کد خبر: ۷۵۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گچساران، خوزستان، قزوین و کرمان

 

طی هشت ماهه نخست سال جاری صورت گرفت؛
تحقق 90 درصدی برنامه‌های ابلاغی دامپزشکی گچساران


رئیس شبکه دامپزشکی گچساران از تحقق افزون بر 90 درصدی برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دامپزشکی این شهرستان در سال 90 خبر داد.


حمید‌رضا گوهرگانی اظهار کرد: دامپزشکی حرفه‌ای با دامنه وسیع بوده که ارزش‌های اجرایی آن در جامعه کنونی مورد اهمیت ویژه قرار دارد.
رئیس شبکه دامپزشکی گچساران افزود: این شبکه برنامه‌های مهمی برای جلوگیری از بروز و شیوع بیماری‌های دامی در بیش از پنج محدوده اساسی بر عهده دارد.
گوهرگانی تصریح کرد: مجموعه‌ای از فعالیت‌های دامپزشکی به طور مستقیم و غیر مستقیم در خدمت تولید قرار دارد.
وی افزود: پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دام و انگلی، درمان دام‌های بیمار، فعالیت‌های به‌نژادی و یافتن نژادهای ژنتیکی مقاوم در برابر بیماری‌ها در این محدوده قرار دارد.
گوهرگانی بیان داشت: مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، نظارت و مراقبت از تولید بهداشتی، بازرسی کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه فرآورده‌های خوراکی دام از جمله فعالیت‌های دامپزشکی گچساران در زمینه بهداشت عمومی است.
این مقام بهداشت و درمان گچساران با اشاره به اینکه دامپزشکی در حفظ محیط زیست نقش مهم و بسزایی دارد، عنوان داشت: سلامت و پاکسازی مراتع و چراگاه‌ها، تالاب‌ها و رودخانه‌ها از جمله اقدامات دامپزشکی در راستای حفظ محیط زیست است.
گوهرگانی گفت: خدمات دامپزشکی در تحقیقات بیماری‌شناسی، اکولوژی، فارماکولوژی، نوآوری مهندسی پزشکی، تهیه واکسن‌ها و مواد بیولوژیک دامی و انسانی، کشف و استخراج داروهای هورمونی و روش‌های جدید جراحی انسان از نمونه‌های خدمات دامپزشکی در راه تحقیق و پژوهش است.
وی پیشرفت دانش پزشکی در مسیر تعالی را مهم‌ترین هدف فعالیت‌های تحقیقاتی دامپزشکی دانست و بیان کرد: دامپزشکی از طریق نظارت بر تولید، مراقبت از نبود بقایای داروها و سموم در بافت‌ها و مواد غذایی، بازرسی از فروشگاه‌های گوشت و نظارت بر سردخانه‌ها پایش مستمری از فعالیت اماکن و واحدهای مختلف دارد.
رئیس شبکه دامپزشکی گچساران یادآور شد: شبکه دامپزشکی گچساران در راستای کنترل و جلوگیری از بروز و شیوع بیماری‌های دامی بر رستوران‌ها، کبابی‌ها، کارخانجات تولید فرآورده‌های خام دامی، ماست‌بندی‌ها، همبرسازی‌ها، سردخانه‌های دانشگاه‌ها و مدارس شبانه‌روزی، زندان و کلیه مراکزی که پخت غذا دارند نظارت مستمر دارد.
گوهرگانی بیان داشت: طبق جدول پیش‌بینی و زمان‌بندی واکسیناسیون دامی کهگیلویه و بویراحمد برای سال 90 که به دامپزشکی گچساران ابلاغ شد که در هشت ماهه نخست سال جاری افزون بر 90 درصد برنامه‌های ابلاغی تحقق یافته است.
وی تلاش شبانه‌روزی مجموعه پرسنل شبکه دامپزشکی گچساران در تمامی روزهای سال را مهم‌ترین دلیل فعالیت مطلوب دامپزشکی گچساران عنوان کرد.
گوهرگانی گفت: گچساران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و داشتن جاده مواصلاتی بین استان‌های فارس، خوزستان و بوشهر یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد و کشور است.
وی با اشاره به فعالیت افزون بر 40 واحد مرغداری در گچساران و ضرورت نظارت بر این مرغداری‌ها توسط شبکه دامپزشکی افزود: گچساران محل قشلاق دام‌های استان‌های فارس و اصفهان و قسمتی از خوزستان بوده و هر ساله قبل از ورود دام‌ها به گچساران همه دام‌ها واکسینه می‌شوند.

