کد خبر: ۷۳۰۲۹
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:
«دکتر سیدمهدی قمصری» افزود: از نظر تعداد کیس‌ها، در مورد حیوانات خانگی مساله‌ای احساس نمی‌شود، چون بیمارستان دانشکده شبانه‌روزی است و کیس زیاد است اما در حوزه دام بزرگ و طیور مساله وجود دارد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «تعداد دانشجویان انصرافی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گذشته و زمانی که کنکور دانشگاه‌های دولتی و آزاد از هم جدا بود، بیشتر بود، اما الان این‌گونه نیست.» این را رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به حکیم مهر می‌گوید: «تعدادی از پذیرفته‌شدگان دانشکده دامپزشکی مجددا کنکور می‌دادند و به رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه آزاد می‌رفتند. اما در حال حاضر اینطور نیست، چون دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتی کنکور مشترک دارند.»

«دکتر سیدمهدی قمصری» معتقد است که در مورد حیوانات خانگی کمبود کیس احساس نمی‌شود، چون بیمارستان دانشکده شبانه‌روزی است و کیس زیاد است و دانشجویان می‌بینند: «اما در مورد تعداد کیس در حوزه دام بزرگ و طیور مساله وجود دارد. این مساله نه فقط در دانشگاه تهران، بلکه در همه دانشکده‌های دولتی و غیردولتی دیده می‌شود و علت آن هم تغییراتی است که در ساختارهای صنعتی پیش آمده است.»

حکیم مهر: آقای دکتر، تعداد ورودی‌های مهر و بهمن دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در حال حاضر چند نفر هستند؟

دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در ماه بهمن ورودی ندارد. ما در طول سال تحصیلی فقط دانشجویان ورودی مهر داریم. اگرچه ظرفیت پذیرش ۱۰۰ نفر اعلام شده اما به هر حال تعدادی نقل و انتقال، فرزندان هیات علمی و ایثارگران معرفی شده از سوی وزارتخانه هم هستند که با احتساب آنها، حدود ۱۱۰ نفر ثبت‌نام داشتند و مشغول به تحصیل هستند.

حکیم مهر: آمار تعداد انصرافی‌های رشته دامپزشکی چگونه است؟ چه افرادی که از ابتدا انصراف می‌دهند و چه آنهایی که مقداری تحصیل می‌کنند و بعد انصراف می‌دهند؟

در گذشته و زمانی که کنکور دانشگاه‌های دولتی و آزاد از هم جدا بود، تعداد انصرافی‌ها بیشتر بودند. مثلا تعدادی از پذیرفته‌شدگان دانشکده دامپزشکی که مجددا کنکور می‌دادند، از دامپزشکی‌های دولتی مثل تهران یا جاهای دیگر انصراف می‌دادند و به رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه آزاد می‌رفتند. اما در حال حاضر اینطور نیست، چون دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتی کنکور مشترک دارند. لذا فردی که در رشته دامپزشکی دانشگاه دولتی  قبول می‌شود، دیگر نمی‌تواند به رشته پزشکی دانشگاه آزاد برود، لذا در این یکی دو سال ما انصراف از این منظر نداریم، اما قبلا بیشتر انصراف‌ها این گونه بود. به این معنا که بچه‌ها قبول می‌شدند، بعد اگر سایر رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد را قبول می‌شدند، به آنجا می‌رفتند. اما الان این‌گونه نیست و راه برای این موضوع بسته است. لذا دانشجو باید از ابتدا تصمیم خود را بگیرد که می‌خواهد دامپزشکی بخواند یا پزشکی، لذا به همین دلیل تعداد انصراف‌ها کم شده است.

در گذشته مثلا ۱۱۰ نفر اعلام ظرفیت می‌کردیم با این تفکر که ممکن است ۲۰ یا ۳۰ نفر نیایند، اما الان متاسفانه این محاسبه کمی اشتباه است. چون خود ما دوست نداریم که ورودی‌هایمان بیش از ۶۰ یا ۷۰ نفر باشد اما خب همه آن ظرفیت حداقل در سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام کردند. به طور کلی این موارد انصراف را دیگر نداریم و انصراف‌ها به شکل موردی است و خیلی تعداد آن زیاد نیست که به چشم بیاید. به همین خاطر امسال، سال اولی زیاد است، چون آن صد نفر ثبت نام کردند و حدود ده بیست نفر هم جابه‌جایی این‌چنینی اضافه شده و ما به خاطر ظرفیت، کمی نگران هستیم.

حکیم مهر: وضعیت نسبت دانشجویان دختر به پسر رشته دامپزشکی چگونه است؟

در این لحظه آماری در ذهن ندارم. اما می‌دانید که منع یا اعمال نظر یا تعیین ظرفیتی در این خصوص انجام نمی‌شود و دانشجویان بر اساس نمره کنکوری که کسب می‌کنند، فارغ از جنسیت وارد می‌شوند. سال‌هایی بوده که اکثر ورودی‌ها دختر بودند و فقط دو سه نفر پسر بودند. جنسیت کاملا بر اساس نتایج کنکور تعیین می‌شود.

