کد خبر: ۷۴۱۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی رفسنجان، البرز، راور و اردبیل

 

پایان فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در رفسنجان

 

رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان از پایان فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در این شهرستان خبر داد.

محمود مقامی به حکیم مهر گفت : در این طرح 7500 رأس گوساله و 6000 رأس گوسفند و بز توسط چهار مرکز مایه کوبی در رفسنجان واکسینه شدند.

 

------------------------------------

 

صدور بارنامه برای محصولات خام دامی فقط با مجوز بهداشتی دامپزشکی انجام می‎شود

 

شبکه دامپزشکی رفسنجان اعلام کرد : برای کنترل بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان و جلوگیری از قاچاق دام از صدور بارنامه بدون مجوز بهداشتی دامپزشکی ممانعت بعمل می‎آید.

بنابراعلام شبکه دامپزشکی رفسنجان، در جلسه‎ای مشترک با حضور رئیس اداره قرنطینه اداره کل دامپزشکی کرمان، نماینده پایانه های باربری استان کرمان و رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان مقرر شد صدور بارنامه برای محموله‎های دامی و فرآورده‎های آن فقط با مجوز بهداشتی از شبکه دامپزشکی رفسنجان صورت گیرد.

 

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی البرز:
عملیات واکسیناسیون تب برفکی در استان آغاز شد

 

مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: عملیات واکسیناسیون تب برفکی درشش آذر ماه در استان آغاز شده است.

دکترعلی اصغر برائی نژاد اظهار کرد:عملیات واکسیناسیون تب برفکی از اوایل آذر در گاوداری‌های صنعتی استان البرز آغاز شده است.

وی افزود: در این مرحله بیش از 55 هزار رأس گاو و گوساله در واحدهای صنعتی واکسینه می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز تصریح کرد: تاکنون حدود 70 درصد عملیات تحقق یافته و اقدامات لازم برای تکمیل این عملیات و تداوم آن نیز انجام خواهدشد.

وی یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی‌ها در مرحله بعد، گاوداری‌های سنتی و پرواربندی‌ها نیز تحت پوشش عملیات واکسیناسیون تب برفکی قرار خواهند گرفت.

برائی نژاد اظهار کرد: مرحله اول واکسیناسیون تب برفکی در واحدهای گاوداری صنعتی و سنتی در این استان بر روی حدود65هزار راس گاو و گوساله با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی در تیرماه سال جاری اجرا شد.

وی بیماری تب برفکی را یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و به شدت واگیردار ذکر کرد و ادامه داد:این بیماری به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود.

وی افزود: این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام شده و نقش اساسی در تجارت دام و فرآورده‌های خام دامی دارد و تمام دام‌ها از جمله گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل این بیماری هستند و شدت واگیری در دام‌های حساس حدود 100 درصد بوده و اغلب دام‌های جوان در معرض مرگ و میر قرار می‌گیرند.

دکتربرائی نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: در ماه گذشته کارگاه آموزشی بیماری‌های تنفسی پرندگان در ساوجبلاغ با همکاری بخش‌ها و دستگاه‌های مربوطه برگزار شد.

وی در پایان افزود: این کارگاه آموزشی به منظور افزایش سطح آگاهی مرغداران درخصوص رعایت اصول بیوسکوریتی و پیشگیری از بیماری‌های تنفسی در مرغداری برگزارشده است.

 

------------------------------

 

