کد خبر: ۷۴۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان شرقی و غربی، قم، خوزستان، بافت و رابر

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی خبر داد:
نظارت رایگان دامپزشکی بر ذبح دام‌های قربانی در تاسوعا و عاشورا


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته، اکیپ‌های این اداره کل در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی بر ذبح دام‌های قربانی نظارت رایگان خواهند داشت.
دکتر بهراد زندیه اظهار کرد: امسال نیز همچون سالیان گذشته اکیپ‌های ویژه اداره کل دامپزشکی برای بازرسی و نظارت شرعی و بهداشتی بر ذبح دام‌های قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی همزمان با فعالیت اکیپ‌های ثابت مستقر در کشتارگاه‌های دام استان از ساعات اولیه صبح فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.


وی با بیان اینکه امسال 44 اکیپ سیار و 42 اکیپ ثابت شامل یک نفر دامپزشک برای بازرسی بهداشتی و یک نفر روحانی برای نظارت بر ذبح شرعی گوشت‌های قربانی فعالیت خواهند داشتند، افزود: خدمات نظارتی و بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان به صورت رایگان بوده و هیچ وجهی از مردم بابت این خدمات اخذ نخواهد شد.
زندیه خاطر نشان کرد: در شهرستان تبریز دو اکیپ ثابت در کشتارگاه صنعتی دام تبریز و محل شبکه دامپزشکی شهرستان و هشت اکیپ سیار بر ذبح دام‌های قربانی نظارت خواهند داشت.
وی از مردم خواست تا همکاری‌های لازم را با اکیپ‌های نظارتی در سراسر استان داشته و در صورت نیاز با شماره تلفن 1512 تماس حاصل کنند.
زندیه خاطرنشان کرد: هرگونه کشتار دام خارج از کشتارگاه ممنوع است ولی بر اساس تبصره دو ماده دو آیین‌نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت کشتار دام‌های قربانی در اعیاد و مراسم‌های مذهبی در خارج از کشتارگاه با نظارت سازمان دامپزشکی کشور مجاز است.

 

------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان قم:
خودداری از ذبح دام‌های سنگین در سطح شهر قم


مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به ذبح دام در ایام عاشورای حسینی گفت: شهروندان از ذبح هرگونه دام سنگین از جمله گاو و شتر در سطح شهر خودداری کرده و ذبح اینگونه دام‌ها را در کشتارگاه‌های شهرداری انجام دهند.
دکتر مهدی رفیعی با اشاره به فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار کرد: دامپزشکی استان قم به همراه شش اکیپ نظارتی از روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی لغایت 21 آذر ماه، آماده پاسخگویی به شهروندان است.
وی افزود: یک اکیپ‌ نظارتی بهداشتی در کشتارگاه دام و دو اکیپ نیز در سطح شهر به صورت تلفنی در خدمت عزاداران خواهد بود.
مدیرکل دامپزشکی استان قم بیان کرد: یک نماینده از نهاد رهبری و دو نفر ناظر بهداشتی و هشت کارشناس اداره‌کل دامپزشکی استان به منظور نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی دام در محل‌های مذکور حضور دارند.
رفیعی درخصوص ذبح بهداشتی دام گفت: شهروندان در صورت امکان، دام‌ها را در کشتارگاه ذبح کنند، تا علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط بر ذبح بهداشتی دام نظارت شود.
وی اظهار کرد: شهروندان از ذبح هرگونه دام سنگین از جمله گاو و شتر در سطح شهر خودداری کرده و ذبح این گونه دام‌ها را در کشتارگاه‌های شهرداری انجام دهند.
مدیرکل دامپزشکی استان قم تصریح کرد:‌ شهروندانی که ذبح دام‌های سبک را در سطح شهر انجام می‌دهند، نکات بهداشتی را رعایت و هنگام ذبح حتما از دستکش استفاده کنند و احشام دام را بعد از ذبح رها نکنند تا موجب آلودگی محیط شود.
وی ادامه داد: تمام این الزامات و اقدامات به منظور رفاه حال همشهریان و عزاداران بوده تا در هنگام عزاداری به دلیل آلودگی ناشی از ذبح دام در سطح شهر دچار بیماری نشوند.
رفیعی در پایان با اعلام شماره تماس اداره‌کل دامپزشکی استان قم اعلام کرد: شهروندان می‌توانند در صورت نیاز به دام، ذبح شرعی و اعزام اکیپ نظارتی با شماره 1512 اداره کل دامپزشکی استان قم تماس حاصل کنند.

