کد خبر: ۷۲۹۶۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر نفیسه مختاری» بانوی دامپزشک داروخانه‌دار در زرین‌دشت استان فارس:
«دکتر نفیسه مختاری» افزود: اکثر همکلاسی‌هایم در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز از رتبه‌های خوب بودند؛ یعنی از رتبه ۹۷۰ داشتیم تا در نهایت رتبه ۱۵۰۰ که آخرین رتبه شبانه دانشگاه شیراز بود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر نفیسه مختاری» بانوی دامپزشک فعال در حوزه داروخانه در زرین‌دشت استان فارس، معتقد است که دامدار هیچ‌گونه پشتوانه مالی و بیمه‌ای ندارد و این مساله بزرگترین معضل داروخانه‌های دامپزشکی هم محسوب می‌شود.

وی تصریح می‌کند:‌ «اگر دامدار یک دفترچه بیمه داشت یا اگر داروهای دامپزشکی مثل داروهای انسانی دارای یارانه و حمایت دولتی بود، هم تولید موفق‌تر بود و هم داروخانه‌. از طرفی داروها بسیار گران هستند و در چند سال اخیر هم که مدتی دارو نایاب شد. تهیه دارو برای دامدار مخصوصا الان که نهاده گران و خشکسالی است، بسیار سخت است و متاسفانه خیلی از دام‌ها در حالت آبستن به کشتارگاه فرستاده شدند.»

حکیم مهر: خانم دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده ورودی سال ۸۳ دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز هستم و در سال ۸۹ فارغ‌التحصیل شدم.

حکیم مهر: چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

واقعیت این است که علاقه اصلی من به داروسازی و دندانپزشکی بود و بعد از اینکه این اتفاق رخ نداد، دست تقدیر باعث شد که وارد رشته دامپزشکی شوم. بعضی از دوستان ممکن است از ورود به رشته دامپزشکی پشیمان و ناراحت باشند، اما در حال حاضر بنده به هیچ عنوان این احساس را ندارم. ورودی‌های ما خیلی سطح بالا و اکثر همکلاسی‌ها از رتبه‌های خوب بودند؛ یعنی از رتبه ۹۷۰ داشتیم تا در نهایت رتبه ۱۵۰۰ که آخرین رتبه شبانه دانشگاه شیراز بود، اما خیلی‌ها واقعا از اینکه وارد این رشته شدند، ناراضی بودند.

حکیم مهر: فکر می‌کنید که مهمترین علت آن چه بود؟

اینکه این رشته کمی مظلوم واقع شده است. در چند سال تحصیل در دوره عمومی دامپزشکی زحمات و سختی‌های زیادی وجود دارد و این مسائل باعث مظلومیت رشته شده است، اما می‌شود با آن کنار آمد.

حکیم مهر:‌ واکنش خانواده و اطرافیان شما نسبت به اینکه شما رشته دامپزشکی را انتخاب کردید، چه بود؟

خانواده من رشته دامپزشکی را پذیرفتند اما اطرافیان خیر و خیلی سعی کردند که من را منصرف کنند. پذیرش این رشته برای اطرافیان سخت بود و می‌گفتند که حیف بود و شاید بهتر بود که یک سال دیگر می‌خواندی، چون حتما رشته دندانپزشکی را قبول می‌شدی.

حکیم مهر: دوره عمومی شما چطور گذشت؟ آیا در آن سال‌ها با مسائلی مثل تبعیض جنسیتی مواجه بودید؟

در دانشگاه شیراز فضا خیلی خوب بود و تفاوتی بین خانم و آقا وجود نداشت. در چهار سال اول که علوم پایه تدرس می‌شد، کلاس‌های ما بدون هیچ مشکلی به صورت مختلط برگزار می‌شد. بعد از سال چهارم نیز کارها را به صورت گروه‌بندی و با هم انجام می‌دادیم. اگر هم نیاز بود که در اصطبل باشیم، همه با هم روپوش، چکمه و دستکش مخصوص می‌پوشیدیم و وارد کار می‌شدیم.

حکیم مهر: بعد از اینکه دوره عمومی تمام شد، چه کردید؟

بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی و در دی ماه سال ۹۰ وارد حیطه کاری خودم یعنی داروخانه شدم. آن زمان مجوز داروخانه به راحتی داده نمی‌شد و چهار شهر بود که راه‌اندازی داروخانه در آنها آزاد بود. یکی از آن شهرها زرین‌دشت داراب بود که امتیاز من به زرین‌دشت خورد و از سال ۹۰ تا الان در داروخانه دامپزشکی مشغول به کار هستم.

