کد خبر: ۷۴۵۰۰
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر: رئیس گروه بیماری‌های بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که بیماری تب مالت در آن شایع است، گفت: تقریبا سالانه ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر به تب مالت مبتلا می‌شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر محمدرضا شیرزادی» رئیس گروه بیماری‌های بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت درباره بیماری تب مالت گفت: ایران یکی از کشورهایی است که بیماری تب مالت در آن شایع است و در دام‌ها تب مالت باعث سقط جنین می‌شود.

وی ادامه داد: معمولا یک مورد سقط جنین در دام دیده خواهد شد. البته دام ممکن است سال‌ها باکتری تب مالت را از طریق شیرش منتقل کند بنابراین باید مطمئن باشیم شیری که مصرف می‌کنیم، آلوده به باکتری تب مالت نیست.

رئیس گروه بیماری‌های بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر در مناطق روستایی زندگی می‌کنیم شیر را باید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به حالت جوش قرار دهیم نه این که صرفا ۵ دقیقه شیر را گرم کنیم. در گذشته اعتقاد بر این بود که ۲۰ دقیقه شیر را بجوشانند، اما در مطالعات اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که ۵ تا ۱۰ دقیقه حالت جوش هم کفایت می‌کند.

شیرزادی تاکید کرد: همچنین توصیه می‌کنیم از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه به طور جدی برحذر باشید، گاهی اوقات تصور می‌شود ماست به دلیل اینکه شیر جوشانده می‌شود، فرآیند تولید ماست باعث انتقال تب مالت نمی‌شود. اما متاسفانه در خیلی از مناطقی که ماست سنتی تولید می‌کنند از خامه یا سرشیر برای ماست نیز استفاده می‌کنند و این خامه یا سرشیر ممکن است آلوده به باکتری تب مالت بوده و ماست هم باعث انتقال بیماری تب مالت شود.

وی گفت: حتی المقدور از فرآورده‌های لبنی پاستوریزه استفاده شود و در مناطق روستایی هم باید شیر را حتما بعد از دوشیده شدن بجوشانند.

رئیس گروه بیماری‌های بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت تصریح کرد: تقریبا سالانه ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر به تب مالت مبتلا می‌شوند. این بیماری با ضعف، تب، بی‌حالی و تعریق شروع می‌شود، ممکن است گرفتگی مفاصل و استخوان‌ها را ایجاد کند و ممکن است به ندرت گرفتگی قلب هم ایجاد کند.

شیرزادی درباره داروهای مورد استفاده در درمان بیماری تب مالت گفت: داروهایی که استفاده می‌شود نیز ایرانی است.


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
0
1
خداروشکر طرح ریشه کنی .... جواب داده
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
0
4
منبع امار شما کجاست مطبهای خصوصی +ازمایشگاههای خصوصی حتی بیمارستانهای دولتی وخصوصی بنا به حفظ حریم خصوصی بیمار امار نمی دهند فقط ازمایشگاههی وزارت بهداشت ودرمان امار میدهند ما به یک موردی مشکوک بودیم با نامه شبکه بهداشت به مطب شخصی مراجعه برا ی نوشتن مقاله بروسلوزاستخوانی بعد از کلی معطلی در درب مطب پزشک معالج علاوه بر اینکه ناراحت شد گفت ما اسرار بیماران را به کسی نمی دهیم بروید دنبال کارتان امار تب مالت خیلی زیاد است خیلی موارد به اسم ارتروز ودیسک کمر واسپاسم و......در حال معالجه هستند اگر دنبال امار واقعی هستید نگاهی به داروهای مصرفی استرپتومایسین همزمان با داکسی سیکلین وریفامپین وتاوانیکس در بین جمعیت انسانی (داروخانه ها +ساز مانهای بیمه ای)بیاندازیدتا وزارت بهداشت متوجه شود بیماری در حال باز طغیان است ویا یا مسعولین سازمان دامپزشکی ببینند کجای کارنند به امار سقط دامهای بز وگوسفند در روستاهها و تیتر سرمی تشخیصی رایت و2me والیزا وکومبز و...نظری داشته باشند وقتی بودجه سل وبروسلوز به وزارت بهداشت تعلق میگیرد انتظاری جزئ این نمی توان داشت .
K1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
0
0
قیمت ماده گاو 75 میلیون، غرامتی که بیمه در صورت معدوم شدن می پردازه 12 میلیون. جالب اینجاست که در گاوداری ها هم سویه ملی‌تنسیس جدا میشه. ..........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
0
0
برای کنترل بیماری بروسلوز موضوع لبنیاتی های سنتی که به نام ماست بندی انواع محصولات لبنی غیر پاستوریزه و خام مانند خامه و سرشیر و ... را توزیع می کنند و یا بستنی فروشی هایی که خامه و شیر غیر پاستوریزه جهت لبنیات سنتی مصرف می کنند را کنترل کند تا حلقه اقدامات کنترل و پیشگیری بیماری در جامعه انسانی کامل کند .
دامپزشک اداره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
0
2
ضعف در پرداخت بموقع غرامت توسط بیمه _عدم پرداخت قیمت واقعی دام _بروکراسی بیمه گر _خسته کردن دامداران توسط بیمه _عدم رغبت دامداران در واکسیناسیون بروسلوز بعلت نداشتن تلفات ناشی از بیماری _محدودیت مصرف واکسنهای rev1بعلت زنده بودن واکسن وعبور از سد جفت ودفع شدن از شیر وایجاد سقط توسط واکسن در بالغین _نداشتن کارخانه های سوسیس کالباس در شهرستانها چونکه لاشه های بروسلوزی در برنامه تست وکشتار مصرف مشروط هستند واگر هم کارخانه ای باشد بخاطر حفظ مشتری وبازار از پذیرش لاشه ها اجتناب میکنند _پایین بودن تعرفه واکسیناسیون _ییلاق وقشلاق نمودن دامداران گوسفندی وعزیمت به نقاط صعب العبور از اواسط بهار تا اواسط پاییز از دلایل چالشهای عدم موفقیت است.
نظر شما
ادامه