کد خبر: ۷۴۷۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کردستان، البرز، قزوین، کرمان و باشت

 

اطلاعیه اداره کل دامپزشکی استان کردستان در خصوص نظارت بهداشتی بر ذبح دام در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی


اداره کل دامپزشکی کردستان اعلام کرد :ضمن تسلیت ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی حضور کلیه مردم مسلمان کردستان ، به اطلاع  کلیه هم استانی های عزیز می رساند که اداره کل دامپزشکی استان کردستان با تشکیل سی و پنج اکیپ ثابت و سیار در سطح استان به منظور  عمل به وظایف و مسئولیتهای خود در رابطه با نظارت بر بهداشت فرآورده های خام دامی آمادگی دارد در این ایام نسبت به بازرسی بهداشتی از دامهای ذبحی و لاشه های استحصالی اقدام نماید. لذا از مردم شریف استان کردستان استدعا دارد به منظور حفظ بهداشت و سلامت مصرف کنندگان گوشت های استحصالی و جلوگیری از اشاعه بیماریهای مختلف مشترک بین انسان و دام ، از خدمات بازرسی بهداشتی ویژه ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی این اداره کل بهره گیری نمایند.
بدین منظور اکیپ های بازرسی بهداشتی ویژه این ایام آمادگی دارند متعاقب تماس تلفنی مردم عزیز این خدمات را به صورت کاملاً رایگان در محل ارائه نمایند .
همچنین با توجه به دایر بودن کلیه کشتارگاه های دام استان در ایام فوق تقاضا دارد حتی المکان کلیه دامهای ذبحی برای انجام امورات ذبح و بازرسی شرعی و بهداشتی به کشتارگاه ها ارجاع داده شوند.
ضمناً عمل به توصیه های زیر در بالا بردن سطح بهداشت گوشت دامهای ذبحی و حفظ سلامت مصرف کنندگان ضروری است:
1-     لازم است کلیه دامها قبل از ذبح از طرف بازرسین دامپزشکی معاینه شده و در صورت تأیید مورد ذبح قرارگیرند .
2-   مصرف گوشت دامهای ذبحی که مورد بازرسی بهداشتی قرار نگرفته اند به هیچ وجه توصیه نمی شود چون احتمال انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و دام را به همراه دارد .
3-     بهتر است تا حد امکان از ذبح دام در منازل خودداری شده و دام ها برای ذبح به کشتارگاه ارجاع داده شوند .
4-   در صورت تمایل به ذبح دام در منزل لازم است ذبح بر روی سطوح قابل شستشو انجام گرفته و از ذبح دام بر روی سطوح خاکی جدا خودداری به عمل آید .
5-     کلیه قسمت های بدن دام از قبیل لاشه ، کله ، جگر ...... باید قبل از مصرف مورد معاینه قرار گیرد .
6-     کلیه ضایعات باقیمانده بعد از ذبح دام باید در کیسه های محکم پلاستیکی دفع شده و از پراکنده نمودن آن در محیط جدا خودداری شود .
7-     به منظور عدم دسترسی حیوانات ولگرد به این گونه ضایعات بهتر است مستقیما ضایعات تحویل مامورین نظافت شهرداری شود .
8-     بسته بندی و توزیع گوشت های استحصالی باید در کیسه های شفاف و بدون رنگ  صورت گیرد .

------------------------------

 

ضبط و معدوم سازی 22 تن مرغ منجمد غیر قابل مصرف در شهرستان سنندج


22 تن مرغ منجمد وارداتی غیر قابل مصرف پس از بررسی های ارگانولپتیک و بررسی های آزمایشگاهی لازم ضبط و معدوم گردید.

بنابراعلام دکتر عابد نمدی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سنندج محموله مذکور با هماهنگی دادستانی شهرستان سنندج و با نظارت مستقیم آن شبکه معدوم شده است.

این گزارش می‎افزاید : سه واحد صنفی عرضه کننده فرآورده های خام دامی بدلیل تخلفات متعدد بهداشتی با هماهنگی مقامات قضائی و نیروی انتظامی در شهر سنندج پلمپ گردیدند.

-------------------------------

 

جلسه مشترک حل مشکلات طرح بسته بندی مرغ با حضور مسئولین اداره کل دامپزشکی استان البرز و مدیران و مسئولین فنی کشتارگاهها


 در راستای اجرای طرح بسته بندی مرغ کشتار روز جلسه مشترکی با حضور مسئولین فنی و مدیران کشتارگاههای طیور استان در محل اداره کل دامپزشکی استان البرز برگزار گردید.

 (مشاهده تصویر در ابعاد اصلی و بزرگتر از اینجا)

طی این جلسه مسائل و مشکلات مربوط به اجرای این طرح مورد بررسی قرار گرفت و در مورد راهکارهای حل آن تبادل نظر گردید.

