زیادی دارم پسرم را به عنوان مدیر داخلی در نشریه پیروزی جایگزین خودم می کنم تا در این خصوص هم راه مرا ادامه دهند (خنده )

آقای دکتر، حالا که به روزنامه پیروزی اشاره کردید ، بد نیست چند دقیقه ای زمین شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی را ترک کنیم و همراه با شما به زمین چمن فوتبال پیروزی برویم ! موافقید ؟

بله ، برویم با کمال میل

سال هاست که نشریه فوتبالی را اداره می کنید به تعبیری دیگر سال های مدیدی است که دست شما برای فوتبال کشور قلم زده است آیا پای شما هم به همین اندازه در عرصه فوتبال نقش آفرینی کرده و فوتبال را به صورت جدی بازی کرده اید ؟

ما سه برادر قبل از انقلاب در تیم جوانان شرق بازی می کردیم که بعدها به نام های همایون و تکاور تغییر نام داد در سال های دور اطراف منزل ما زمین خاکی زیاد بود و ما 3 برادر از همان زمان در زمین های خاکی اطراف منزل فوتبال را شروع کردیم تا اینکه برای ادامه تحصیل به انگلستان رفتم و در آن جا برای بازی در تیم دست سومی "پینتون  یونایتد" پذیرفته شدم تا اینکه در سال 59 همزمان با وقوع انقلاب اسلامی از جمله دانشجویان احراجی بودم که به میهن اسلامی بازگشتم .

بسیاری معتقدند دکتر انصاری فرد یک پرسپولیسی دو آتشه است آیا واقعا دو آتشه اید ؟

ما از بچگی پرسپولیسی تیر بودیم و هر جا باشیم پرسپولیسی هستیم و خواهیم بود .

اگر در اطرافیان شما احیاناً کسی استقلالی از آب در آمد آنوقت با این شدت آتشی که در حمایت از تیم محبوبتان دارید چه بلایی به سرش خواهید آورد ؟

هر کسی عقیده خودش را دارد اما ما سعی می کنیم که به راه راست هدایتش کنیم ( خنده ) .

شما علاوه بر پرسپولیسی دو آتشه ظاهرا حامی دو آتشه برادرتان " آقا محمد حسن خان " هم هستید چون در اغلب مصاحبه هایتان بی چون و چرا از اقدامات او جمایت می کنید .

اتفاقا خیلی ها از ما انتقاد می کنند که شما با اینکه نشریه دارید چرا از آن به عنوان پایگاهی برای حمایت از برادرتان استفاده نمی کنید ؟ و ما پاسخ می دهیم که نمی خواهیم شائبه پیش بیاید که حمایت های ما سببی و نسبی است هر جا اگر حرف حقی باشد از آن دفاع می کنیم و هر جا هم ناحقی ببینیم و لو آنکه برادرمان باشد دفاع نمی کنیم و انتقادات خودمان را داریم .

بنده که تا پیش از این در سازمان صدا و سیما به عنوان خبرنگار فعالیت می کردم همواره با این سوال مواجه بودم که دامپزشکی چه ارتباطی به خبرنگاری دارد ؟ اگر احیانا تا به حال کسی از شما این سوال را نپرسیده است ، اکنون ما می پرسیم  که دامپزشکی چه ارتباطی با فوتبال دارد ؟

اول اینکه بنده پیش از آنکه دامپزشک باشم خبرنگار بودم ، یعنی خبرنگاری بودم که به خاطر علاقه به رشته دامپزشکی , دامپزشک هم شدم .

در همه جای دنیا کار رسانه ای یک ذوق و شوق خاصی می خواهد که مانع از انجام فعالیت های دیگر نمی شود حتی می توان گفت کسانی که کار رسانه ای کرده اند و هم اکنون در حوزه های دیگری مثل پزشکی ،دامپزشکی و ... مشغول به فعالیت هستند , مطمئناً این پیشینه خبری ، تاثیر مهمی در پیشرفت کار  آن ها خواهد گذاشت .

اگر به گذشته برگردید آیا باز هم دامپزشک می شوید ؟

بله ؛ قطعاً و قطعاً

انتخاب اول شما در کنکور چه بود ؟

دامپزشکی بود .

پس از روی علاقه دامپزشکی خواندید نه به حکم تقدیر .

بله به شدت علاقمند بودم و هستم . من دلایلی دارم که رشته دامپزشکی بسیار بهتر از پزشکی ، داروسازی و دندانپزشکی است که البته اینجا فرصت بیان آن نیست در فرصت مناسب تر خواهم گفت.

