کد خبر: ۷۲۷۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مازندران، تربت حیدریه، قم، جنوب کرمان و بوشهر

 

صعود گروه کوهنوردی بیطاری (اداره کل دامپزشکی استان مازندران) به ارتفاعات مرز بین ایران و ترکمنستان


 گروه کوهنوردی اداره کل دامپزشکی استان مازندران ( بیطاری ) به قله کوه گوگجه داغ در مرز بین ایران و ترکمنستان به زیارت  مجموعه گورستان و زیاتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در فاصله 90 کیلو متری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و 55 کیلو متری شمال شرق شهرستان کلاله و 6 کیلومتری روستای گچی سو – نزدیک آی تمر از توابع بخش مراوه تپه صعود نمودند .

خالد نبی یکی از پیغمبران عرب بعد از حضرت عیسی خالد نبی غیث بن سنان عبسی بود ، که در گفتگوی محاوره ای ترکمنان، ایشان را «حالت نبی» می گویند.به نقل از کتاب ناسخ التواریخ، خالد بن سنان (ع) شش هزار و یکصد و بیست و سه سال بعد از به دنیا آمدن حضرت آدم (ع) و در سال 530 میلادی بر تخت نبوت نشته و مردم زمان خود را به شریعت حضرت «اسماعیل ذبیح اله (ع)» می رسد. او در سرزمین عدن که در یمن می باشد، می زیسته است و از قبیله «بنی عبس بغیض» می باشد. از آنجایکه ایشان در زمره پیامبران تبلیغی بدون کتاب و آخرین مبلغ زین مسیح بوده و وظیفه اش ایجاب می کرد که بعنوان مبلغ دینی به همه جا سفر کند و مردم را به پذیرش دین مسیح دعوت کند. در آن زمان در ایران، خسرو انوشیروان پادشاهی می کرد و آیین زرتشت مذهب رسمی اکثر ایرانیان بود.
فاصله زمانی بین ضهور خالدنبی و ولادت خاتم الانبیاء چهل سال است. به عبارت دیگر خالد بن سنان چهل سال پیش از ولادت خاتم الانبیاء به ظهور می رسد. به طوریکه دختر خالد نبی در دوران پیری به خدمت رسول الله (ص) می رسد، و در حضور مبارک پیامبر ایمان می آورد. و پیامبر می فرمایند: « انبه بنی ضیعه اهله» و در حدیت آمده است که پیغمبر به او فرمود: « مرحبا به انبه اخی » ( از اعلام زرکلی ج 1 – ص 284 ) حضرت محمد در مورد دفن و مزار خالد نبی فرموده اند: « ویقال ان قبره بناحیه جرجان علی قله جبل یقال له خدا ... » قبر حضرت خالد نبی در ناحیه جرجان بر روی قله کوهی که به آن « قدرت » یا « خدا » (در زبان محلی) قرار دارد . در این زیارتگاه بقعه خالد نبی ، بقعه های عالم بابا و چوپان عطا و دره ای بنام پنج شیر و همچنین چشمه خضر دندان قرار دارند . طبق روایات رایج بین اهالی ، عالم بابا پدر همسر خالد نبی و چوپان عطا ، شبان خالد نبی یا یکی از اولیای گمنام و یا یکی از همرا هان وی بوده است ، که همگی آنها مورد توجه واحترام ترکمن ها می باشند .

در قسمت شرق بقعه چوپان عطا و پیوسته به آن و بر روی یک رشته تپه ماهورهای خاکی که ارتفاع آنها به مراتب کمتر از ارتفاع محل مرقد خالد نبی است ، گورستان عظیمی دیده می شود که حدود 600 سنگ مزارهای استوانه ای تا ارتفاع حداکثر 2 متر در آن دیده می شود .

سنگ مزار های خالد نبی که طول متوسط آنها 2 متر ( حداقل 5/0 و حداکثر 5 متر ) و با قطری بیش از 50 سانتی متر و وزنی بالغ بر 2 تن بصورت ایستاده و در شکل هایی که گفته شد از سنگ یک پارچه حجاری شده و تراشیده شده است . عموم سنگ مزار های خالد نبی بدون کتیبه و نوشتار هستند ، و تمامی آنها به شکل های مختلف انسانی و تجریدی تراش خوده اند.

