کد خبر: ۷۶۲۵

حکیم مهر - امسال همزمان با هفته پژوهش از پنج دستاورد تحقیقاتی با عناوین رقم گندم دیم، نسل جدید کود زیستی، معرفی عامل بیولوژیک کنترل کننده آفت پسیل، تولید آزمایشگاهی نانوکامپوزیت چوب ـ پلاستیک و تولید نانوذرات بره موم زنبورعسل با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و تنی چند از مسئولان رونمایی شد.

رقم جدید گندم با نام ریژاو در ایستگاههای تحقیقاتی و مزارع کشاورزان به طور متوسط حدود 535 کیلوگرم در هکتار نسبت به رقم سرداری و 570 کیلوگرم در هکتار نسبت به رقم زراعی آذر 2 عملکرد بیشتری داشته است.

همچنین این رقم کیفیت بالای نانوایی داشته و تحمل بیشتری نسبت به تنشهای خشکی، گرما، بیماریها و آفت سن دارد.

بر اساس این گزارش، زودرس بودن، وزن هزاردانه بیشتر، مقاومت به ورس و متحمل بودن به زنبور ساقه خوار و زنگ زرد از دیگر خصوصیات این رقم محسوب می شود.

دستیابی به نسل جدید کود زیستی برای افزایش عملکرد گندم در کشور دیگر یافته ای است که از سال 1383 تحقیقات برای دستیابی به آن آغاز شده است و سویه های باکتری از سه جنس متفاوت با خصوصیات محرک رشدی ابتدا در شرایط آزمایشگاهی و سپس گلخانه ای غربالگری شده و در نهایت انواع برتر در شرایط مزرعه ای و در استانهای مختلف بر روی گندم آزمایش شده است.

کاربرد این سویه می تواند سبب افزایش عملکرد گندم تا 20 درصد شود.

لازم به ذکر است، وسیع الطیف بودن این کود برای تمامی گیاهان زراعی به ویژه گندم، آزمایش انواع برتر در استانهای مختلف بر روی گندم، کاهش مصرف کودهای شیمیایی افزایش حداقل 10 درصد در تولید گندم با مصرف دو کیلوگرم در هکتار کود زیستی، محرک رشد و افزایش عملکرد گندم بین 500 تا یک تن در هکتار با استفاده از چهار باکتری برتر از یگر ویژگیهای این یافته جدید محسوب می شود.

بنا بر این گزارش، پسیل پسته از آفاتی است که هرساله باعث ایجاد خسارت در باغهای پسته کشور می شود و اینبار یک نوع کفشدوزک پسیل خوار توانسته است این آفت را مهار کند. از بین 11 گونه کفشدوزک که بر روی درختان پسته در شهرستان رفسنجان حضور دارند، پسیل خواری هشت گونه اثبات و پارامترهای بیولوژیکی آن مطالعه شده است.

این عامل بیولوژیک می تواند منجر به کاهش مصرف سموم شیمیایی در باغهای پسته شده و مسیر توسعه و تولید محصول سالم را هموار کند.

بر اساس این گزارش، تولید آزمایشگاهی نانوکامپوزیت چوب ـ پلاستیک از دیگر یافته هایی است که امروز در بخش کشاورزی رونمایی شد.

با استفاده از ذرات نانورس به منظور افزایش ویژگیهای مکانیکی کامپوزیت چوب ـ پلاستیک نتایجی همچون مقاومت به ضربه، مقاومت کششی و مدول کششی کامپوزیت افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

همچنین استفاده از الیاف باگاس سازگاری مناسبی را با پلیمر و در نهایت نانوذرات رس نشان داد که موجب افزایش توان مکانیکی چوب شد.

دارا بودن خواص مکانیکی بالاتر از نمونه های مشابه، صرفه جویی در مصرف مواد سلولوزی و لیگنوسلولوزی کشور، دوام بیشتر مصنوعات چوبی ساخته شده از این نوع محصولات، قابلیت بازیافت محصول، مقاومت به نفوذپذیری آب و ارزش افزوده ضایعات کشاورزی در تولید محصولی باکیفیت از خصوصیات و آثار اقتصادی این یافته محسوب می شود.