 

--------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد:
استقرار اکیپ‌های ذبح دام در آذربایجان غربی


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌ غربی گفت: 56 اکیپ سیار و 32 اکیپ ثابت نظارت بر ذبح دام‌های نذری روزهای تاسوعا و عاشورا در آذربایجان غربی مستقر می‌شوند.
دکتر شهرام دیلمقانی اظهار داشت: شبکه‌های دامپزشکی در سطح استان‌ با سازماندهی اکیپ‌های بازرسی و بهداشتی دامپزشکی و ناظران شرعی ویژه ایام تاسوعا و عاشورای حسینی (ع)، از ساعت هفت صبح تا 21 در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار در دو نوبت کاری به منظور معاینات پیش و پس از کشتار مستقر شده‌اند.
وی اضافه کرد: با توجه به اجرای سنت قربانی در مسیر دسته‌های عزاداری، مساجد، تکایا و تهیه غذا برای عزاداران حسینی، به منظور حفظ بهداشت محیط، سلامت مصرف‌کنندگان و پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک در جامعه، عزاداران، دام موردنیاز خود را تنها از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی تهیه و ترجیحا در کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی کشتار کنند.
این مقام مسئول گفت: به منظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان گوشت‌های نذری و قربانی و تأمین بهداشت عمومی، اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی با هماهنگی‌های به عمل آمده با استانداری، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، امامان جمعه و جماعات و با به کارگیری 192 نیروی فنی دامپزشکی آماده پذیرش دام‌های نذری و قربانی گاو، گوسفند و بز به منظور نظارت بر ذبح آنها با رعایت اصول فنی، بهداشتی و شرعی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و به صورت رایگان است.
دیلمقانی اضافه کرد: همچنین شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های تابعه آماده ارائه تمام خدمات به صورت رایگان به همشهریان هستند.
وی افزود: در ذبحی که در خارج از چارچوب نظارتی دامپزشکی انجام می‌شود، احتمال بیماری وجود دارد که با تدابیر در نظر گرفته شده توسط دامپزشکی خطرات بروز بیماری‌ها به حداقل می‌رسد.
دیلمقانی افزود: ستاد اجرایی نظارت بر ذبح دام‌های نذری در روز تاسوعا و عاشورای حسینی مستقر در این نهاد آماده ارائه هرگونه راهنمایی و پاسخگویی است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند به منظور اطلاع بیشتر با شماره تلفن 2770980 تماس و یا به نشانی ستاد اجرایی ارومیه بلوار شهدا روبه‌روی پارک ساعت مراجعه کنند.

 

-----------------------------------

 

