کد خبر: ۷۳۵۰

حکیم مهر - وجود بیش از سه هزار و 200 نفر شتر در گنبد کاووس که اغلبشان را شترهای تک کوهانه تشکیل می دهند، ترکمن صحرا را به زیستگاه مناسبی برای پرورش این حیوان بدل کرده است.
بخش اعظمی از وسعت شهرستان کاووس را بیابانهای کم آب و علف فراگرفته است که دارای آب و هوای خشک و گرمای زیاد است به همین دلیل می تواند زیستگاه مناسبی برای شتر باشد، حیوانی که با شرایط سخت و نامناسب آب و هوایی و غذایی سازگار است.

شتر توانایی فیزیولوژیک شگفت انگیزی دارد و می تواند شرایط زیست مخیطی سخت را تحمل کند، درجه خرارت بدن این حیوان ثابت نیست و در یک شبانه روز با درجه حرارت محیط بالا و پایین می رود و این ویژگی حیوان را قادر می سازد که بتواند از انرژی گرمایی زاید رهایی یابد.

شتر دارای سیستم تنظیم ترشح عرقی پیشرفته ای است و عمل توازن و تنظیم آب بدن یکی از شگفتی های فیزیولوژیک این حیوان است، شترها می توانند تا مسافتهای طولانی که گاه به 70 کیلومتر می رسد برای چرا راه طی کنند و از گیاهان بیابانی و حتی گیاهان خاردار تغذیه کنند.

متوسط غذایی شتر، 2.5 کیلوگرم برای هر 100 کیلوگرم وزن بدن شتر است، شتر 10 تا 20 ماده دوره شیردهی دارد که در هر دوره یکرهزار تا دو هزار لیتر شیر می دهد، یعنی روزانه سه تا 5 هزار لیتر شیر تولید می کند، پرورش شتر گزینه خوبی برای تولید فرآورده های گوشتی و لبنی در گنید کاووس است.

 

شناسایی 3200 نفر شتر در گنبد

رئیس اداره امور تولیدات دامی جهاد کشاورزی گنبد کاووس با بیان اینکه جمعیت شتر این شهرستان بیش از سه هزار و 200 نفر است گفت: بیشتر شترهای این شهرستان تک کوهانه هستند و تعداد بسیار معدودی نیز دوکوهانه هستند.

علیرضا میرشکار افزود: گنبد کاووس پتانسیل بسیار بالایی در امر پرورش شتر دارد که لازمه آن تغییر شیوه پرورش از سنتی به صنعتی است.

لزوم ایجاد صنایع تبدیلی وابسته

وی بیان داشت: تبدیل پرورش سنتی شتر به پرورش صنعتی و ایجاد صنایع تبدیلی وابسته به آن و جذب سرمایه گذار مناسب با این صنعت و گنجاندن فرواده های دامی شتر به سبد غذایی مردم از مهمترین برنامه های جهاد کشاورزی در طول برنامه پنحم توسعه کشور است.

میرشکار با بیان اینکه در نخستین جشنواره ملی شتر که سال گذشته در سمنان برگزار شد گفت: در این جشنواره شترهای شهرستان در بین 17 استان کشور عنوانهای اول و دوم را کسب کرند.

رئیس اداره امور تولیدات دامی جهاد کشاورزی گنبد کاووس تولید سالانه 246 تن گوشت و دو هزار و 500 تن شیر را از جمله تولید این شهرستان برای اشتغالزایی 600 نفر در زمینه شتر داری اعلام کرد.

وی افزود: از سرمایه گذاران بویژه بخش خصوصی برای احداث صنایع تبددیلی و فرآوری پشم، شیر و گوشت شتر استقبال می کنیم.

شهرستان گنبد کاووس در شرق گلستان واقع شده است.

نظر شما
ادامه