(نفر اول از چپ : دکتر انصاری فرد در اولین جلسه چهارمین دوره شورای مرکزی نظام دامپزشکی)

 

{با توجه به آنکه} با حکم وزیر عضو شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی شدید ، آیا رقابت همیشگی سرخ و آبی هم جملگی به رقابت های کنونی حرفه ای دامپزشکی اضافه خواهد شد ؟

قطعا ما طرفدار رقابت سالم و پر هیجان هستیم و ضمن اینکه رقابت هم چیز بدی نیست حتی من زمانی که سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی بودم در نشست های خبری به شوخی اعلام می کردم سرخ ها یک طرف و آبی ها طرف دیگر بنشینند ؛ و حتی گاهی این رقابت ها به " کری خونی " برای یکدیگر هم کشیده می شد اما این هرگز به معنای دعوا و دسته بندی نیست.

(پنجمین نفر از راست : دکتر انصاری فرد در آخرین جلسه سومین دوره شورای مرکزی نظام دامپزشکی)

 

آخرین خبرها درباره اقدام ناشایست شیث رضائی و محمد نصرتی چیست ؟

کمیته انضباطی رای خود را صادر کرده است و جریمه های سنگینی هم هست و به خاطر اینکه بازی ایران و بحرین تحت الشعاع قرار نگیرد فعلا اعلام نمی کنند. البته به نظر من از بدشانسی این ها بود و به خاطر فضای ناهنجار در فوتبال بود که این دو نفر نقره داغ شدند تا بقیه عبرت بگیرد و گرنه به نظر من در فضاسازی و اعلام موضوع زیاده روی شد .

آقای دکتر به هر حال حرکت بسیار ناشایستی بود که در جلوی دید تماشاچیان حاضر درمسابقه و دوربین تلویزیون صورت گرفت .

بله ، شکی نیست من اتفاقا بارها در روزنامه نوشتم که این کار نه قابل توجیه هست و نه قابل دفاع اما ما خبر داریم که در فوتبال فجایع بسیار بزرگتر در زمینه های اخلاقی ؛ فنی و مالی انجام می شود که همه هم خبر دارند اما کمتر کسی به آن ورود می کند مثلا از نظر اخلاقی چند وقت پیش حتی دو   بازیکن در جلوی دیگران { ...} کرده بودند. .

جداً ؟!! در کدام بازی و کدام تیم ها بودند ؟

بله ؛ همه دیدند و ما هم دیدیم و روزنامه ها هم نوشتند ؛ دو بازیکن از لیگ برتر کشور بودند که نهایتا فقط چند هفته محروم شدند .

این ها کلاغ هایی بودند که آویزان شدند تا بقیه حساب کار خودشان را بکنند فحاشی در میدان مسابقه و در جلوی چشم داور مسابقه ؛ نداشتن عفت کلام در رختکن و بیرون رختکن از جمله آسیب هایی است که مدت هاست فوتبال ما درگیر آن است یا رفتارهای دیگر که بازیکنان مشهوری در پارتی های آنچنانی با وضعیتی شنیع دستگیر می شوند اما این دو بازیکن اخیر از بد روزگار این طور گیر افتادند .

فرض کنید گرگ هایی دائم به گله های روستا حمله می کند و به صورت تصادفی گرگ دیگری که در حمله های قبلی نبوده به یک آغل حمله می کند ، آنوقت مردم تمام دق و دلی هایی که از گرگ های قبلی داشتند را روی سر این خالی می کنند و فکر می کنند که همه موارد قبلی هم کار این بوده است ، به نظرم بدشانسی آوردند .

شما با جریمه نمودن آن ها موافقید اما با انتشار عمومی آن در سطح جامعه مخالفید درسته ؟

حدیثی داریم که زیاد صحبت کردن درباره یک منکر باعث اشاعه آن منکر می شود خیلی ها اصلا خبر نداشتند که چه اتفاقی افتاده و ما همه را خبردار کردیم ؛ مثلا پسرم از من سوال می کند که قضیه شیث و نصرتی چه بوده است ؟ و فرض کنید که حالا من باید به او توضیح بدم که چه بوده است .

اگر مطرح هم نشود ، دوباره این دور و تسلسل ادامه پیدا می کند

اگر به آن خیلی دامن زده نمی شد تعداد کمتری در جامعه می فهمیدند اصلا فرض کنید که یک ناهنجاری بزرگی اتفاق افتاده وقتی همه را خبردار کنیم آنوقت همین میشود که همه به فوتبال بدبین می شوند .

