کد خبر: ۷۶۱۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، بیرجند و زنجان

 

رئیس اداره نظارت دامپزشکی کرمان خبر داد:
پرورش مرغ سبز در 24 واحد تولیدی کرمان


رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: تا‌کنون 24 واحد پرورشی مرغ سبز واقع در شهرستان‌های کرمان‌، رابر‌، انار‌، رفسنجان‌، سیرجان و راور واجد شرایط شناخته شده و مجوز جوجه‌ریزی ‌با ظرفیت مجموع 570 هزار قطعه را دریافت کرده‌اند.
دکتر مینا قاضی‌زاده از اجرای طرح یکسان‌سازی پاکت‌های مرغ سبز در سطح استان کرمان خبر داد. 
وی بیان کرد: با توجه به ضرورت کنترل و نظارت بیشتر بر نحوه کشتار‌، بسته‌بندی و توزیع مرغ بدون مصرف آنتی‌بیوتیک در طول دوره پرورش مرغ سبز در استان از تاریخ 18 آذر ماه جاری تمام پاکت‌های مرغ سبز استان با طرح یکسان‌، درج شماره سریال‌، نام کشتارگاه و نام مزرعه پرورش‌دهنده به بازار عرضه شده‌اند.
قاضی‌زاده افزود: مصرف‌کنندگان گوشت مرغ بدون مصرف آنتی‌بیوتیک در طول دوره پرورش مرغ سبز باید در هنگام خرید به طرح بسته‌بندی، نام کشتارگاه، شماره سریال و تاریخ تولید دقت کنند.
وی خاطرنشان کرد: شماره تلفن چهار رقمی 1512 در شهرستان کرمان و 03411512 در سراسر استان در اختیار مردم شریف استان است و مردم می‌توانند پیشنهادات‌، انتقادات و در ‌صورت مشاهده هر‌گونه تخلف و یا مشکل بهداشتی، با شماره تلفن‌ها تماس برقرار کنند.

--------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند اعلام کرد:
فعالیت 210 واحد مرغداری در بیرجند


رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر 210 واحد مرغداری در این شهرستان در حال فعالیت هستند.
سعید افتخاری‌مقدم در جمع مسئولان بیرجند اظهار داشت: کلیه مراحل جوجه‌ریزی، واکسیناسیون، درمان و در نهایت تخلیه و تایید سلامت گله پرورشی این واحدها تحت نظارت مستقیم دامپزشکی است.
وی افزود: بخش خصوصی نیز وظایف محموله مرتبط را در این امر عهده‌دار است.
رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند گفت: در راستای کنترل و نظارت بهداشتی بر خودروهای حمل طیور زنده از ابتدای سال جاری تعداد 2 هزار 784 مجوز بهداشتی حمل مرغ زنده صادر شده است.
افتخاری‌مقدم تصریح کرد: مرغ تولیدی در مزارع پرورش تحت نظارت دامپزشکی بوده و با توجه به رابطه مستقیم سلامت مرغ زنده در افزایش تولید، مجوز تخلیه مرغداری و حمل طیور به مقاصد کشتارگاه‌های داخل و خارج استان صادر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که در یک واحد مرغداری تلفات غیر عادی یا بیماری مشکوکی مشاهده شود، دامپزشکی شهرستان نسبت به اقدامات قرنطینه‌ای واحد اقدام لازم به عمل می‌آورد.
رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند گفت: با برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های به عمل آمده با مرغداران شهرستان شرایط سالم‌سازی کود مرغی نیز فراهم و در واحدهای پرورش طیور بیرجند به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.
افتخاری‌مقدم افزود: در راستای اجرایی کردن طرح مذکور با تشکیل جلسات متعدد با تولیدکنندگان، مقدمات ابتدایی کار نظیر اطلاع‌رسانی و تشریح طرح صورت گرفت.
وی یادآور شد: از آنجا که کود مرغی محل تجمع بسیاری از عوامل بیماری‌زای قابل انتقال بین واحدهای مرغداری است انجام این طرح نقش به سزایی در کاهش کانون‌های بیماری و تلفات طیور منطقه داشته که زمینه‌ساز تولید بیشتر و جلوگیری از هزینه‌های اضافی می‌شود.

