کد خبر: ۷۲۶۲
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر - رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار گفت: تلاشهای سازمان حفاظت محیط زیست برای حمایت از حیوانات، به‌ویژه حیوانات در حال انقراض کافی نیست.

دکتر "محمدرضا محمدی ملایری"، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا افزود: در این بخش همکاری تشکلهای غیردولتی یا NGOها به شدت احساس می‌شود. البته متاسفانه تشکلهای موجود در کشور از مسیر اصلی خود خارج شده‌اند و به اشتباه از الگوهای غربی در حال پیروی هستند.

وی ادامه داد: این تشکلها بجای آنکه با فعالیتهای فرهنگی به دنبال جلوگیری از انقراض پلنگ و گورخر ایرانی باشند، تنها به دنبال حمایت از سگ و گربه هستند و فراموش کرده‌اند که اگر غربیها این گونه رفتار می‌کنند به‌واسطه این است که آنها سگ را به عنوان یک شهروند می‌شناسند و حال آنکه در کشور ما به‌واسطه شرایط فرهنگی کاملا متفاوت، این تفکر صادق نیست. بنابراین سازمانهای غیردولتی حمایت از حیوانات در ایران کاملاً وقت و سرمایه خویش را در مسیر اشتباه خرج می‌کنند.

ملایری در خصوص دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار نیز گفت: این دانشکده با بکارگیری 30 عضو هیئت علمی تمام‌وقت و سایتی به مساحت 14 هکتار با حدود 20 هزار مترمربع بنا، که دارای بیمارستان تخصصی دامپزشکی و فضاهای آموزشی، پژوهشی و پرورشی است، توانسته رسالت خود را در زمینه تربیت فارغ‌التحصیلان کارآمد برای کشور به خوبی ادا کند.

وی به اهداف تاسیس مزرعه‌های آموزشی تحقیقاتی پرورش شترمرغ و تمساح پرداخت و گفت: از زمانی که بیماریهای خطرناکی مانند جنون گاوی در جهان شایع شد، جامعه جهانی به فکر تغییر منبع پروتئین مصرفی خود افتاد و به دنبال این تفکر، پرورش صنعتی شترمرغ و تمساح دچار تحول چشمگیری شد.

وی اضافه کرد: در کشور ما با توجه به جدید بودن صنعت پرورش شترمرغ، کمبود نیروی متخصص احساس می‌شود که دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار با تاسیس یک مزرعه آموزشی تحقیقاتی پرورش شترمرغ، امیدوار است بتواند این ضعف را جبران کند.

وی افزود: مزرعه پرورش تمساح نیز با هدف بررسی امکان بومی‌سازی این صنعت در کشور با رعایت توجیهات اقتصادی در دستور کار قرار گرفت و فاز اول پروژه با بیش از پنجاه درصد پیشرفت در حال انجام است.

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد گرمسار همچنین گفت: قرار است که پس از اتمام مراحل عمرانی با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست، گونه تمساح سایمنسوس از کشور تایلند وارد شود و پرورش یابد. البته در مراحل بعدی مطالعه بر روی گونه تمساح بومی ایران نیز مورد نظر است.

ملایری با اشاره به اینکه سال 2011 از سوی سازمان فائو، سال دامپزشکی نامگذاری شده است، تصریح کرد: علاوه بر این، سازمان ملل نیز این سال را سال تنوع زیستی نامگذاری کرده و در این راستا دبیرکل این سازمان از کلیه کشورها تقاضا کرده که نهایت سعی خود را در جهت حفظ گونه‌های زیستی مبذول دارند، لذا باید با تنویر افکار عمومی، اهمیت و جایگاه حراست از حیات وحش را به عموم شهروندان شناساند.

 

این اظهارات در حالی منتشر شده که در دانشکده تحت ریاست دکتر ملایری در دو بخش داخلی و جراحی، دانشجویان در حال فراگیری چگونگی رسیدگی به سگ و گربه و آموختن روشهای پیشگیری و درمان بیماریهای این حیوانات هستند.

هر چند پیروی از الگوهای غربی در صورت مغایرت با دین و فرهنگ ما قطعاً مذموم است اما حمایت از حیوانات کوچک در جهت رسیدگی به وضعیت تغذیه و بیماریهای آنان از وظایف مهم دامپزشکان و دقیقاً برابر توصیه و سیره ائمه معصومین علیهم السلام است.

نکته قابل تأمل در اظهارات رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار اشاره به پرورش تمساح است و این در حالی است که بنابر توضیحات منتشره در سایت رسمی این دانشگاه پوست این جانور در تهیه چرم (کیف، کفش، جای سوئیچی، بند و کمربند و تزینات دیگر)، غدد مترشحه بدن در صنایع بهداشتی و آرایشی و تهیه عطر و ادکلن، خون و ترکیبات آن در صنایع داروسازی و تولیدآنتی بیوتیک، گوشت برای صادراتی مورد استفاده قرار گیرد و مشخص نیست چرا دانشکده دامپزشکی تحت ریاست دکتر ملایری که باید مروج حمایت از حیوانات باشد به سمت پرورش تمساح با این منافع رفته است؟!

گفتنی است سال 2011 نیز بعنوان سال جنگلها و تنوع زیستی جنگلها نامگذاری شده و سال 2010 بعنوان سال تنوع زیستی نامگذاری شده بود که در اظهارات رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار به اشتباه بیان شده است.

 

 

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دانش آموخته دامپزشکی گرمسار
|
-
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
0
0
جای بسی خجلت برای مجموعه دانشکده دامپزشکی گرمسار است که .............
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
0
1
فعلا هرکس می خواهد مسلمان جلوه کند، یک چوبی هم توی سر سگ و گربه می زند، چه به موضوع بحث مربوط باشد و چه نباشد!! .......................................
دکتر محمدی دانش آموخته گرمسار
|
-
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۲
0
1
به جای خرید تمساح که فقط برا خوش نامیه یه خورده بهتره مسولان دانشکده به درد دانشجوها گوش بدن که نخ بخیه تا 2سال پیش نداشتیم حالا می خوان تمساح بیارن که چی؟همین کار خودش الگوی غرب نیست؟ساخت بیمارستانم که 4سال ولی هنوز تموم نشده......واقعا که
دکتر سلیمی
|
-
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
0
1
کار تولید شتر مرغ و تمساح اصلاً اقتصادی نیست و ما حتی واکسن هاش رو هم نداریم و ای کاش دانشکده های دامپزشکی در مورد پرورش و بیماریهای بوقلمون کاری رو انجام بدهند که آینده روشنی دارد
حميد امير احمدي
|
-
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
1
1
قابل توجه دوستان گرامي امروزه پرورش كوروكوديل به يك صنعت تجاري تبديل شده است به عنوان مثال چرم اين خزنده به عنوان گران قيمت ترين و با دوام ترين چرم مد تظر است.به علاوه روغن تمساح مصارف دارويي بسياري دارد .همچنين گوشت اين حيوان را مي توان به كشور هاي اسيايي شرقي صادر كرد.اگر اين پروژه به اتمام برسد براي اولين بار در خاور ميانه بوده است كه چنين طرحي اجرا مي شود و مي تواند سهم صادرات غير نفتي ايران را افزايش دهد به علاوه دامپزشكي ايران 50 سال از جهان عقب است و براي جبران با يد از غرب پيروي كرد والا همان كه هستيم خواهيم بود
نظر شما
ادامه