کد خبر: ۷۶۷۰

حکیم مهر - رئیس اداره بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: جراحت ناشی از گزش حیوانات وحشی و احتمال انتقال هاری مهمترین خطری است که پرسه زدن حیوانات وحشی در مناطق مسکونی مردم را تهدید می‌کند.
دکتر محمدرضا شیرزادی افزود: مهمترین خطری که به علت پرسه زدن حیوانات وحشی در شهر مردم را تهدید می کند جراحت ناشی از گزیدگی این حیوانات است و اگر حیوان اعم از شیر، ببر، میمون، روباه و هر حیوان وحشی آلوده به ویروس هاری باشد بعد از گزش سریعاً این بیماری را منتقل می کند.

وی گفت: مردم باید به این مسئله آگاه باشد و در صورت هر گونه حیوان گزیدگی در کوتاه ترین زمان ممکن به یکی از مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند تا با استفاده از واکسن و سرمهای ضدهاری فرد نجات پیدا کند.

شیرزادی افزود: معمولاً کودکان و بچه ها بیش از بزرگسالان از این نظر در خطر هستند زیرا به علت کنجکاوی ممکن است بخواهند با حیوان وحشی بازی کنند و به آن نزدیک شوند و دچار گزش حیوان شوند.

رئیس اداره مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان اضافه کرد: بیماری هاری معمولاً در مناطق شهری دیده نمی شود مگر مواردی که حیوانات وحشی وارد شهر بشوند.

وی گفت: هاری فقط در حیوانات وحشی مانند شیر، گرگ، شغال نیست بلکه تمام پستانداران می توانند به این بیماری مهلک مبتلا شود و آن را به دیگران منتقل کنند و میمون نیز از این دسته خارج نیست، روباه نیز یکی از مهمترین عوامل انتقال بیماری هاری در اکثر کشورهاست.

شیرزادی ادامه داد: در مورد سایر بیماریهای منتقله از حیوانات وحشی به انسان مانند بیماریهای قارچی و پوستی خظر زیادی وجود ندارد زیرا معمولاً حیوان وحشی در یک لحظه به فرد حمله می کند و او را گاز می گیرد و می گریزد و تماس فیزیکی معمولاً آن قدر نیست که بیماری قارچی منتقل شود.

وی گفت: بیماری هاری یک بیماری خطرناک و مرگ آور است که اگر فردی به آن مبتلا شد و علایم بیماری ظاهر شد مرگ وی حتمی است و فقط در صورت مراجعه سریع فرد با شست و شوی محل زحم با سرم و واکسن ضد هاری امکان نجات بیمار وجود دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۳ هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور داشتیم که از این تعداد ۵ نفر به علت مراجعه نکردن به موقع به مراکز درمانی به بیماری هاری مبتلا شدند و جان باختند.

وی گفت: در همه شهرستانهای کشور حداقل یک مرکز مجهز به سرم و واکسن ضدهاری وجود دارد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه