کد خبر: ۷۳۵۸۷
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: یک قلاده یوزپلنگ آسیایی روز یکشنبه بر اثر تصادف با یک دستگاه خودرو در جاده میامی - سبزوار، محدوده استان سمنان تلف شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، این حادثه ساعتی پیش در حدود ۱۱۰ کیلومتری شاهرود و جاده میامی - سبزوار، ۲۰۰ متر مانده به کاروانسرای میاندشت در جاده ترانزیتی تهران - مشهد رخ داد.

برخی منابع محلی و دوستداران محیط زیست که در محل حادثه حضور یافته بودند به خبرنگار ایرنا گفتند که یوزپلنگ تلف شده در حادثه امروز ماده و باردار بوده است، اما بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان بدون تایید یا تکذیب این موضوع گفت که باید به محل حادثه مراجعه و پس از بررسی دقیق موضوع، اطلاعات تکمیلی را ارایه کند.

خبر تکمیلی: یوزپلنگ تلف‌شده در میامی «جوان، بالغ و ماده» بود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: یوزپلنگ تلف‌شده در میامی «جوان، بالغ و ماده» بود و بارداری این یوز در دست بررسی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر بهرام‌علی ظاهری» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: هم‌اکنون بررسی‌های اولیه روی لاشه یوزپلنگ ایرانی تلف‌شده در جاده میامی به پایان رسید و مشخص شد که این یوز، «ماده» بوده است.

وی تصریح کرد: یوز تلف‌شده حدود سه سال سن دارد و جزو یوزپلنگ‌های «جوان» موجود در کشورمان محسوب می‌شود؛ لاشه این یوز برای بررسی‌های بعدی به سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور ارسال می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان ادامه داد: درباره بارداری این یوز ماده ایرانی باید بعد از بررسی‌های دقیق‌تر در سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام نظر کرد.

ظاهری در پاسخ به این پرسش که آیا این یوز تلف‌شده از یوزپلنگ‌های شناسایی‌شده در کشورمان بوده است یا خیر، هم گفت: بر اساس بررسی‌های اولیه، فعلاً این یوز از یوزهای شناسایی‌شده نبوده است؛ البته این امر نیازمند بررسی‌های بیشتر و خال‌یابی است.

وی تصریح کرد: این یوز در بررسی‌های اولیه جزو یوزپلنگ‌های ایرانی شناسنامه‌دار نبوده است؛ اما باز هم باید بررسی‌های بعدی انجام شود و متخصصان امر شناسایی یوزها این امر را تأیید کنند.

خبر تکمیلی: یوز تلف‌شده در سمنان سه‌قلو باردار بود

مدیرکل محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه یوزپلنگ تلف شده از یوزهای شناسنامه‌دار به نام «ماجراد» بود، گفت: این یوز ماده سه قلو باردار بوده است.

«دکتر بهرامعلی ظاهری» ضمن بیان اینکه صبح امروز یکشنبه متأسفانه شاهد از بین رفتن یک قلاده یوز ماده بر اثر تصادف در محور میامی - عباس آباد بودیم، ابراز داشت: از دهه ۹۰ تاکنون ۹ یوز در همین مسیر مذکور بر اثر سوانح جاده‌ای تلف شدند.

وی ضمن بیان اینکه این یوز ماده از نوع یوزه‌ای شناسنامه‌دار به نام «ماجراد» بوده است، افزود: این یوز سال ۹۹ ثبت و سپس در تابستان سال گذشته همراه توله نر دو ساله خود در منطقه دیده شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بابیان اینکه طی بازه ۹۹ تا تابستان سال گذشته این یوز رؤیت نشده بود، ابراز داشت: این یوز ماده سه قلو باردار بوده است.

ظاهری ضمن بیان اینکه این یوزپلنگ تلف شده جوان و بیش از سه سال سن داشته است، تصریح کرد: نحوه چگونگی این اتفاق در دست بررسی قرار دارد تا بتوانیم با فراهم کردن شرایط لازم از تکرار این حوادث تلخ پیشگیری کنیم.

وی افزود: یکی از خواست‌های به جد مردم از دستگاه‌های مسئول راه و شهرسازی و پلیس راه ایمن کردن مسیر برای تردد یوز است و از هموطنان نیز در خواست می‌شود تا در این محدوده با سرعت مطمئنه رانندگی کنند.


انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
1
8
از برکات سفرهای نوروزی هرچی بگیم کمه
اینم یه نمونه ش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
0
11
خبری بسیار ناراحت کننده و تاسف بار،حال که هیچ اقدامی جهت ایمن سازی این مسیر صورت نمیگیرد حداقل میبایست در این ایام و شلوغی جاده اکیپ های محیط زیست در جاده حضور داشته باشند و اقدامات لازم را انجام دهند،شنیدن و دیدن تصاویر ناراحت کننده هست،خداوندا خودت همواره مواظب حیوانات حیات وحش باش،آمین
ناشناس
|
France
|
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
0
2
امروز یک ویدئوی آموزشی درباره تاریخ طبیعی ایران دیدم که بسیار آموزنده بود و بخشی از آن به یوزپلنگ آسیایی پرداخته بود. عنوان ویدئو بود “ تاریخچه‌ی چگونگی پیدایش ایران در ماقبل تاریخ و حیوانات آن” عکس یوزپلنگ هم روی صفحه اولش هست و بسیار آموزنده است اگر وقت کردید در یوتیوب ببینید چون خیلی اطلاعات زیادی درباره تاریخ طبیعی و حیوانات ماقبل تاریخ ایران می‌دهد. لینکش هم اینه و یا می‌توانید عنوان را سرچ کنید و در یوتیوب ببینید.
https://m.youtube.com/watch?v=hpdbziMwcy4
نرگس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
0
0
از شنیدن این خبر تلخ نابود شدم
نظر شما
ادامه