 

------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خبر داد:
بازرسی بهداشتی 14.5 میلیون کیلوگرم گوشت در زنجان


مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: امسال در استان زنجان 14 میلیون و 574 کیلوگرم گوشت دام و طیور بازرسی بهداشتی شده است.
محمد رشید کرمی با اشاره به اینکه کشتارگاه‌های دام و طیور استان زنجان از نظر بهداشتی به طور مرتب بازرسی می‌شوند، اظهار داشت: در هشت ماهه امسال تعداد 29 هزار و 871 راس دام به وزن 3 میلیون و 316 هزار و 851 کیلوگرم در کشتارگاه‌های دامی استان توسط کارشناسان دامپزشکی مورد نظارت بهداشتی قرار گرفته است.
وی افزود: در هشت ماه امسال تعداد 5 میلیون و 526 هزار و 879 قطعه طیور به وزن 11 میلیون و 257 هزار و 687 کیلو‌گرم در کشتارگاه‌های طیور تحت نظارت بازرسان اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان کشتار شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: از طیور کشتار شده 120 هزار و 295 کیلوگرم گوشت مرغ به علت بیماری‌های مختلف ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.
وی با اشاره به اینکه پای مرغ صادراتی در هشت ماهه امسال تصریح کرد: پای مرغ صادراتی امسال در استان 608 میلیون ریال ارزش داشته و این اقلام با نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان زنجان صادر شده است.
کرمی به شایعات در زمینه شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون نشانه‌ای از این بیماری در استان زنجان گزارش نشده است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه با بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان در استان زنجان یک نوع بیماری تنفسی مرغی با عنوان کمپلکس تنفسی که شامل چند بیماری اعم از نیوکاسل و برونشیت است در سه مرغداری مشکلاتی را ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: تاکنون در سه واحد مرغداری به دلیل وجود کمپلکس تنفسی معدوم‌سازی مرغ‌ها صورت گرفته است.
وی به راه‌اندازی سامانه 1512 برای پاسخگویی به سئوالات شهروندان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر این سامانه در شهرهای زنجان و ابهر راه‌اندازی شده است.
کرمی تصریح کرد: همه فعالیت‌های صورت گرفته در کشتارگاه‌ها زیر نظر کارشناسان دامپزشکی صورت می‌گیرد و در صورتی که گوشتی به علت بیماری غیر قابل مصرف باشد از چرخه حذف شده و معدوم می‌شود، بنابراین گوشت عرضه شده به بازار از هر نظر بهداشتی است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با یادآوری اینکه در کشتارگاه‌ صنعتی دام بر مسائل بهداشتی و شرعی کشتار نظارت کامل صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: خودروهای حمل کننده گوشت و کارکنان شاغل در این زمینه نیز مورد نظارت هستند.
وی با اشاره به وجود کشتارگاه‌های سنتی در اکثر نقاط استان زنجان گفت: این کشتارگاه‌ها همه امکانات لازم را دارا نیستند، بنابراین با استفاده از کشتارگاه صنعتی دام در استان بسیاری از این مشکلات از قبیل سیستم فاضلاب استاندارد، رفع اصولی ضایعات و وجود آلایندگی زیست محیطی حل شده است.
کرمی با تاکید بر اینکه کشتارگاه صنعتی تجهیزات مطلوبی دارد، گفت: کشتارگاه صنعتی دارای تصفیه فاضلاب استاندارد بوده و مشکلات زیست محیطی موجود در کشتارگاه‌های سنتی را ندارد.

 

نظر شما
ادامه