کد خبر: ۷۵۷۵

حکیم مهر - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در شصت و هشتمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، بر لزوم ارزیابی سالانه مواد، اهداف و راهبردهای نقشه جامع علمی تاکید کرد و خواستار اجرای این نقشه به دور از خوش‎بینی و بدبینی مفرط شد.


دکتر مخبر دزفولی ضمن تاکید بر لزوم اجرایی سازی نقشه علمی و نقشه نظام سلامت کشور در دانشگاه ها گفت: از دوستان خود در دانشگاه ها توقع داریم که به سیاست های مصوب در کشور مقید باشند چرا که دانشگاه ها ضامن اجرایی سازی اسناد بالادستی هستند.
وی افزود: در شرایط اکنون از ما پذیرفته نیست که اسناد مهمی را که نخبگان با مشقت و صرف وقت بسیار طراحی می کنند، در اجرای آن سهل انگاری کنیم.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که دانشگاه ها برای انقلاب چه کرده اند یادآور شد: در ارزیابی مسائل علمی کشور، قضاوت های گوناگونی وجود دارد اما کمتر اتفاق می افتد که در ارزیابی های خود حد متوسط را در نظر بگیریم بلکه معمولا به سمت چالش ها و ناکامی ها و یا از سوی دیگر به طرف موفقیت ها متمایل می شویم.
این دامپزشک و چهره ماندگار، ارائه تحلیل منصفانه شرایط را از وظایف دانشگاهیان خواند و افزود: همکاران دانشگاهی باید تمامی جهات را مورد مداقه قرار داده به گونه ای که نه از چالش ها غافل شوند و نه تنها به موفقیت ها بنگرند.
وی وزارت بهداشت را پیشتاز در اجرایی سازی نقشه علمی کشور دانست و تصریح کرد: وزارت بهداشت در جریان تدوین، تهیه و اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور و به تبع آن نقشه جامع نظام سلامت از تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر کشور با انگیزه‌تر عمل کرده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: رؤسای دانشگاه‌ها باید نقشه جامع علمی را مبنای فکری و عملی خود در صحنه‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دهند و یکی از نکاتی که امروز در انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها و تمدید فعالیت آنها لحاظ می‌شود این است که چقدر به طرح‌های مختلف نخبگان بها داده‌اند.
وی در پایان سخنانش از تلاش‌های وزیر بهداشت و دکتر لاریجانی مسئول کمیسیون تلفیق شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص تهیه و تدوین نقشه جامع علمی کشور و نقشه تحول نظام سلامت قدردانی کرد.
شصت و هشتمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر دستجردی وزیر بهداشت، حجت‌الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دکتر رنجبر زاده عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معاونین و مدیران وزارت بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و موسسات تابعه، در هفته‎ای که گذشت در محل سالن اجلاس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران برگزار شد.
در این اجلاس طی 4 کارگاه جداگانه، موضوعات «نقشه تحول سلامت»، «بیمارستان‌های هیات امنایی و طرح تمام وقتی پزشکان»، «آمایش سرزمینی در حوزه آموزش» و «مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت» بررسی و در پایان از کتاب بانک جامع پزشکی و دارویی استان تهران هم رونمایی شد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه