کد خبر: ۷۳۷۲

حکیم مهر - رییس شورای نظام دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در زمینه مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها در صنعت دام و طیور هشدار داد.

دکتر سیدرضا ثقلینی در جمع خبرنگاران با اشاره به شعار جهانی مصرف منطقی آنتی بیوتیک‌ها گفت: آنتی بیوتیک‌ها یکی از مهم‌ترین دارو‌ها برای درمان بیماری‌های باکتریایی در پزشکی و دامپزشکی به شمار می‌روند، اما استفاده بی‌رویه از آنها می‌تواند مشکل ساز شود.

وی با بیان این که دوره پرورش طیور در استان باید کاهش پیدا کند و به سن42 روز برسد، گفت: تولید گوشت مرغ فاقد آنتی‌بیوتیک می‌تواند یک فرصت اقتصادی برای مرغداران استان باشد، چراکه مرغداران می‌توانند در زمان کمتر و با ضریب تبدیل بالاتر مرغ خود را پرورش داده و گوشت با کیفیت تحویل مردم دهند.

دکتر ثقلینی با بیان این که سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اخیرا در این خصوص اقداماتی صورت داده است، گفت: برنامه‌ریزی به این صورت انجام شده است تا مرغداری‌ها، مرغ 42 روزه عرضه کرده و گوشت مرغ با کیفیت بالاتر و عاری از آنتی‌بیوتیک به دست مصرف‌کننده برسد.

دکتر ثقلینی استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را از چند منظر قابل توجه دانست و افزود: در صنعت دامپروری مصرف غیرضروری و غیرکار‌شناسی آنتی بیوتیک‌ها باعث افزایش هزینه‌های تولید و کاهش ارزش غذایی طیورکشتاری خواهد شد.

وی، بحث عوارض این دارو‌ها بر سلامت جامعه و صنعت دام و طیور را مورد توجه قرار داد و گفت: این دارو‌ها می‌تواند در گوشت و شیر باقی بماند و با مصرف مواد غذایی با منشاء دامی وارد بدن انسان شود و مخاطراتی را برای سلامت او به وجود آورد.

رئیس شورای نظام دامپزشکی استان آذربایجان شرقی با بیان این که تجویز غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک و مصرف خودسرانه آن می‌تواند بحث مقاومت نسبت به این نوع داروها را به وجود آورده و درمان‌های بعدی را با مشکل رو به رو کند، افزود: این مورد هم در مورد انسان و هم دام و طیور صادق است.

وی با بیان اینکه از دامداران خواسته می‌شود بدون تجویز دامپزشک در درمان بیماری‌های دام و طیور از آنتی بیوتیک‌ها استفاده نکنند، تصریح کرد: دامپزشکان نیز حتما باید اصول فنی تجویز را رعایت کنند و در صورتی که واقعا به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز باشد، حتما از آنتی‌بیوتیک‌های اختصاصی استفاده کنند.

دکتر ثقلینی رعایت دوره پرهیز از مصرف شیر و گوشت در زمانی که دام از آنتی‌بیوتیک استفاده کرده است را ضروری عنوان کرد و گفت: در این دوره که به دوره منع یا پرهیز مصرف مشهور است، دامداران اجازه مصرف و عرضه محصولات دامی را ندارند تا باقی مانده دارو در محصولات و فراورده‌های خام دامی از بین برود و این دوره بسته به نوع آنتی‌بیوتیک متغیر است.

وی با بیان اینکه در مورد استفاده از محصولات ارگانیک که عاری از دارو و سایر مواد بیولوژیک هستند بایستی فرهنگ سازی شود، افزود: لازم است دوره پرورش طیور در استان کاهش پیدا کند و به سن 42 روز برسد، چرا که ابتلا به بیماری‌های باکتریایی طیور بعد از 42 روز بیشتر می‌شود و اگر ما به این سمت حرکت کنیم بسیاری از مشکلات مصرف آنتی بیوتیک‌ها کم شده و هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و در مصرف آنتی بیوتیک‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

 


 

نظر شما
ادامه