رئیس دامپزشکی راور خبر داد:
خسارت سنگین دام‌های قاچاق به دامداران راور


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان راور گفت: ورود دام‌های غیرمجار به راور و بروز بیماری‌هایی عفونی در یک سال گذشته خسارت بسیاری را به دامداری‌ها و گله‌داران این منطقه وارد کرده است.
احمدرضا انور اظهار داشت: با توجه به فرارسیدن فصل سرما و شیوع بیماری‌های تنفسی و دیگر بیماری‌های عفونی بین جمعیت دامی، قرنطینه کردن و حمل دام با مجوز سازمان دامپزشکی نقش مهمی در کاهش ابتلای جمعیت دامی به انواع بیماری‌ها دارد.
وی افزود: هرگونه حمل و نقل دام و فرآورده خام دامی بین استان‌ها و شهرستان‌ها باید با مجوز حمل بهداشتی دامپزشکی انجام شود و در صورت مشاهده موارد بدون مجوز به شدت برخورد می‌شود.
انور بیان کرد: علاقه مردم راور به خرید دام، سودجویان این عرصه را تشویق به حمل غیرمجاز دام و اقدام به فروش در روستاها به دور از چشم بازرسان این شبکه می‌کند که بعضی از این دام‌ها بیمار هستند.
وی با تاکید بر اینکه حتی دام‌های بومی بدون مجوز حمل بهداشتی و غیرمجاز حمل توقیف می‌شوند، تصریح کرد: این محموله‌ها توسط نیروی انتظامی و بازرسان این شبکه توقیف و افراد متخلف به دامپزشکی شهرستان معرفی و پرونده آنها به مراجع قضایی ارجاع می‌شود.
انور بیان داشت: دام‌های غیربومی نیز پس از توقیف با حکم قضایی تحویل گمرک و به نفع دولت ضبط شده و دامدار متخلف نیز مشمول جریمه می‌شود.
وی گفت: بیماری‌هایی نظیر تب برفکی، آبله، عفونت‌های تنفسی، اکتیمای واگیر و طاعون نشخوارکنندگان کوچک در یک سال گذشته خسارت بسیاری را به دامداری‌ها و گله‌داران راور وارد کرده است که بدون شک یکی از علل مهم آن ورود دام‌های غیرمجاز به منطقه است.
انور تصریح کرد: پرونده‌هایی در این زمینه در شهرستان راور توسط شبکه دامپزشکی به مراجع قضایی ارجاع داده شده و احکام آنها نیز صادر شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان راور از مردم خواست که موارد فروش غیرمجاز دام را به این شبکه گزارش دهند و از خرید و فروش دام بدون گواهی سلامت پرهیز کنند.

 

-----------------------------

 

مراسم گرامیداشت هفته بسیج با حضور بسیجیان اداره کل دامپزشکی استان اردبیل برگزار شد


مراسم گرامیداشت هفته بسیج با حضور بسیجیان اداره کل دامپزشکی اردبیل و سرپرست این اداره کل برگزار شد.

دراین مراسم سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل ضمن عرض تبریک فرارسیدن هفته بسیج ، بسیج را یک نهاد  اجتماعی و گسترده عنوان کرد که پاسخگوی بسیاری از نیازهای آموزشی ، عمرانی ، سیاسی و دفاعی  جامعه بـوده و بسیج سازندگی و بسیج سواد آموزی و بسیج محرومیت زدایی را قسمتی از برنامه های بسیج در این کشور اسلامی عنوان کرد .

دکتر صادق صالحی به فرمایشاتی از بنیانگذار جمهوری اسلامی ، حضرت امام خمینی (قدس ره) در خصوص بسیج و اهمیت بسیجی اشاره کرد و افزود : مصداق فرمایشات امام راحل و دوراندیشی ایشان در این برهه زمانی کاملاً مبرهن و آشکار می گردد که فرمودند اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید .

وی تصریح کرد : قدرت بسیج در پرتو تدبیر آن پیر فرزانه نه تنها کشور را از رنج ها ی جنگ تحمیلی نجات داد  بلکه بعد ازجنگ نیز ،بسیج به عنوان یکی از بزرگترین و محکم ترین نهادهای کشور مطرح شد و ما امروز به عینه شاهد هستیم که ابر قدرتهای شرق و غرب توان ایستادگی در مقابل این نهاد مردمی و عظیم را ندارند .

صالحی شاغلان حرفه دامپزشکی را نیز جزو بسیجیان بی ادعا معرفی و از تلاشهای بسیجی گونه پرسنل دامپزشکی در سالی که مزین به نام جهاد  اقتصادی است،  تقدیر و تشکرنمود .

در این مراسم همچنین تودیع و معارفه رئیس قدیم و جدید شبکه دامپزشکی اردبیل هم برگزار شد.

نفر سوم از راست : دکتر صالحی - سرپرست اداره کل دامپزشکی اردبیل و رئیس نظام دامپزشکی این استان

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه