کد خبر: ۷۴۲۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
وزیر جهاد کشاورزی را توجیه و از وی بخواهند که برای حفظ حرمت قانون، نتایج آرا را بپذیرند و نام فرد انتصابی مطرح نشود. در صورتی که در مورد رئیس فعلی سازمان نظام اشکالاتی نظیر چند شغله بودن وی را وارد می دانند، خلیلیان می تواند طبق قانون در مورد دو نفر باقیمانده تصمیم گیری کند / به رئیس محترم فعلی گفتم که یکی از شرایط مهم موفقیت هر مدیر صرف زمان و استفاده از خرد، دانش، تجربه و تلاش جمعی است. اگر وی توجه می کرد امروز انتقاد وزیر بر عملکرد {دکتر} آقامیری وارد نبود...

حکیم مهر - گفتگو با دکتر علیرضا صفاریان ، رئیس سازمان نظام دامپزشکی در دوره دوم شورای مرکزی

 

با گذشت ماهها از برگزاری انتخابات چهارمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی همچنان معرفی رئیس جدید این سازمان در هاله‎ای از ابهام قرار دارد. به این مناسبت گفتگویی با دومین رئیس سازمان نظام دامپزشکی انجام شده که مشروح آن بدین شرح است :

در انتخابات اخیر سازمان نظام دامپزشکی، سه نفر به ترتیب آراء انتخاب شده اند ولی وزیر جهاد کشاورزی قصد دارد نفرچهارم که حدنصاب آراء را کسب نکرده به رئیس جمهور معرفی کند در این خصوص چه نظری دارید؟
در پاسخ باید بگویم آیا انتخابات سازمان نظام دامپزشکی مطابق قانون صورت گرفته است یا خیر، تا این لحظه کسی انتخابات را زیر سوال نبرده است. اگر پاسخ مثبت باشد، باید قانون اجراء شود و جناب وزیر جهادکشاورزی باید بیش از همه بر اجرای آن اصرار کند، پس مشکل خاصی نیست. نمی دانم خلیلیان چرا تاکنون آن سه نفر منتخب را به رئیس جمهور معرفی نکرده است. هیچ کس در این کشور فوق قانون نیست، بالاترین مقام کشور نیز بر این اصل تاکید می کند، چرا که اگر هر کسی فکر کند فوق قانون است کشور بهم می ریزد.اگر روال غیرقانونی در دامپزشکی بدعت شود اقتصاد ملی دام و بهداشت عمومی در معرض خطر دخالت های غیرقانونی قرار می گیرد.

نظر دامپزشکان درباره انتخابات اخیر چیست؟
بحث درباره اشخاص یعنی سه نفر انتخابی و یک نفر مورد نظر آقای وزیر را کنار بگذاریم تا موضوع واقع بینانه تر بررسی شود. هر دامپزشکی که به اصل حاکمیت قانون معتقد باشد فکر می کنم نظر بنده را منصفانه و منطقی بداند. بنظر می رسد که دامپزشکان نیز با انتصاب فرد جدید که رای نیاورده مخالف هستند.

یکی از یک از ایرادهای طرح شده از سوی وزیر آن است که رئیس فعلی سازمان نظام دامپزشکی در یک سازمان عریض و طویل اقتصادی سمت مهمی دارند و دقت کافی برای ریاست نظام دامپزشکی را ندارند، در این خصوص چه نظری دارید؟
معتقدم که رئیس سازمان نظام دامپزشکی باید تمام وقت در خدمت این مجموعه باشد. رفع این مشکل راه حل خودش را دارد، انتصاب فرد جدید و نادیده گرفتن انتخابات راه حل این مشکل نیست.
در همان ماه اول انتخاب و انتصاب رئیس محترم فعلی، به دیدار وی رفتم و گفتم که یکی از شرایط مهم موفقیت هر مدیر صرف زمان و استفاده از خرد، دانش، تجربه و تلاش جمعی است. اگر وی توجه می کرد امروز انتقاد وزیر بر عملکرد {دکتر} آقامیری وارد نبود.

