کد خبر: ۷۴۶۶

حکیم مهر - به منظور حفظ بهداشت عمومی جامعه و جلوگیری از انتشار بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام ، در سطح استان اردبیل، اکیپ های سیار عملیاتی دامپزشکی جهت نظارت بر ذبح کشتار دامهای نذری درایام تاسوعا وعاشورا ساماندهی شده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با بیان این مطلب در ستاد طرح تشدید نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی درایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی گفت : استان ولایت مدار اردبیل از دیرباز ،  استانی حسینی و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت بوده و هر سال در این ایام هموطنان زیادی از اقصی نقاط کشور جهت حضور در مراسم سوگواری حضرت سیدالشهدا و ادای نذورات مخصوصاً در روزهای تاسوعا و عاشورا به این استان سفر می کنند و با توجه به  حجم نذورات و ذبح دامهای قربانی مقابل مساجد ، هیئت های عزاداری ، حسینه ها ، تکایا و در مسیر دستجات عزاداری ، این اداره کل اقدام به سازماندهی چند اکیپ ثابت و سیار بازرسی بهداشتی به منظور اطمینان از سالم بودن لاشه دامهای قربانی نموده است.

دکتر صادق صالحی با اشاره به برخی مشکلات زیست محیطی و مخاطرات بهداشتی کشتار دام در معابر عمومی و خیابانها تصریح کرد :  با اطلاع رسانی دامپزشکی و حضور اکیپهای سیار ، و همکاری روسای هیأت ها و دستجات عزاداری بـا ناظرین بهداشتی دامـپزشکی احتمال انتقال بیماری از دام بـه انسان کاهش می یابد .

این مقام مسئول با بیان اینکه نظارت بهداشتی بر کشتار و ذبح دام به عهده دامپزشکی است ، اظهار داشت : در ذبحی که خارج از چارچوب نظارت دامپزشکی انجام می شود احتمال بیماری وجود دارد و لذا با تدابیری که انجام می شود خطر بروز بیماریها به حداقل می رسد .

دکتر صالحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : از عموم عزاداران و افراد خیری که براساس سنت حسنه ، قصد ذبح دام در این ایام را دارند ، انتظار می رود دام نذری خود را ترجیحاً در کشتارگاه ذبح نموده و درصورت ذبح در مسیر دستجات عزاداری با اکیپ های دامپزشکی هماهنگی لازم را معمول داشته و یا دام خود را پس از ذبح سریعاً به کشتارگاه منتقل نموده و اقدامات پوست کنی و آماده سازی لاشه  را در این مکان انجام دهند .

سرپرست اداره کل دامپزشکی اردبیل همچنین به کلیه عزاداران و سوگواران حسینی توصیه نمود از مصرف گوشت لاشه دام قربانی بلافاصله پس از ذبح خودداری نموده و لاشه دام قربانی خود را مدتی در یخچال نگهداری نموده و پس از سرد  شدن عمق دمای لاشه نسبت به مصرف آن اقدام نمایند.

به گفته دکتر صالحی ، در این ایام کشتارگاه های دام در سطح استان اردبیل آماده ارائه خدمت خواهند بود .

گفتنی است شماره تلفن 2- 3355990 (اداره کل دامپزشکی اردبیل) آماده دریافت گزارشات و پیشنهادات مردمی در این ایام خواهد بود.

 

 

 

نظر شما
ادامه