کد خبر: ۷۴۵۱۳

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در باور عامه بیماری هاری مختص سگ سانان بوده و تنها به وسیله این حیوانات منتقل می‌شود، اما ابتلا به هاری طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را دربرمی‌گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمدعلی بخشی» از افزایش روند بیماری هاری در استان گفت و اظهار کرد: مبارزه پیشگیرانه در مورد بیماری هاری همواره جزء مهم‌ترین برنامه‌ها بوده است.

وی افزود: در این خصوص همکاری و مشارکت عموم مردم به خصوص صاحبان سگ‌های گله و خانگی و پرورش دهندگان دام نیز مهم است چراکه بیماری هاری یکی از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان بوده و در صورتی که فرد قبل از ورود به مرحله بروز علائم بالینی تحت مراقبت قرار نگیرد مرگ وی حتمی است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: دامداران باید برای کاهش احتمال ابتلاء به این بیماری، سگ‌های نگهبان گله را سالانه واکسینه کرده و با حصار کشی دامداری خود از ورود سگ‌های ولگرد، روباه، گرگ و راسو به محل نگهداری دام جلوگیری کنند.

بخشی ادامه داد: همچنین به افرادی که از سگ و گربه‌های خانگی نگهداری می‌کنند توصیه می‌شود طبق زمان بندی مشخص معاینات دوره‌ای توسط دامپزشک و واکسیناسیون حیوان را انجام داده و از آزاد گذاشتن سگ‌های خانگی در معابر و مراکز عمومی و تماس آنها با حیوانات مشکوک خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه دام‌های پرورشی مانند گاو، گوسفند، بز، شتر و اسب نیز در معرض این بیماری و انتقال دهنده آن هستند، تصریح کرد: باید افراد بدانند از طریق این حیوانات نیز این بیماری منتقل می‌شود و در صورت مشاهده حیواناتی که رفتاری غیرعادی توأم با علائم عصبی دارند، از نزدیک شدن به آن‌ها خودداری کنند.

بخشی ادامه داد: در صورت گزیده شدن توسط سگ، روباه، شغال و گرگ بلافاصله و حداقل به مدت ۱۵ دقیقه محل را توسط آب فراوان و صابون شستشو و به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کرده و بدانید که تنها راه ابتلاء به هاری گاز گرفته شدن توسط حیوان وحشی مبتلا به هاری نیست بلکه تماس بزاق و برخی ترشحات دام یا حیوان ناقل با پوست زخمی و یا مخاطات بدن می‌تواند باعث ابتلاء به این بیماری شود.

وی یادآور شد: ترشح شدید بزاق و کف کردن دهان، تغییر صدا، بروز حالت‌های تهاجمی و حمله و گاز گرفتن، ترس از نور و پناه بردن به مکان‌های تاریک و تحریک پذیری شدید، از جمله نشانه‌های ابتلا به این بیماری است که پرورش دهندگان در صورت مشاهده آن در حیوانات خود باید در اسرع وقت دامپزشک را مطلع کنند.


نظر شما
ادامه