افراد حاضر در این گروه آقایان حشمت االه زارع ، دکتر بهروز طاهر نژاد ، مرتضی بابایی ، احمد سعیدی و علی باکویی بودند .

 

---------------------------------

 

بازدید و دیدار صمیمانه نماینده تربت حیدریه در مجلس از شبکه دامپزشکی این شهرستان


برابر اعلام شبکه دامپزشکی تربت حیدریه حجت الاسلام رضایی نماینده شهرستان تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی از شبکه دامپزشکی تربت حیدریه بازدید نمود.

در این بازدید دکتر رفیعی پور رئیس شبکه دامپزشکی تربت حیدریه ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور نماینده محترم و هیئت همراه به گوشه ای از فعالیتهای این شبکه در چند ماه گذشته اشاره نمود  و قمستی از شاخص های موجود در زمینه دام و طیور ، کرم ابریشم و آبزیان شهرستان را تشریح و از خالی بودن صنایع مرتبط با دام و طیور  بعنوان کمبود  در حال حاضر شهرستان یاد کرد.

وی همچنین خواستار همکاری و حمایت ویژه نماینده  و فرماندار از این شبکه در جهت کمک و تشویق سرمایه گذاری مرتبط با دامپزشکی در بخش خصوصی شد ( دارو ، درمان ، صنایع )  تا علاوه بر ایجاد اشتغال با بهره مندی از آخرین تکنولوژی روز دنیا برای تولید  محصولات دامی سالم و بهداشتی اقدام لازم صورت پذیرد.

در ادامه حجت الاسلام رضایی نماینده این شهرستان در مجلس ضمن تشکر از فعالیتها و خدمات حیاتی دامپزشکی خواستار کلان نگری دامپزشکی و تبلیغ و ترویج فعالیت های مهم دامپزشکی برای هر چه بیشتر شناساندن حرفه ارزشمند دامپزشکی  و همچنین در خصوص صنایع مرتبط ، خواستار استفاده از تجربیات مدیریت و همکاران دامپزشکی برای احیاء صنایع تعطیل و یا نیمه تعطیل شد.

وی همچنین اعلام کرد دفتر نماینده شهرستان آمادگی پیگیری و انعکاس مشکلات است.

 

----------------------------------

 

صدور گواهی بهداشتی با همکاری سیستم دفاتر پیشخوان دولت


 اداره دامپزشکی شهرستان قم اعلام کرد در پی عقد قرارداد با دفاتر پیشخوان دولت در این استان طی هفته گذشته نسبت به صدور گواهی بهداشتی گوسفند داشتی و پرواری، گاوشیری و پرواری اقدام نموده است.

گفتنی است ضمن مشخص شدن دفاتر مذکور در نقاط مختلف استان نسبت به اطلاع رسانی و آگاهی دامداران از طریق تابلو دیجیتال روان و مطبوعات نیز اقدام مقتضی صورت گرفته است.

 

-----------------------------------

 

اعلام شماره ارسال پیامک اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان


علی نظری مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت : پیامک اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان به منظور تسهیل در ارتباط هر چه بیشتر مردم با اداره کل دامپزشک به شماره 3000909014 راه‌اندازی شد.
به گفته وی علاقمندان می‌توانند نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق پیامک به این شماره ارسال نمایند.

------------------------------------

 

دیدار مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی بوشهر با پرسنل مرکز ملی تشخیص بیماریهای میگو


در دیدار مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی بوشهر و معاون اداری پشتیبانی این اداره کل با همکاران مرکز ملی تشخیص بیماریهای میگو و همچنین همکاران قرنطینه بین مرزی احمدی ضمن تبریک عید قربان و بزرگداشت این روز و رسیدگی به امور فرهنگی و دینی و رفع مشکلات و نواقص موجود پرسنل یک از سنت های پسندیده و مستحب عید قربان را صله رحم و بازدید از خویشان و دوستان ذکر نمود.


وی در ادامه افزود : همکاران محترم دامپزشکی همچون یک خانواده هستند که بازدیدهایی که صورت می گیرد را می توان در راستای عمل پسندیده ی صله رحم در خانواده بزرگ دامپزشکی دانست که بازخورد بسیار مطلوبی در این گونه دیدارهای چهره به چهره بین همکاران با نیروها ی ستادی از لحاظ رفع نواقص و بسر سازی جهت همبستگی و ارتباط عمیق تر خواهد بود.

 

نظر شما
ادامه