کد خبر: ۷۶۹۷

حکیم مهر - رییس سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای طرح ضربتی برخورد با فروشندگان غیرمجاز حیوانات وحشی در پایتخت خبر داد و گفت: اجرای این طرح در جهت ناامن کردن فضا برای قاچاقچیان و متخلفان این عرصه است.

محمد جواد محمدی زاده معاون رییس جمهوری در حاشیه بازدید از شیرهایی که اخیرا در تهران کشف شده اند افزود: از 42 باغ وحشی که در کشور شناسایی شده‌اند تنها 19 باغ وحش توانسته‌اند حداقل استانداردهای لازم را اخذ کنند.

وی به تدوین آیین‌نامه بررسی وضعیت باغ وحش‌ها و ابلاغ آن به استانداری‌های کشور خبر داد و گفت: بر این اساس مسائل بهداشتی و زیست محیطی باغ وحش‌ها، فضای فیزیکی، تغذیه و... آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بررسی‌های انجام شده طی شش ماه گذشته نشان داد باغ وحش‌هایی که حداقل استانداردهای لازم را کسب کرده‌اند همچنان با مشکل فضای فیزیکی، تغذیه و ... مواجهند که در این خصوص مهلت‌هایی به آنها داده شده است.

وی در خصوص باغ وحش تهران گفت: در این باغ وحش نیز مشکلاتی وجود داشت که بخشی از آن برطرف شده است ودر مورد بخش دیگر نیز با تذکرات انجام شده در حال پیگیری موضوع هستیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: وجود حیوانات در داخل شهرها چه در سیرک ، چه باغ وحش و چه موزه‌ها تابع ضوابط و مقررات خاص خود است که باید حتما رعایت شوند و امیدواریم با ابلاغیه صورت گرفته استانداران تلاش کنند تا باغ وحش‌های کشور را به حد مطلوب و استاندارد برسانند که بدین ترتیب از ابتدای سال 91 هیچ محلی برای نگهداری وحوش به صورت غیراستاندارد در کشور نداشته باشیم.

وی در خصوص شیرهای پیدا شده در تهران نیز گفت: اطلاعات تکمیلی نشان داده است که این شیرها از بابلسر به سمت سیرکی در اصفهان در حال تردد بوده‌اند که متاسفانه نه جابجایی و نه خرید و فروش و حمل و نقل آن‌ها با مجوز صورت نگرفته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از برخورد دستگاه قضایی با متخلفان این پرونده خبر داد و گفت: قطعا بی‌مبالاتی و بی‌دقتی در این خصوص صورت گرفته و همین امر موجب رهاسازی سه قلاده شیر در تهران شد که یک قلاده از آنها بر اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شد و مابقی با اطلاع‌رسانی سریع مردم و آتش‌شانی جمع‌آوری شدند.

وی تاکید کرد: تمام افرادی که به نوعی با باغ وحش‌ها ارتباط دارند و حیوانات را به صورت غیراهلی نگهداری می‌کنند باید آگاه باشند که نگهداری این حیوانات آسیب‌هایی به خودشان وارد می‌کند و به لحاظ سلامتی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام ممکن است مشکلاتی برای آنها ایجاد شود.

 

نظر شما
ادامه