حکیم مهر: آقای دکتر، بعضی از دانشجویان از تعداد کم کیس‌ها در دوره تحصیل گلایه دارند. نظر شما در این خصوص چیست؟

در مورد حیوانات خانگی که مساله‌ای در این خصوص احساس نمی‌شود، چون بیمارستان دانشکده شبانه‌روزی است و کیس زیاد است و دانشجویان می‌بینند، اما در حوزه دام بزرگ و طیور مساله وجود دارد. این مساله نه فقط در دانشگاه تهران، بلکه در همه دانشکده‌های دولتی و غیردولتی دیده می‌شود و علت آن هم تغییراتی است که در ساختارهای صنعتی پیش آمده است. امروز عمده دامپروری‌های سنتی در شهرهای بزرگ از بین رفتند و دامداری‌های نیمه‌ صنعتی‌ نیز بیشتر به سمت تمرکز و صنعتی شدن پیش می‌روند. آنها هم معیارهای خاصی دارند و کمتر دام را به مراکز درمانی ارجاع می‌دهند و معمولا از تیم‌های دامپزشکی استفاده می‌کنند و به این شکل نیست که صفر باشد.

در دانشگاه تهران آمار ما در حوزه اسب نسبت به گذشته خیلی رشد کرده است، چون صنعت اسب رشد کرده و هر راس اسب بسیار قیمتی شده است و طبیعتا صاحبان آنها از خدمات تخصصی دانشکده دامپزشکی استفاده می‌کنند. خدمات به اسب حتی شبانه‌روزی است و ما خیلی از جراحی‌های اورژانس مثل کولیک اسب را شاید هر شب یا یک شب درمیان انجام می‌دهیم. این یک جراحی تخصصی است و عمدتا در طول انجام آن، رزیدنت‌ها ما را همراهی می‌کنند. نه اینکه درخصوص همکاری دوستان منعی داشته باشیم اما برای ما امکان اینکه مثلا شب و نیمهشب با دانشجوی کارورز تماس بگیریم وجود ندارد و دانشکده فاقد چنین سیستمی است. اما رزیدنت‌ها در شرایط سنی بالاتری هستند و استقلال اجتماعی بیشتری دارند و خیلی از مواقع به آنها تکلیف می‌کنیم. چون رزیدنت حتی شب در بیمارستان می‌ماند و گاهی جراحی ما تا صبح طول می‌کشد. بنابراین در حوزه اسب، حتی درخصوص جراحی‌هایی که به شکل سرپایی در باشگاه‌ها انجام می‌دهیم، نظر من موافق فرمایش شما نیست.

در حوزه گاو یا به طور کلی نشخوارکنندگان، در جراحی‌هایی که خود من از گذشته انجام می‌دادم، معمولا رزیدنت‌ها و گاهی اوقات کارورزها من را همراهی می‌کردند، اما تعداد آن حتی در صنعت دامپروری برای مراجعه به شخص ما هم کم شده است. به هر حال مسائل اقتصادی در این حوزه دخیل هستند. یعنی دامدار حساب می‌کند که اگر بخواهد گاو را جراحی کند، هزینه و پست‌آپ چقدر می‌شود و از آن طرف قیمت گوشت خوب است و لذا به راحتی آن را حذف می‌کند. دلیل پرسش شما همین است و مشکل دیگری نیست و همه دانشگاه‌ها با این مساله درگیر هستند.

در مورد طیور هم همین مساله است. صنعت طیور هم با رشد خود و افزایش دامپزشکانی که در صنعت طیور فعال هستند، نیاز به مراجعه را از مرغدارها کم کرده است. به این معنا که مرغداران با سهولت بیشتری به خدمات دامپزشکی دسترسی دارند، بنابراین خیلی به دانشکده‌ها مراجعه نمی‌کنند مگر در شرایط خاصی که به مشکل خاصی برخورد کنند.

حکیم مهر: قرار بود که دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران از ترم پنچ و شش به بعد، برخی واحدهای اختیاری به دانشجوها ارائه دهد. این طرح به کجا رسید؟

این طرح هم‌اکنون در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در حال انجام است. ترک‌بندی صورت گرفته و اکثریت دانشجویان همین ترک عمومی را انتخاب کرده‌اند و در درجه دوم، ترک دام‌های کوچک یا دام‌های خانگی را با توجه به تقاضایی که در بازار است، انتخاب می‌کنند. ترک‌بندی‌ها حداقل باید به کف ده، دوازده دانشجو برسد تا برگزاری کلاس آن توجیه داشته باشد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
4
20
ورود به دانشگاه کلا از سر مجبوریه بخصوص دامپزشکی
پاسخ ها
مرگ دامپزشکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
دامپزشکی خوندن بزرگترین اشتباه یه فرد در زندگی اش هست.برای نابودی این رشته دولت قسم خورده.الان برای اینکه به دامپزشکان مسئول فنی در بجنورد حقوق نزدیک به کارگری بدن،می خوان دانشکده دامپزشکی تاسیس کنن.پس بی خود عمر و زندگی تون رو تلف این تله نکنید!وقتی دانشجو نباشه،نگهداری دانشکده های قارچ گونه و سرطانی مقرون به صرفه نخواهد بود.ایران جز معدود کشورهایی هست که بین مردم و دولت تناقض و درگیری شدید وجود داره.وقتی نمی تونی کار برای بیکاران دامپزشکی ایجاد کنی،چرا بی رویه تولید می کنی آقای دولت!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
1
16
سلام دکتر. مقدوره کمی از تجهیزات جدیدی که هیچ وقت نخریدید در بخش های علوم پایه بفرمایید. دانشجویان شما با چه تجهیزات جدیدی که در ۵ سال اخیر خریدید آشنا میشند؟