بره موم زنبورعسل آنتی بیوتیکی طبیعی است که توسط زنبورعسل از رزین گیاهان مختلف جمع آوری و برای ضدعفونی کردن کندو استفاده می شود.

در این پژوهش برای تولید نانو بره موم از دستگاه آسیاب ماهواره ای استفاده شده و اندازه ذرات حاصل از نانو بره موم به زیر 100 نانومتر رسیده است.

این یافته حاصل اجرای چهار پروژه تحقیقاتی و دو سال پژوهش مداوم است و دارای آثار اقتصادی و اجتماعی فراوانی همچون افزایش درآمد زنبورداران و کمک به رونق حربه زنبورداری، تولید آنتی بیوتیک طبیعی جهت تولید محصولات ارگانیک، تولید داروی طبیعی جهت مقابله با بیماریهای انسانی، دامی و گیاه و جایگزینی مناسب برای نانوسیلور به عنوان ترکیب ضدباکتریایی است.

این محصول پس از تجاری سازی می تواند برای کنترل و درمان بیماریهای انسانی، دامی و گیاهی قابل استفاده شود و به راحتی در آب قابل حل بوده و مصرف آن نیز آسان است.

همچنین سید محسن حسام زاده از موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور با یافته تولید ماده قوی و موثر جهت ریشه زایی انواع نهالها و تولید یونجه ضد نفخ با استفاده از مهندسی ژنتیک، مریم جعفرخوانی کرمانی از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با یافته دستیابی به دانش فنی تولید پایه های سیب مالینگ از طریق کشت بافت، جواد طباطبایی یزدی از پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری خراسان رضوی با یافته پایه گذار سدهای زیرزمینی در کشور و رونق بخشیدن به بحث سطوح آبگیر باران به خصوص در مناطق شهری، محسن آقایی زاده از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند با یافته رقم هیبرید چغندرقند مونوژل و معرفی رقم هیبرید متحمل به بیماری ریزومانیا، زهرا تنهامعافی از موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور با یافته شناسایی تعیین پراکنش و برآورد خسارت نماتد زیستی سویا در کشور، تعیین نژاد غالب که لازمه معرفی رقم جدید است و بررسی فلور چندین منطقه حفاظت شده و پارک ملی در سراسر کشور، محمد جمشیدی از موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با یافته تعیین گسترش جغرافیایی اراضی تغییر کاربری یافته در کوره پزخانه های استان فارس و بررسی اثر آن بر تولید اراضی کشاورزی، حمید عبداللهی از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با ثبت اختراع فرآیند امکان استفاده از اسیدسایسیلیک در تحریک سیستم دفاعی گیاه میزبان علیه بیماری آتشک و مطرح کردن زنجیره انتقال الکترون کلروپلاست در اثر متقابل باکتری عامل آتشک با گیاه میزبان، علیرضا آقاشاهی از موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با یافته استفاده از بنتونیت در تغذیه دام، اصلان عزیزی از موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با یافته تدوین دانش فنی فراوری خربزه مشهدی و فرآورده های جانبی، محمد صدیق از موسسه تحقیقات شیلات ایران با یافته مدیریت کشند قرمز در خلیج فارس و دریای عمان و محمدرضا مهرنژاد از موسسه تحقیقات پسته کشور با یافته تکنیک پرورش انبوه یک گونه کفشدوزک برای کنترل بیولوژیک آفت پسیل پسته، روشهای جایگزین برای حذف سموم شیمیایی در کنترل سرخرطومی پسته، تعیین سطح زیان اقتصادی آفت پسیل برای پسته رقم کله قوچی و کشف، توصیف، ثبت و معرفی دو گونه جدید پارازیتوئید برای دنیا از پژوهشگران برتر منتخب سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در هفته پژوهش سال جاری هستند که موفق به دریافت جایزه و تقدیرنامه از رییس این سازمان شدند.

نظر شما
ادامه