کد خبر: ۷۵۹۷۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: سگ‌های ولگرد مخزن بیماری هاری هستند و مردم باید مراقب باشند تا دچار گزش نشوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر محمدرضا شیرزادی» رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: در سال جاری تا کنون ۱۴ مورد ابتلا به هاری در کشور گزارش شده است که در صورت عدم مراجعه سریع به مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت فرد فوت خواهد کرد.

به گفته وی سگ‌های ولگرد مخزن بیماری هاری هستند و مردم باید مراقب باشند تا دچار گزش نشوند. خدمات بیماری هاری برای تمام افراد به صورت رایگان در مراکز بهداشتی انجام می‌شود.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت  بیان کرد: هاری یک عفونت ویروسی است که از طریق گزش پستانداران و عمدتا سگ به انسان منتقل می‌شود. علائم هاری در فرد حیوان‌گزیده شامل احساس سوزش و گزگز در محل گزش است. تب بالا، اختلال بینایی و توهم، هذیان‌گویی و پرخاشگری از علائم بیماری است.

او ادامه داد: فرد به‌تدریج به‌دلیل اختلال ریتم قلب به کما می‌رود و به‌دلیل ایست قلبی و التهاب مغز طی یک هفته تا ۱۰ روز فوت می‌کند. دوره کمون بیماری هاری از یک ماه تا چهار ماه و حداکثر یک سال است.

شیرزادی گفت: ویروس هاری از طریق عصب به سیستم عصبی مرکزی می‌رسد و در صورتی که علائم بیماری در فرد بروز پیدا کند خطر مرگ فرد، صددرصد است بنابراین هر فردی که دچار حیوان‌گزیدگی می‌شود باید بلافاصله به مراکز بهداشتی و درمانی برای انجام واکسیناسیون مراجعه کند.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
0
7
نتیجه ریشه کنی هاری توسط سازمان دامپزشکی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
باید از این اقایانی که ادعای ریشه کنی جهادی داشتند بازخواست شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
0
6
چشم شهرداری ها و انجمن های حفظ حقوق حیوانات روشن!
نظر شما
ادامه