مگر کار رسانه ها فرهنگ سازی نیست ؟ چرا با حضور این همه رسانه فوتبالی متاسفانه شاهد روند نزولی اخلاق در عرصه فوتبال هستیم ؟

شکی نیست که رسانه ها باید فرهنگ سازی کنند و خوب یا بد عمل کردن رسانه ها در این زمینه نقش مهمی دارد رسانه ها باید با برنامه ریزی صحیح هنجارها را تبلیغ و هنجارشکنی ها را رد کنند ، این قضیه مثل داستان خاله خرسه است که هم می توان با سنگ مگس را از بین برد و هم با تدبیر . باید به گونه ای مگس را برداریم که حتی لایه های زاینده مگس نیز از بین برود که دیگر مگسی در کار نباشد.

 فکر نمی کنید رسانه های فوتبالی برای فروش بیشتر گاهی تیتر هایی می زنند که بوی بی اخلاقی از آن به مشام می رسد؟

ببینید به نظر من مشکل اصلی به علت ضعف ساختار فوتبال است و این ضعف ساختاری به این خاطر بوده است که در سال های اخیر مدیریت های قوی در فوتبال نداشتیم و از طرفی آنقدر حاشیه ها در فوتبال بوجود آمده که بیشتر وقت مدیران صرف جمع کردن این حاشیه ها شده است و در عین حال بی ثباتی در مدیریت هم تاثیر داشته است تا یک مدیر تازه بخواهد بفهمد که در فوتبال چه می گذرد تعویض می شود و فرصت نمی کند که از تجربه مدیریت خود برای برنامه ریزی اصولی استفاده کند .

در فدراسیون فوتبال کشور آلمان فرضا در 80 سال اخیر 6 مدیر عوض می شود اما در فوتبال ما در مدت 6 سال ؛ 80 مدیر عوض می شود . به نظرم باید در ابتدا مدیر را آنقدر قوی انتخاب کنیم که هرگز در وسط راه از انتخاب خود پشیمان نشویم که در نهایت مجبور بشویم یکی پس از دیگری آن ها را جابجا کنیم .
(پایان بخش اول)

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناظر
|
-
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
0
1
آقاي دكتر انصاري فرد شما كه طرفدار رقابت سالم هستيد پس چرا به آراي اعضاي شوراي مركزي احترام نمي گذاريد و تمكين نمي كنيد؟ ...................................
عضو شورای نظام
|
-
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
0
1
با سلام من از اقای دکتر انصاری فرد درخواست می نمایم با روحیه ورزشی با سازمان نظام دامپزشکی بر خورد نموده و پذیرای شکست چوانمردانه بوده و خود را به صنف دامپزشکی تحمیل ننماید
دامپزشک
|
-
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
1
0
باباجان چرا قضیه رو میپیچونید. بنده خدا دکتر انصاری فرد کی خواست رئیس بشه؟ مگه قانون نیست که رئیس جمهور می تونه هر کسی رو دوست داشت بزاره رئیس نظام دامپزشکی پس چرا سه نفر اول تمکین نکنند؟ دکتر انصاری فرد آدم با نفوذی در وزارتخونه است و اگر رئیس نظام بشه نفوذش باعث پیشرفت ما میشه پس انقدر مظلوم نمایی نکنید بزارید دست رئیس جمهور همونطوری که قانونم تو مجلس تصویب شده گفته باز بمونه دیگه
منتقد
|
-
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
0
0
آقای دکتر انصاری فرد وقتی بین 17 نفر از اعضای شورای مرکزی که 4 نفر آن منتصب به وزیر جهاد و به نحوی نماینده وی یا دستگاههای تحت نظر آن وزارت خانه بوده و با وجود 4 نماینده انتصابی دیگر نتوانستید رای بگیرید چگونه می خواهید نماینده صنف دامپزشکی باشید؟! از ........ گذشته .... درس بگیرید و سعی نکنید .... پستی را اشغال نمایید. بی شک، ....... نیز امروز نتیجه اقدام 4 سال پیش را ......... می بیند.
ناشناس
|
-
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
0
0
امیدوارم در این ماه محرم حق به حقدار برسد وجناب اقای وزیر به مددسید شهدا لوح ریاست سازمان به شخصی که بالاترین رای را احراز نمودندتقدیم نمایند بدین وسیله مایه خوشنودی...........کلیه دامپزشکان کشوررافراهم نمایند
نظر شما
ادامه