مقدوره بفرمایید بچه های فارغ‌التحصیل دانشکده شما کدام میتونه سزارین گاو یا جا به جای شیردان انجام بدهد بعد فراغت؟

مقدوره از نکردن ناوگان حمل و نقل دانشجویان بفرمایید

مقدوره از کتاب های جدید تکس که وارد کتاب خانه شدند نام ببرید؟
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
3
33
هر کی انصراف بده ضرر نکرده حتی از دانشگاه تهران
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
اگر علاقه نداشته باشه خیلی خوبه از همون اول انصراف بده
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
۳۰ نفر موافق انصراف.....این کامنت میتونه چراغ راه دانشجویان جدید باشد.
دانشجو ورودی ۴۰۰
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
3
18
همین امسال ورودی ما ۵۰ نفر مهمان گرفتند که همه هم تا سال اخر خواهند موند و انتقالی دائم محسوب میشن.خب این چه عدالتیه که هر کی هر جا قبول شد بعد یه ترم بیاد دانشگاه تهران؟!!!واسه چی پس کنکور میدیم؟!اگه شرایط بدی هم ایجاد شده باشه براشون همون دو ترم مهمانی کافیه ا بتونن مشکلو برطرف کنند.کلاسا دیگه جا نداره این چه وضعشه؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
همه سروته یکی ان...انصراف بدید عمرتونو هدر ندید
دامپزشک بخش ولتی و نیمه وقت خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
2
28
فارغ التحصیل دانشگاه تهران هستم لطفا رشته دامپزشکی نخوانید فقط همین بعد از 22 سال می گویم .فقط به عنوان آخرین راهکار انتخاب کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
بعنوان آخرین راهکار هم فاجعه است
بقول استاد ممتاز و چهره ماندگار....
تحصیل متاع بی رواج کردیم
حاج رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
0
7
برای اینکه قدرت و عظمت رشته دامپزشکی رو دریابید به همین تبلیغات حکیم مهر در صفحه حکیم مهر نگاه کنید:
یک شرکت دارویی برای بازاریابی به رزیدنت طیور نیاز داره.یعنی شما ۱۲ سال درس میخونی کنکور میدی.۶ سال میای دانشگاه درس میخونی.میشی دامپزشک.حداقل یک سال میشینی برای تخصص میخونی.بعد ۴ سال تخصص میخونی.دو سال میری سربازی.میشی چند سال : همه چی ردیف باشه میشی: ۳۱ سال
تازه یه کیف دستت می گیری میری جلوی درب مطب همکارانت که متخصص یا عمومی هستند، شروع می کنی دارو توضیح دادن.بعد حقوقت در گرو فروش دارو هست.
خوب عزیز دلم شما اگر قراره بازاریاب شرکت دارویی بشی با تخصص، برو در هر صنعتی که خواستی اول دو سال کارآموزی کن، بعد بشو پرسنل بازرگانی، بعد ۴ سال میشی غول فروش در اون محصول.
..................
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
0
9
چند وقت پیش یه اپارتمان در رشت خریدیم صاحبش یه جوان ۳۵ ساله بیسواد بود که حتی نمیدانست متراژ خونه اش چقدره شغلش ماهی فروشی بود سه تا خونه داشت این هم داشت می فروخت تاحجره بخره در بازار ماهی فروشها .انوقت تحصیل کرده هامون کول بری و مسافر کشی میکنن!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
بله عزیز ۱۳:۵۵ همین واقعیات و مشاهدات جوانهاست که آموزش و پیشرفت فرهنگ و علم را در کشور تهدید میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
موضع بحث زمان ورود به بازار هستش، در زمانی که ایشون فعال شدند رو میتونید با کلینیسین هایی که به همون مقدار وارد مارکت شدند

یه دوستی صحبتی داشتند، فرمودند الان شما دو زار ته جیبت باشه دوست و دشمن مطرح نیست کسی نمیخواد اون دو زار هم ته جیبت باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
آره فقط تو دامپزشکی اینه که دوزار هم ته جیب کسی نیست اگر هم باشه بخیل زیاده عیب از دامپزشکی و بخصوص متاسفانه همکاران و مسئولان دامپزشکی است
نظر شما
ادامه