کد خبر: ۷۶۶۱

حکیم مهر - معاون دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: اقدامات لازم برای ثبت بین‌المللی "اسبچه خزر" در حال انجام است.

"مختار مهدی‌زاده" با اشاره به اینکه در تحقیقات به‌عمل آمده، مشخص شده که اسبچه ایرانی منشا تمامی اسبهای ترکمن و اسب اصیل خوزستان(اسب عربی) بوده است، گفت: منشای اصلی‌ آن‌ در سواحل‌ دریای‌ خزر و استانهای‌ گیلان و مازندران‌ است. در زمانهای گذشته، در گیلان و مازندران برای کشیدن چوبها و کارهای کشاورزی از این اسب استفاده می‌شد.

وی افزود: خصوصیات رفتاری این نژاد، حاکی از هوش سرشار آن بوده و مهمترین ویژگی آن، فراگیری سریع و آسان رفتارهای آموزشی بوده و تلفیق این هوش با خلق و خوی مهربان، این نژاد آن‌ را جزو بهترین نژادها جهت آموزش سوارکاری به‌ویژه برای کودکان در جهان قرار داده است.

مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: به دنبال ثبت بین‌المللی اسبچه خزر هستیم و اقدامات لازم در این‌خصوص در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، اسب کوچک کرانه دریای‌ خزر با پیشینه‌ای در حدود سه‌هزار سال پیش از میلاد مسیح، تنها نزدیک به چهار دهه است که مورد شناسائی قرار گرفته است.

در توجه به تاریخچه اسبچه خزر، این اسبچه نقش بسزائی در سیر تکاملی اسب داشته و منشا و زادگاه اصلی و اولیه آن کرانه‌های دریای ‌خزر در ایران است. دیگر آنکه به عقیده کارشناسان، این نژاد یک پونی نیست بلکه یک اسب مینیاتوری است چرا که از مشخصات پونی دست و پای کوتاه و بدن زمخت و گوشتالود است در حالی‌که اسبچه خزری دارای دست و پائی کشیده و بدنی چابک و دارای تمامی مشخصات یک اسب اصیل است.

آموزش و تربیت این نژاد در باشگاههای سوارکاری نشان داد که از نظر پرش از استعداد خاصی برخوردار بوده و در بسیاری موارد قابل رقابت با اسبهای بزرگ است.

اسبچه خزری با توجه به سابقه تاریخی، زیبایی و استعدادهای بسیار بالا، مناسب آمیزش با سایر نژادهای اسبهای داخلی و خارجی است.

قد اسبهای خزر بین 100 تا 130 سانتی‌متر گزارش شده است. البته نمونه‌های کمتر از 100 سانتی‌متر هم دیده می‌شود اما به ندرت. باستان‌شناسان می‌گویند نخستین کاسپین‌ها قدی حدود 90 سانتی‌متر داشته‌اند. عوامل متعددی بر شاخص قد اسبهای خزر مؤثرند که وراثت مهمترین آنهاست و غالباً والدین قد ‌بلند، کره‌هایی بلند تولید می‌کنند. بعضی‌ها معتقدند قد در چند نسل متوالی زاد و ولد افزایش می‌یابد.

 

نظر شما
ادامه