کد خبر: ۷۵۲۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مرکزی، کرمانشاه، ماهشهر، خوزستان و قم

 

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی:

بار میکروبی شیر در استان مرکزی نسبت به سال های گذشته از شرایط مطلوبی برخوردار است


مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت : با توجه به اینکه بیش از 80 درصد مراکز تولید شیر در استان به صورت سنتی می باشند، بار میکروبی این محصول در آزمایش های صورت گرفته 10 به توان شش اعلام شده است.
دکتر سید سعید حسینی اظهار کرد: میزان باکتری های موجود در شیر که در دمای حدود 15 تا 40 درجه سانتیگراد رشد می کنند را در اصطلاح، بار میکروبی می گویند و به همین دلیل لازم است با استفاده از روش های نوین از ورود میکروب به شیر و رشد و تکثیر آن جلوگیری شود.


وی عنوان کرد: نظارت بر مراکز تولید، بهبود وضعیت خودروهای حمل و ایستگاه های جمع آوری شیر از جمله نکات مورد توجه در کاهش بارمیکروبی این محصول است.
حسینی بیان کرد: در تمامی ایستگاه های جمع آوری شیر کارشناسان و مسوولان فنی دامپزشکی با نظارت دقیق بر خنک سازی این ایستگاه ها و نوع محصولات فعالیت می کنند.
وی اضافه کرد: وجود آزمایشگاه تخصصی شیر در خمین کمک شایان توجهی به افزایش کیفیت و کاهش موارد غیر بهداشتی کرده است.
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی توضیح داد: در این آزمایشگاه میزان باقی مانده های دارویی، آفلا توکسین و کیفیت خوراک دام مورد پایش و بررسی قرار گرفته و نتیجه این تحقیقات در اختیار بهره برداران جهت ارتقای دانش و بهبود محصول گذاشته می شود.
افلاتوکسین ها سمومی هستند که بوسیله تعدادی از قارچ ها که برروی خوراک دام ومواد غذائی رشد می کنند،تولید شده ومی توانند بیماری افلاتوکسیکوزیس را درحیوانات اهلی وانسان ایجاد کنند .
حسینی گفت: مراکز تولید شیر صنعتی در صورت تولید محصول سالم با بار میکروبی پایین مورد تشویق قرار گرفته و محصولات نامرغوب از سوی کارخانجات لبنی مورد پذیرش قرار نخواهند گرفت.
وی یادآور شد: شیر، یک ماده غذایی طبیعی و کامل برای انسان است که در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی باعث ایجاد عفونت، مسمومیت های غذایی، اختلالات گوارشی و یا بیماری های مشترک بین انسان و دام می شود و یکی از مهم ترین شاخص ها در تولید شیر سالم کاهش بار میکروبی آن است.
میزان تولیدات شیر در استان مرکزی سالیانه 308 هزار تن می باشد.

 

-----------------------

 

تعطیلی سه واحد عرضه فرآورده های خام دامی متخلف در کرمانشاه


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاهگفت: با پیگیری واحد نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه و رأی مراجع قضایی سه واحد عرضه فرآورده  خام دامی غیر بهداشتی پلمپ شد .
دکتر نادر پرور در ادامه با اشاره به فعالیت های پیگیر شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه جهت برخورد با متخلفین افزود: 10 واحد عرضه فرآورده غیر بهداشتی دیگر نیز به مراجع قضایی معرفی شده اند و در این راستا بیش از3 تن و 880 کیلو گرم فرآورده خام دامی فاسد توسط اکیپ های بازرسی دامپزشکی ضبط و معدوم شده.
دکتر پرور در ادامه گفت: طی ماه گذشته نیز کشتارگاه دام زاگرس واقع در جاده ماهیدشت به علت عدم رعایت موازین بهداشتی تعطیل گردید .
وی آنگاه به تعطیلی خوراک دام غرب دانه و پیگرد قضایی کارخانه خوراک دام بیستون اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت پیگیری قوانین دامپزشکی و همچنین ارتقاء بهداشت عمومی و تأمین سلامت شهروندان با جدیت تمام مسائل مربوط به عرضه فرآورده های خام دامی غیر بهداشتی را پیگیری خواهیم نمود و به متخلفین اجازه نخواهیم داد سلامت مردم را به مخاطره بیاندازند.

-----------------------

 

4 تن شینسل مرغ غیر قابل مصرف در ماهشهر معدوم شد


 سرپرست شبکه دامپزشکی ماهشهر اعلام کرد:  مقدار 4000 کیلوگرم شینسل مرغ غیر قابل مصرف و فاسد توسط بازرسین بهداشتی شهرستان ماهشهر کشف و ضبط گردید.

دکتر محمد حسنی گفت : این محموله پس از انجام آزمایشات تشخیصی لازم و تایید فساد وپس از گذراندن مراحل اداری وقضایی معدوم گردید.

 

------------------------

 

صادرات بیش از 4800 تن آبزیان درماههای مهر و آبان سال جاری از استان خوزستان


رییس اداره قرنطینه اداره کل دامپزشکی خوزستان اعلام کرد : در مهرماه و آبان ماه سال جاری بیش از 4800 تن آبزیان از گمرکات خوزستان به خارج از کشور صادر شده است.
دکتر اقبالمنش این آبزیان را شامل ماهی پرورشی تازه، ماهی دریایی تازه و میگوی تازه اعلام کرد که از مرزهای چوئبده ، شلمچه و سجافی به کشورهای عراق و کویت صادر شده اند .

------------------------

 

کشف بیش از 5 تن اسکلت مرغ غیر بهداشتی در استان قم


 توسط اکیپهای بهداشتی سیاردامپزشکی استان قم بیش از 5 تن اسکلت مرغ غیر بهداشتی کشف و معدوم گردید.
اکیپهای بهداشتی سیار اداره کل دامپزشکی استان قم ضمن متوقف نمودن یکدستگاه خودرو که از ورامین به مقصد یکی ازشرکتهای فرآورده گوشتی در استان قم در حال تردد بود، موفق شدند بیش از 5 تن اسکلت مرغ غیربهداشتی را کشف و ضبط نمایند.
در این راستا خودرو مذکور توقیف و محموله آن توسط کارشناسان این اداره کل با توجه به شرایط (غیربهداشتی و فاسد) معدوم گردید.

نظر شما
ادامه