 راست به چپ : دکتر صفاریان - دکتر آقامیری

 

راه حل پیشنهادی برای برون رفت از این مشکل هست؟
بدنیست بدانید که به همت جامعه دامپزشکان ایران جلسه دوستانه و دلسوزانه با حضور رئیس و مدیران جامعه دامپزشکان، رئیس و مدیران نظام دامپزشکی و دو عضو منتخب دیگر و کاندیدای مورد نظر وزیر و جمعی از استادان دانشگاه، دبیر جامعه اسلامی دامپزشکی ایران، تشکیل شد. موضوع جلسه هم برون رفت از این وضع بود.
در آن جلسه به صراحت بیان کردم راه حل آن است که کاندیدای مورد نظر وزیر و رئیس فعلی سازمان نظام باتفاق دیداری با خلیلیان داشته باشند. هر دو وزیر جهاد کشاورزی را توجیه و از وی بخواهند که برای حفظ حرمت قانون، نتایج آرا را بپذیرند و سه نفر منتخب را به رئیس جمهور معرفی کنند و نام فرد انتصابی مطرح نشود. در صورتی که در مورد رئیس فعلی سازمان نظام اشکالاتی نظیر چند شغله بودن وی را وارد می دانند، خلیلیان می تواند طبق قانون در مورد دونفر باقیمانده تصمیم گیری کند.

آیا با وجود سازمان دامپزشکی و انواع سازمان های مردم نهاد در بخش دامپزشکی، در شرایط کنونی، وجود سازمان نظام دامپزشکی آنهم با این قانون فعلی، ضروری است؟
بلی، بنده نه فقط وجود آن را ضروری بلکه حیاتی می دانم، بنابراین در سمت مشاور کمیسیون کشاورزی، در زمانی که از سوی یکی از وزرای جهاد کشاورزی نظریه انحلال سازمان نظام دامپزشکی در کمیسیون مطرح شد، به شدت با آن مخالفت و اعلام کردم که وجود و تقویت دو سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی ضروری است، تضعیف هر یک به تضعیف دیگری می انجامد.
راهش این است که قانون های مربوطه بررسی و بر اساس اصل 44 در وظایف و اختیارات آنها بازنگری شود. به عبارتی اصلاحات اساسی در قانون دو سازمان به ویژه قانون سازمان نظام دامپزشکی باید صورت گیرد.

آیا در سال های اخیر سازمان دامپزشکی در جهت تقویت بخش های خصوصی و تعاونی اقدامات موثری انجام داده است؟
بله، از سوی سازمان دامپزشکی و مجلس، بنده به عنوان کارشناس مشاور و شاهد عینی گواهی می دهم که بخش زیادی از امور تصدی گری دولت با تصویب قوانین جدید به سازمان نظام دامپزشکی محول شده است.