دامپزشکی خوزستان اعلام کرد:
آمادگی بازرسی بهداشتی در روزهای تاسوعا و عاشورا


دامپزشکی خوزستان طی اطلاعیه‌ای از آمادگی اکیپ‌های بازرسی بهداشتی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد.
اکیپ‌های ثابت و سیار بهداشتی دامپزشکی ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا برای بازرسی بهداشتی از دام‌های قربانی اعلام آمادگی کرد.
این اطلاعیه می‌افزاید: این اکیپ‌ها شامل 113 اکیپ ثابت و سیار به تعداد 161 نفر بازرس بهداشتی و 10 نفر ناظر ذبح شرعی هستند که بر فرایند ذبح در تمام  استان نظارت دارند.
اداره کل دامپزشکی خوزستان تقاضا دارد که به منظور تامین سلامت خود و جامعه ضمن مراجعه به این اکیپ‌ها قربانی خود را قبل و بعد از ذبح از نظر بهداشتی بررسی نمایید و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، موارد را با شماره تلفن‌های 3331104 و 3330147 اداره کل دامپزشکی استان در میان بگذارید.
اکیپ‌های ثابت ناظران دامپزشکی در انجمن 14 معصوم، مسجد امام جعفرصادق (چهارراه زند)، مسجد جوادالائمه(ع) (پادادشهر)، مسجد حضرت فاطمه زهرا (یوسفی)، حسینیه جاسم مسعودی، حسینیه شماسی (مرکز شهر)، مسجد ارشاد (فلکه ساعت) مستقر خواهند بود.
دامپزشکی خوزستان همچنین به شهروندان توصیه کرد:‌ به منظور پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام حتی‌الامکان از مراکز پیش‌بینی شده خرید و در همان مکان کشتار صورت گیرد.
شهروندان از خرید دام از مراکز غیرمجاز خودداری کنند. به منظور حفظ بهداشت عمومی و بهداشت محیط زیست از ریختن خون و محتویات درونی دام در معابر عمومی خودداری نمایید.  

 

-----------------------------------

 

رئیس دامپزشکی بافت:
ذبح در معابر عمومی پیامدهای غیر قابل جبرانی دارد


خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافت گفت: ذبح دام در معابر عمومی پیامدهای غیرقابل جبرانی را به همراه دارد.
 سمیه صادقی با بیان اینکه ذبح دام در معابر عمومی پیامدهای غیر قابل جبرانی را به همراه دارد، اظهار داشت: ذبح دام در معابر عمومی موجب گسترش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه 50 درصد بیماری‌های عفونی از حیوان به انسان منتقل می‌شود از شهروندان خواست تا دام را در صوت امکان در کشتارگاه ذبح کنند.
صادقی بیان کرد: اکیپ‌های نظارتی ثابت و سیار دامپزشکی از ساعت هفت صبح تا 21 شب روزهای تاسوعا و عاشورا در سطح شهر بافت و در محل کشتارگاه آماده ارائه خدمات به شهروندان هستند.
وی افزود: مردم می‌توانند در صورت مشاهده موارد غیربهداشتی ذبح دام به شبکه دامپزشکی بافت مراجعه و یا با شماره 4223710 تماس برقرار کنند.

نظارت ویژه بر دام‌های قربانی در رابر

همچنین سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان رابر از نظارت ویژه بر دام‌های قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد.
فاطمه موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شبکه دامپزشکی شهرستان رابر با ساماندهی اکیپ‌های ثابت در محل این شبکه و همچنین کشتارگاه‌ها و سطح شهر آماده ارائه خدمات به همشهریان است.
وی از مسئولان هیئت‌های عزاداری خواست تا برای حفظ سلامت و بهداشت عمومی جامعه و جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک از ذبح دام در جلوی دسته‌های عزاداری خودداری کنند.
موحدی بیان کرد: شهروندان گوشت مورد نیاز برای برگزاری آیین‌های سوگواری امام حسین (ع) را از قصابی‌های مجاز دریافت کنند.
وی گفت: شهروندان در ایام محرم می‌توانند مشکلات و شکایت‌های خود را با مسئولان اکیپ‌های ثابت و سیار در محل شبکه و سطح شهر مطرح کنند و یا با شماره 4524920 تماس برقرار کنند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پزشک
|
-
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
0
0
بازهم مدیران کل محترم دامپزشکی بدون رعایت اصول بهداشتی به سالن کشتار دامها در کشتارگاهها تشریف خواهند برد و مردم متفرقه را با لباس معمولی وارد کشتارگاهها خواهند کرد قابل توجه وزارت محترم بهداشت و درمان و اموزش پزشکی
نظر شما
ادامه