کد خبر: ۷۵۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و چهره ماندگار دامپزشکی در آیین گشایش دومین همایش بین المللی داروشناسی دامپزشکی گفت :  من خیلی خوشحالم از اینکه می بینم که سازمان نظام دامپزشکی تا  الان حدود  10 همایش با کیفیت در همه زمینه ها به ویژه در سطح بین المللی برگزار کرده است.

دکتر محمدقلی نادعلیان افزود : موضوع جالب برای من ادامه و تسلسل همایش هایی است که سازمان نظام دامپزشکی قبلاً برگزار کرده  است زیرا همایشی که هم اکنون در آن حضور داریم دومین همایش است و  فکر می کنم که سومین همایش طیور نیز تا چند وقت دیگر برگزار شود که این تسلسل برگزاری در همایش ها و قطع نشدن آن  برایم  خیلی جالب است .

وی گفت : در این جا لازم است به مسئولان  سازمان نظام دامپزشکی و شخص دکتر آقامیری برای این زحمات  تبریک بگویم.

رئیس گروه دامپزشکی فرهنگستان علوم با بیان اینکه هر چه درباره دارو و عواقب سوء  مصرف بی مورد و بی رویه آن  در دامپزشکی و پزشکی بگوئیم کم گفته ایم خاطر نشان کرد : تجویز و  مصرف بی رویه دارو اگر از سوی افرادی غیر از دامپزشکان یا  پزشکان صورت گیرد عواقب آن واقعاً فاجعه آمیز خواهد بود و اینجاست که مسئولیت دامپزشکان خیلی خطیر و مهم می شود  زیرا نباید  بگذارند که این داروها بصورت بی مورد وارد شیر و  گوشت شده و در نهایت وارد بدن انسان ها شود.

وی افزود : فارماکولوژی رشته ای بسیار عمیق و وسیع است  بنابراین  یک پزشک و یک دامپزشک باید به خوبی مسائل فارماکولوژی را بدانند تا دارو را بخوبی تجویز کند چون اگر غیر آن باشد نتیجه صحیح را نخواهند گرفت .

دکتر نادعلیان گفت : باید اثرا ت سینرژیسم و تضاد های دارویی و همچنین دوز دارو هایی که تجویز می کنیم را بخوبی  بشناسیم چون گاهی اوقات متاسفانه شاهدیم که به صورت بی رویه داروها تجویز می شود ، البته  دامپزشکان و پزشکان تا حدی رعایت می کنند .

وی افزود : در زمان های گذشته واحد درسی به نام  نسخه نویسی داشتیم که در باره  ترکیب دارویی و  چگونگی اصول ترکیب و بالانس کردن  داروها بود و در این همایش در حضور مسئولان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران که دانشکده ای مادر به حساب می آید این موضوع را مطرح می کنم که بحث نسخه نویسی جدی گرفته شود و اگر به این واحد بهاء نمی دهند حتما بها بدهند چون  موضوع بسیار مهمی است و  با تدریس آن  بسیاری از زوایا برای دامپزشک شکافته می شود و چگونگی دارو نویسی درست را متوجه  خواهد شد .

عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران گفت : همه می دانیم که باقیمانده های دارویی خیلی به سلامت انسان ها ضرر می رساند و  همه می دانیم که فرهنگ مصرف دارو را باید اشاعه بدهیم دکتر های دامپزشک در این زمینه مسئولیت دارند خصوصا دامپزشکانی که در سطح فیلد کار می کنند زیرا باید اصول درست را به  تکنسین ها و دیگر عوامل آموزش بدهند .

وی افزود : فواصل زمانی بین داروهای مختلف از جمله مسائل مهمی است که متاسفانه شاهدیم که در دامداری ها و فارم ها به آن بی توجهی می شود و بنابراین باید آگاهی دهی را جدی بگیریم به ویژه در خصوص باقیمانده های دارویی که سلامت انسا ن ها را به خطر می دهد .

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
i
|
-
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
0
0
با سلام.لازم به توضيح است كه كتاب نسخه نويسي دامپزشكي براي اولين بار توسط دو تن از رزيدنت هاي دامپزشكي (دكتر سرگزي زاده و دكتر انوشه پور) تاليف و توسط انتشارات نوربخش به چاپ رسيده است كه علاقه مندان مي توانند از آن بهره مند شوند.
نظر شما
ادامه