قبل از تصدی ریاست سازمان نظام و بعد از آن در مصاحبه و سخنرانی های خود از سال 1381 تاکنون بارها اعلام کردید که سازمان نظام یک تشکل دولتی است تا یک تشکل خصوصی، مبنای این ادعای شما چیست؟
طبق قانون، اعضای شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی 17 نفر هستند که از این تعداد، 8 نفر انتصابی و نماینده وزرا و صد درصد دولتی هستند، 9 نفر بقیه نیز انتخابی هستند که به دلیل نقص قانون، در هر انتخابات تعدادی عناصر دولتی وارد این شورا می شوند. یعنی اکثریت اعضای مرکزی معمولاً دولتی هستند. جالب توجه اینکه بعید می دانم 6 نفراز اعضای انتصابی اجازه داشته باشند در سال یکبار وزیر مربوطه را ملاقات کنند. پس این افراد نماینده چه کسی هستند که در شورای مرکزی تصمیم می گیرند. جای نمایندگان بخش های خصوصی و تعاونی کجاست، مگر بخش های خصوصی و تعاونی صغیر هستند که یک شورای دولتی برای آنها تصمیم بگیرد.
فراموش نکنید بیش از 95% تولیدات دامی در دست روستائیان و دامداران سنتی و اتحادیه های تولیدی دام، طیور و آبزیان است، نمایندگان صدها اتحادیه در قانون جایی ندارند. ضمن اینکه با تمام توان از وجود سازمان نظام دفاع کرده و می کنم و با همان شدت معتقدم قانون فعلی سازمان نظام دامپزشکی دولتی و لذا این مجموعه نیز سازمانی دولتی خواهد بود.
این قانون باید اصلاح شود آنهم بر مبنای اصل 44 و قدرت مدیریت به طور کامل در دست بخش های خصوصی و تعاونی قرار گیرد. دولت و نظام جمهوری اسلامی هم مکانیسم نظارتی خودش را داشته باشد. تاکید می کنم این نقد دلسوزانه یک عضو ناچیز نظام دامپزشکی نباید بهانه ای به دست بعضی ها بدهد که در پی تضعیف آن هستند.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک همکار
|
-
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
0
0
با سلام
جناب آقای دکتر صفاریان محبوب بسیاری از دانشجویان هستند. ای کاش ایشون علاوه بر مسائل مدیریتی کمی هم به مسائل غیر سیاسی توجه می کردند و جهت ارتقای سطح علمی خودشون هم می کوشیدند. در هر حال، به نظر بنده عملکرد جناب آقای دکتر آقامیری با وجود جوانی و کم تجربگی در مقایسه با عملکرد ایشون (دکتر صفاریان) در سازمان نظام از بسیاری از جهات مثبت تر و قابل دفاع تر بوده است.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
0
0
هر چند دو شغله بودن یک مدیر، کار پسندیده ای نیست، اما حضور فیزیکی یک مدیر در یک مجموعه هم اصلا ملاک مناسبی برای ارزیابی عملکرد وی نیست. ضمن احترام به جناب دکتر صفاریان، بنده در مجموع عملکرد دوره سوم را در حوزه های زیر قوی تر از دوره های قبل می بینم:
1- انتشار منظم ماهنامه نظام دامپزشکی که قبلا فصلنامه ای نامنظم بود.
2- برگزاری چندین کنگره تخصصی که قبلا خبری از هیچیک از آنها نبود
3- تغییر تعرفه های خدمات دامپزشکی پس از چندین سال
4- راه اندازی دوره های بازآموزی به طور جدی
5- برقراری تشکیلات اداری منسجم
6- تلاش در زمینه اشتغال دامپزشکان جوان بخش خصوصی
7- برگزاری منظم جلسات کمیته های تخصصی نظام که قبلا نامنظم بود.
و البته بزرگترین اشتباه دکتر آقامیری قطع رابطه یا ارتباط ضعیف با سازمان دامپزشکی و نیز جامعه دامپزشکان است که رو در رویی دو سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی، به نفع هیچیک از همکاران نمی باشد.
omid
|
-
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
0
0
جناب آقاي دكتر دباغ
1- انتشار ماهنامه نظام در دور هاي قبل بسيار منظم تر بود و محل تبليغ براي رئيس آن نبود- به مقاله دكتر ملك پور در كنگره دامپزشكي مراجعه كنيد.
2- دوره هاي بازآموزي پيش از آقاي دكتر آقاميري، و در سازمان دامپزشكي طراحي شده است. به اسامی تدوين كنندگان توجه كنيد. ضمنا الزام سازمان دامپزشكي باعث رونق اين دوره ها شده است.
جلسات اداري منظم با حضور جنابعالي جز معرفي شخص شما چه نتايجي داشته است.
3- سازمان نظام نه تنها در جهت اشتغال كاري انجام نداده است، بلكه مانعي در اين مسير بوده است. به اشكال تراشي در استخدام 3 هزار نفر در سازمان دامپزشكي توجه داشته باشيد.
4- تشكيلات اداري منسجم، صرفا ايجاد معاونت هاي متعدد و پرداخت حقوق هاي ميليوني بوده است. آيا با اين موضوع موافقيد
5- دكتر آقاميري تا ساعت 6-7 بعدالظهر در محل هاي ديگر فعاليت دارد. و ساعت .... را سازمان مي آيد.
براي ما سوال است، ..... به شما چه رسيده است؟
عضو شورای استانی
|
-
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
0
0
من از اقای دکتر صفاریان بخاطر نقد ارزشمندشان و موضع گیری شفاف ایشان تشکر می کنم دخالت وزیر در انتخابات جز ......... اعضای سازمان نتیجه ای نداشته و به نظر من یکی از علل بروز این مشکل تحمیل ......... سازمان بوده و تعامل اقای دکتر ..... با وزیر وقت جهاد و اخذ پست دیگر از ایشان باعث ایجاد این مشکل وتوقع نابجای وزیر گردیده اند. ولازم است دکتر .... بداند نه دکتر ..... و نه هر فرد دیگر که به این شکل منصوب گردد هیچگاه مورد احترام صنف نخواهد بود و من فکر می کنم عمل به پیشنهاد دکتر صفاریان بهترین راه حل می باشد
گلچین
|
-
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
0
0
به نظرمن موفقیت دوره ای نظام به انتشار فصل نامهو کارگاههای آموزشی و کنگره ها نیست.باید ببینیم با این فعالیتها به کدوم هدف رسیدیم ویا از کدوم مشکل دامپزشکی حل شده.در ضمن حضور منظم ووظیفه شناسی رییس یک سازمان کارکنان اون سازمان رو موظف تر به انجام وظایفشون میکنه.مگه یک انسان چقدر توانایی داره؟؟!!!
نظر شما
ادامه