 

------------------------

 

نزدیک به 5200 دام زنده در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی مورد بازرسی بهداشتی ناظران دامپزشکی خوزستان قرار گرفت


رییس اداره بهداشت عمومی دامپزشکی خوزستان اعلام کرد : در روزهای تاسوعا و عاشورا 113 اکیپ ثابت و سیار به تعداد 161نفر ناظر بهداشتی و 10 ناظر ذبح شرعی فرآیند ذبح شرعی در استان را تحت پوشش بهداشتی وشرعی خود قرار دادند.

دکتر دلیلی گفت : نزدیک به 5 هزار دام سبک و200 دام سنگین  قبل و پس از کشتار مورد بازرسی قرارگرفت که از این تعداد 325 کیلوگرم لاشه ضبط گردید.

وی همچنین اعلام کرد 325 عدد آلایشات خوراکی دام شامل ریه ، کلیه و کبد نیز بعلت مشکل بهداشتی ضبط شد.

 

--------------------------

 

جلوگیری از ورود 11170 کیلو گرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی، به چرخه مصرف انسانی،توسط دامپزشکی قزوین


دکتر علیرضا اکبرشاهی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین اعلام کرد: کارشناسان واحد نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین ، در هشت ماهه نخست سال 1390 اقدام به 25163 مورد بازدید از مراکز تولید، بسته بندی و عرضه فرآورده های خام دامی نمودند که طی بازرسی های مذکور 1077 مورد تخلف بهداشتی شناسایی و تعداد 78 فقره پرونده تخلف تنظیم و جهت رسیدگی به مراجع قضایی ارسال گردید.
لازم به ذکر است  مقدار 11170 کیلوگرم انواع فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف شامل گوشت قرمز،مرغ وماهی وجگر ، پس از اخذ حکم قضایی از چرخه مصرف انسانی خارج و معدوم گردید.

---------------------------

 

پیشگامی دامپزشکی کرمان در استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی طیور


رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیمارهای طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: دامپزشکی استان کرمان در زمینه استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی طیور در کشور پیشگام است.
دکتر آمنه زینلی اظهار داشت: با توجه به رسالت بزرگ دامپزشکی در مبارزه با بیماری‌های طیور از طریق پیشگیری، درمان و معدوم‌سازی کانون‌های خاص، باید به سمت نظارت دقیق بر تمام مراحل ورود، پرورش و کشتار طیور استان کرمان حرکت کرد.
زینلی از برگزاری دوره آموزشی سامانه پایش و مراقبت از بیماری‌های طیور و زنبور عسل در محل اداره کل دامپزشکی استان کرمان خبر داد.
وی افزود: اداره کل دامپزشکی استان کرمان همزمان با سراسر کشور و حتی در مواردی پیشاپیش سایر استان‌ها مراحل راه‌اندازی و اجرایی کردن سامانه پایش و مراقبت از بیماری‌های طیور و زنبور عسل «GIS» را راه‌اندازی کرده است.
زینلی گفت: وجه دیگر استفاده از این سیستم داشتن کاربران به روز دارای اطلاعات کامل در باره این سامانه و کارآمد است و به همین علت اداره کل دامپزشکی استان کرمان با برنامه‌ریزی دقیق کلاس‌های آموزشی و بازآموزی برای کاربران و مسئولان شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها را برگزار می‌کند.
وی با اشاره به کلاس‌های برگزار شده در زمینه بهداشت، پرورش و بیماری‌های طیور بیان کرد: کلاس آموزشی سامانه پایش و مراقبت از بیماری‌های طیور و زنبور عسل «GIS» برای کاربران سیستم و روسای شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها در محل سالن کنفرانس اداره کل دامپزشکی استان کرمان در هفته گذشته برگزار شد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
lمزدک
|
-
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
0
0
آفرین 100آفرین 1500آفرین .پیروز باشید دکتر گوهرجانی
نظر شما
ادامه