کد خبر: ۷۶۸۴

حکیم مهر - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: بروز بیماری مشمشه در ببرهای وارداتی سیبری ناشی از رعایت نکردن ضوابط و مقررات بهداشتی قرنطینه ای بوده است.
دکتر محسن مشکوه افزود: متاسفانه ببرهای وارداتی سیبری در باغ وحش که زیستگاه انواع حیوانات وحشی که می تواند حامل بیماری ها از جمله بیماری مشمشه باشند در شرایط غیر قرنطینه ای نگهداری شده اند.
وی تصریح کرد: بنابراین امکان بروز هر نوع بیماری در ببرهای وارداتی سیبری وجود دارد و امری غیر قابل تصور نیست.
مشکوة با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور متصدی کنترل قاچاق دام به کشور نیست، اظهارداشت: محافظت از مرزها برای جلوگیری از ورود دام قاچاق برعهده سازمان دامپزشکی نیست .
وی در خصوص تشخیص شیوع و بروز بیماری ادامه داد: بررسی های همه جانبه و تحقیق و آزمایش توسط متخصصان فن در تمام زمینه های که امکان بروز و شیوع بیماری وجود داشته صورت گرفته است.
این دامپزشک متخصص بهداشت مواد غذایی همچنین در مورد ورود قاچاق برخی چهارپایان (الاغ) از عراق و احتمال ابتلا آنها به مشمشه گفت: در زمان شیوع بیماری باید تمام جوانب بروز و شیوع بیماری بررسی و اظهارنظر علمی صورت گیرد و چنانچه تحقیقات مستدلی برآلودگی الاغ های مورد قاچاق موجود است باید به این سازمان اعلام شود.
مشکوه افزود: همچنین در مدت زمان بروز بیماری، آزمایش های لازم از الاغ های مورد مصرف حیوانات باغ وحش صورت گرفته است و تاکنون هیچ موردی از بیماری مشمشه در این قبیل الاغ ها مشاهده نشده است.
وی خاطرنشان کرد: الاغ به بیماری مشمشه بسیار حساس است و در صورت بروز این بیماری حیوان سریع تلف می شود، بنابراین امکان حمل و نقل و کشتار حیوان مبتلا به این بیماری وجود ندارد.
دکتر مشکوة تاکید کرد: به طور حتم در تغذیه حیوانات باغ وحش از الاغ مرده استفاده نمی شود و چنین مواردی نیز در بررسی ها و آزمایش ها مشاهده نشده است.
معاون سازمان دامپزشکی گفت: برای کنترل بیماری مشمشه آزمایش های لازم بر روی تک سمی هایی همچون اسب و قاطر انجام می شود و معاینه بالینی بر سلامت الاغ ها نیز کفایت دارد.
وی تاکید کرد: مدیریت باغ وحش باید برای ورود الاغ های خریداری شده که به مصرف حیوانات باغ وحش می رسد از سازمان دامپزشکی کشور مجوز بهداشتی دریافت کند.

 

نظر شما
ادامه