حکیم مهر: چرا داروخانه دامپزشکی را انتخاب کردید؟

از ابتدا به این حیطه علاقه‌مند بودم. داروها را خیلی دوست داشتم و زمانی هم که کنکور می‌دادم، در درس شیمی که زیرگروه داروسازی بود، خیلی قوی بودم و در نهایت هم با یک اختلاف خیلی کم از داروسازی شیراز به دامپزشکی شیراز آمدم. خلاصه که همیشه دوست داشتم که تخصص و فعالیتم در این حیطه باشد.

حکیم مهر: بعد از ورود به حیطه کار با چه سختی‌هایی مواجه شدید؟ آیا اساسا تفاوتی بین دامپزشکان خانم و آقا در حوزه داروخانه دامپزشکی وجود دارد؟

تفاوت بین دامپزشک خانم و آقا در بحث کلینیک شاید بیشتر باشد اما در مقوله داروخانه خیر، چنین تفاوت‌هایی وجود ندارد. در کلینیک هم ممکن است خود خانم‌ها راحت نباشند، مخصوصا در بخش دام بزرگ. در غیر این صورت و در حوزه دام کوچک، پت و پرندگان زینتی، خانم‌ها به راحتی و خیلی زیاد فعالیت می‌کنند.

حکیم مهر:‌ فارغ از بحث جنسیت، مهمترین مشکلات داروخانه‌های دامپزشکی از لحاظ صنفی چیست؟

مشکل اصلی، نبودن پشتوانه برای دامدار است. یعنی دامدار هیچ پشتوانه مالی و هیچ پشتوانه بیمه‌ای ندارد. در صورتی که اگر دامدار یک دفترچه بیمه داشت یا اگر داروهای دامپزشکی مثل داروهای انسانی دارای یارانه و حمایت دولتی بود، هم تولید موفق‌تر بود و هم داروخانه‌ها. پس مشکل اصلی این است که دامدار فاقد حمایت و بیمه است و داروها بسیار گران هستند. در چند سال اخیر هم که مدتی دارو نایاب شد که الان موجود هستند اما قیمت‌های خیلی بالایی دارند. تهیه دارو برای دامدار مخصوصا الان که نهاده گران و خشکسالی است، بسیار سخت است و شاهد این موضوع هم بودیم که خیلی از دام‌ها در حالت آبستن به کشتارگاه فرستاده شدند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از پایگاه خبری حکیم مهر خیلی تشکر می‌کنم و ممنون هستم که بنده را انتخاب کردید. امیدوارم این خواسته به گوش مسئولین برسد که از دامدار حمایت کنند تا بیمه داشته باشد. چون این مساله هم به نفع تولیدکننده است و هم به نفع داروخانه. مسئولین در بحث نهاده‌ها به این نتیجه رسیدند که سوبسید نباشد اما در بخش بیمه می‌توانند کمک کنند و اگر این اتفاق بیفتد، شرایط بسیار بهتر می‌شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
Dvm
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
0
12
چقد جالب و چقدر تلخ
خیلی وقته اکثر مصاحبه ها رو چه با اساتید چه جدیدا با دامپزشک های خانم میخونم
اکثریت مطلق، رشته دامپزشکی انتخاب اولشون نبوده و حین تحصیل علاقمند شدن
کاش رشته دامپزشکی بیشتر مورد توجه قرار میگرفت
کاش حمایت بیشتری میشد
و ای کاش حداقل آموزش دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت بره
تنها رشته دکتری حرفه ای وزارت علوم
دامپزشک خانم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
2
8
چه جالبه که جدیدا به خانم های دامپزشک توجه ویژه دارید!! انشااله که مقطعی و سیاسی نباشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
6
5
رشته دامپزشکی کمی مظلوم واقع شده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
اصلاً مگر ظلمی متوجه این این رشته بوده یا هست یا خواهد بود؟؟؟؟؟!!!!!
بسیار کم لطفی کرده اند ایشون.
من تاکنون هر آنچه دیده ام دامپزشکانی بوده اند که فقط از عزت، اقتدار، توجه، جایگاه رفیع اجتماعی، درآمد فوق العاده، امتیازات،امیدواری، شور و هیجان، انگیزه و .... سخن می گویند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
اینجای که شما و مقامات کشور زندگی می‌کنید و گل و بلبل می‌بینید میشه بگید چطور میشه اومد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
مزاح بود این متن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
نیازی به اومدن نیست، در اون تشریف دارین ولی خودتون نمی فهمین.
بقول معروف شما مردین ولی چون تنت داغه هنوز متوجه نشدی....!!!!!
در ضمن متن مزاح نیست بلکه کاملاً جدی بود.......!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
0
3
چه می کنه این دست تقدیر
دکتر دشتی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
0
3
با سلام و خدا قوت خدمت همکار کارآفرین خانم دکتر مختاری که سالهاست در محروم ترین نقاط استان فارس در جنوب کشور زحمت می‌کشند.
نظر شما
ادامه