کد خبر: ۷۶۲۱

حکیم مهر - مدیرکل شیلات گیلان از افزایش 24 درصدی صید انواع ماهیان استخوانی و استقرار 17 قفس پرورش ماهی در مناطق ساحلی دریای 9 شهرستان گیلان برای توسعه طرح پرورش ماهی در قفس در سال جاری خبر داد.

حجت سعیدی - ظرفیت تولید ماهی در مجموعه این قفس‌ها را 200 هزار تن عنوان و اظهار کرد: با اجرای این طرح و توسعه قفس‌های پرورش ماهی برای 20 هزار نفر اشتغالزایی می‌شود.

وی اجرای این طرح را جهشی در سال جهاد اقتصادی از نظر تولید و اشتغال در استان دانست و گفت: بعد از سپری کردن دوره پایلوت دو ساله نسبت به توسعه، ترویج و تعمیم این قفس‌ها اقدام خواهد شد.

مدیرکل شیلات گیلان از فیل ماهی و ماهی آزاد به عنوان ماهیان مورد استفاده برای پرورش در قفس نام برد و افزود: این نوع از ماهیان گونه‌های مقاوم هستند.

وی با تاکید بر مزایای متعدد این طرح نسبت به طرح‌های مزارع خاکی از جمله افزایش تولید و اشتغال، میزان آلودگی پائین و نبود مشکل محدودیت آب و سوخت، گفت: هزینه اجرای این طرح در دریا 40 درصد نسبت به طرح های مزارع خاکی کمتر است.

سعیدی نبود محدودیت زمین و آب، کیفیت مرغوب‌تر گوشت، استفاده ماهیان دیگر از پسماندهای غذایی این ماهیان را از دیگر مزایای این طرح نسبت به مزارع خاکی برشمرد.

وی گفت: اجرای طرح پرورش ماهی در قفس ضمن ایجاد اشتغال موجب حفظ ذخایر ماهیان دریایی، کاهش شیوع بیماری‌ها، ناچیز بودن میزان آلودگی آب، ساماندهی صیادان و جلوگیری از بهره‌وری غیرمجاز از دریا می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان یادآورشد: حفاظت بهتر از ماهیان دریایی، کاهش هزینه سرمایه گذاری، تولید بیشتر در واحد سطح و استفاده از غذاهای طبیعی و گوشت با کیفیت بالاتر را از دیگر مزایای اجرا و توسعه این طرح ذکر کرد.

سعیدی از افزایش 24 درصدی صید انواع ماهیان استخوانی در گیلان خبر داد و گفت: در دهه دوم آذر ماه امسال شرکت‌های تعاونی پره استان موفق شدند 24 درصد افزایش صید نسبت به دهه مشابه در آذرماه سال قبل داشته باشند.

وی افزود: مجموع صید شرکت‌های تعاونی پره صیادی گیلان در این دهه افزون بر 150 هزار و 794 کیلوگرم بوده که این مقدارصید با توجه به کاهش تعداد شرکت های فعال از 55 شرکت به 49 شرکت و کاهش تعداد دفعات پره‌کشی در دریا از هزار و 345 به 801 مرحله، افزایش خوبی را در میزان صید نشان می‌دهد.

 

نظر شما
ادامه