کد خبر: ۷۶۶۸

حکیم مهر - فعالیت بیشتر در حوزه تبلیغات عسل و چگونگی تولید عسل سالم در ایجاد جایگاهی مناسب در سبد غذایی مردم در رغبت تولیدکنندگان برای تولید بیشتر موثر خواهد بود.

معاون مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه عسل جایگاه خود را در سبد غذایی مردم پیدا نکرده است گفت: این موضوع به دلیل فرهنگسازی نامناسب و تبلیغ غلط نسبت به تولید عسل است.

اکبر اصغررضایی با بیان اینکه میزان سواد کم زنبورداران را شاید بتوان مهمترین مشکل زنبورداری در استان آذربایجان شرقی دانست ادامه داد: 80 درصد از زنبورداران آذربایجان شرقی بی سواد و کم سواد هستند و فقط 11 درصد دارای مدرک تحصیلی دیپلم و 7 درصد تحصیلات عالی دارند.

کارشناس زنبور عسل و کرم ابریشم با بیان اینکه تعداد زیادی از برنامه های پیش بینی شده از سوی کارشناسان پرورش زنبور عسل به دلیل اطلاعات و تحصیلات کم از سوی پرورش دهندگان با مشکل رو به رو می شود تاکید کرد: پرورش زنبور عسل بستگی زیادی به مساعد بودن شرایط آب و هوایی دارد و در این صورت بسیاری از مشکلات زنبورداران حل می شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت آموزش زنبورداران جهت بالابردن راندمان تولید و درآمد تولیدکنندگان توسط کارشناسان افزود: بالا بودن ریسک در کنار آموزشهای لازم فنون، لزوم پوشش بیمه و توسعه آن را در صنعت زنبورداری افزون ساخته است.

رضایی یکی از دغدغه های اساسی و مهم پرورش دهندگان زنبور عسل را مشکل بیمه تامین اجتماعی خود زنبورداران دانست و با بیان اینکه این مشکل نیز با مساعدت سازمان تامین اجتماعی و با تلاش اتحادیه زنبورداران کشور و معاونت بهبود تولیدات دامی مرتفع شده است ادامه داد: زنبورداران می توانند با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی در کلیه شهرستانها اقدام به بیمه کردن خود نمایند.

معاون مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه سهم دولت از 27 درصد حق بیمه زنبوردار، 10 درصد می باشد افزود: دولت این مبلغ را از محل اعتبارات هدفمند کردن یارانه ها پرداخت می کند و زنبورداران می توانند با پرداخت 17 درصد مابقی سهم بیمه از مزایای بیمه تامین اجتماعی از جمله درمانی، بازنشستگی و عمر بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون زنبورداران استان مشمول بیمه نبوده اند، خاطرنشان کرد: با توافق به عمل آمده با بیمه تامین اجتماعی، تمامی زنبورداران زیر 50 سال اعم از زن و مرد، مشمول بیمه تامین اجتماعی و استفاده از مزایای آن، بازنشستگی و از کار افتادگی می شوند، همچنین زنبوردارانی که بیمه هستند در این بخش شامل بیمه تکمیلی نیز می شوند.

 

نظر شما
ادامه