 

-------------------------------

 

توقیف خودروی توزیع غیر مجاز مرغ توسط دامپزشکی آبیک

دکتر حمید زینالی جانشین رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک گفت : با توجه به ضوابط دستور العمل های سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر لزوم حمل ونقل وجابجایی فرآورده های خام دامی توسط خودروهای مجاز و پیرو گزارش بازرسان شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک، با دستور دادستان وهمکاری نیروی انتظامی این شهرستان نسبت به توقیف یک دستگاه وانت نیسان که بصورت غیر مجاز مبادرت به حمل وتوزیع مرغ پرکنده و آلایش خوراکی در سطح شهر آبیک می نمود، اقدام گردید وراننده خاطی به مراجع ذیصلاح معرفی شد.

 

--------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان تاکید کرد:
حل مشکلات بهداشتی کشتارگاه‌های طیور کرمان


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بر ضرورت برطرف شدن نواقص کشتارگاه‌های طیور و رعایت قوانین و ضوابط بهداشتی در این مجموعه‌ها تاکید کرد.
دکتر غلامرضا زیدآبادی در نشست هماهنگی با مسئولان فنی کشتارگاه‌های دام و طیور استان کرمان اظهار داشت: اخلاق‌مداری از ضروریات اجرایی مدیران و مسئولان بهداشتی کشتارگاه‌هاست و باید نواقص کشتارگاه‌های طیور برطرف شود و رعایت قوانین و ضوابط بهداشتی در این مجموعه‌ها ضروری است.
وی خواستار همکاری و تعامل مدیران و مسئولان بهداشتی کشتارگاه‌ها در راستای ارتقای سطح بهداشت عمومی استان کرمان شد
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان نیز با تشکر از همکاری فعال تمام اعضای جلسه بر لزوم تداوم برگزاری گردهمایی مذکور در مقاطع  چهار ماهه تاکید کردند.
مشاور مدیرکل و رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان نیز در این نشست گفت: به منظور هماهنگی اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای کشتارگاه‌های طیور استان این نشست با حضور مدیرکل، معاون فنی و روسای اداره‌های ستادی نظارت بر بهداشت عمومی، قرنطینه و امور بین‌الملل، مبارزه با بیماری‌های طیور، طرح و برنامه و دارو درمان و روسای شبکه‌های دامپزشکی کرمان، سیرجان، رفسنجان، بردسیر، بم و مدیران اجرایی و مسئولان فنی و بهداشتی کشتارگاه‌های طیور  استان کرمان برگزار شده است.
دکتر مینا قاضی‌زاده با اشاره به دستورالعمل‌ها و اقدامات الزامی بهداشتی و قرنطینه‌ای کشتارگاه‌های طیور اظهار داشت: صدور گواهی شستشوی خودروهای حمل طیور زنده قبل از کشتار الزامی است.
وی تصریح کرد: ممنوعیت ورود مرغ زنده به استان کرمان و نصب دوربین مداربسته در کشتارگاه‌های طیور بر اساس مصوبه کمیته تنظیم بازار استان، تغییر و یکسان‌سازی پاکت‌های مرغ گرم در استان و سایر ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای ضروری است.

 

--------------------------------

 

معاون دامپزشکی باشت خبر داد:
مایه‌کوبی 2500 رأس دام سبک عشایر باشت علیه تب برفکی


معاون دامپزشکی باشت از مایه‌کوبی 2500 رأس دام سبک عشایر باشت علیه تب برفکی خبر داد.
محمدعلی کرمی‌فر اظهار داشت: در دو ماه گذشته نزدیک به 40 هزار دام سبک این شهرستان علیه تب برفکی واکسینه شده است.
وی افزود: در یک طرح عملیاتی نزدیک به 2 هزار و 500 دام سنگین نیز علیه این بیماری مایه‌کوبی شده است.
معاون دامپزشکی شهرستان باشت گفت: تعداد 2 هزار و 500 دام عشایر این شهرستان نیز علیه بیماری تب برفکی مایه‌کوبی شده است.
کرمی‌فر تصریح کرد: از زمان ورود عشایر به مناطق قشلاقی این منطقه تاکنون 2 هزار و 500 رأس دام سبک شامل گوسفند و بز علیه بیماری تب برفکی مایه‌کوبی شده است.
وی بیان کرد: این تعداد دام با هدف پیشگیری، شناسایی و کنترل بیماری‌های قابل انتقال مایه‌کوبی شده است.
کرمی‌فر گفت: به منظور رفاه حال عشایر مستقر در منطقه، عملیات واکسیناسیون دام‌ها در منطقه قشلاقی توسط یک گروه به صورت مستمر در حال انجام است.

 

 

نظر شما
ادامه