کد خبر: ۷۷۱۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام اینکه ۲۰درصد مرغ‌های بازار قبل از ذبح مرده‌اند، گفت: ‌آمار چاقی کودکان ایرانی از آمار کودکان کشورهای اروپایی پیشی گرفته است.
دکتر احمدرضا درستی مطلق در نشست خبری بسیج تغذیه که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: شیوع چاقی در کودکان و بزرگسالان افزایش پیدا کرده و در افراد سالمند باید به سختی به دنبال افراد سالم بگردیم زیرا با مشکلات تغذیه امروزه سالمند سالم به ندرت می‌بینیم.

وی گفت: شیوع اضافه وزن و کم‌وزنی در میان افراد جامعه بررسی شده است که بیش از ۵۰ درصد از سالمندان چاق هستند. اگر فرد به اندازه کافی نتواند غذای مفید مصرف کند باید بداند که بروز بیماری در آن حتمی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: در برخی موارد افراد برای خرید تغذیه مناسب صرفه‌جویی می‌کنند و فکر می‌کنند که پول خود را هدر می‌دهند و به دنبال مواد غذایی ارزانتر هستند ولی باید بدانیم اگر زمانی این فرد بیمار شد حاضر است وسایل زندگی خود را بفروشد تا سلامتی خود را به دست آورد پس صرفه‌جویی در خرید مواد غذایی سالم می‌تواند به سلامتی ضرر برساند.

درستی مطلق بیان داشت: تبلیغات افزایش وزن و پرورش‌اندام در رسانه ها و فضای مجازی تبلیغاتی غلط است و دانش افراد در جامعه به اندازه کافی نیست که نقد اطلاعات می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد. به تبلیغات باید توجه خاص داشت و افراد باید بدانند چه تبلیغی غلط و چه تبلیغی درست است.

وی بیان داشت: ‌تبلیغات مواد غذایی بسیاری از افراد را گول می‌زند و رسانه‌ها در زمینه تبلیغات غذایی بسیار غلط عمل می‌کنند.

لبنیات‌های آلوده به سم افلاتوکسین می‌خوریم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: سیستم کشاورزی ما نیز ایراد دارد و محصولاتی را به مردم عرضه می‌کند که سرشار از کودهای شیمیایی است و بخش دامپروری ما نیز نان‌های کپک زده را به دام‌ها می دهد که شیر سرشار از آفلاتوکسین مصرف می‌کنیم.

وی گفت: حتی در صنعت لبنیات نیز پنیرهایی تهیه می‌شود که سرشار از نمک است و زمانی از این قضیه شکایت می‌شود آب نمک را زیاد می‌کنند.

اطلاع رسانی تغذیه ضعیف است

وی افزود: همه ارگان‌ها باید با یکدیگر فعالیت کنند تا سلامتی جامعه حفظ شود. اطلاع‌رسانی در بخش تغذیه کم است. بسیاری از افراد نمی‌دانند که مصرف فست‌فودها موجب چاقی آنها می‌شود. همچنین آمار چاقی کودکان ایرانی از کشورهای اروپایی پیشی گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در اطلاع‌رسانی پیام‌های بهداشتی باید بسیار دقیق باشیم که تبلیغات در مخاطب تأثیر می‌گذارد.

۲۰درصد مرغ‌های بازار قبل از ذبح مرده‌اند

درستی مطلق با بیان اینکه افراد در خرید مواد غذایی باید دقت کافی را داشته باشند، ادامه داد: ۲۰ درصد مرغ‌هایی که در سطح مرغ‌فروشی‌های شهر به فروش می‌رسد قبل از ذبح مرده‌اند و افراد مرغ‌هایی را مصرف می‌کنند که قبل از ذبح خودشان از بین رفته‌‌اند. البته ما نمی‌توانیم همه این مسائل را از نو آغاز کنیم ولی می‌توانیم به مردم آموزش دهیم که در تهیه مواد غذایی سالم دقت کافی به خرج دهند.

وی گفت: دانش‌آموزان مجبورند زیاد درس بخوانند به خاطر اینکه تحت فشار خانواده قرار دارند. این افراد تا پاسی از شب بیدار هستند و مدام در حال درس خواندن هستند و در حین مطالعه نیز از مواد غذایی و تنقلاتی مصرف می‌کنند که بتواند مانع از خواب آنها شود که این مصرف مواد غذایی و کمی فعالیت دانش‌آموزان موجب چاقی آنها می‌شود که باید بدانیم که خواب نامناسب و فعالیت‌‌های کم دانش‌آموزان در چاق شدن آنها اثر می‌گذارد.

این اظهارات درباره مرده بودن 20 درصد مرغ‎ها قبل از ذبح در حالی بیان شده که انتظار می رود سازمان دامپزشکی کشور و و حوزه نمایندگی ولی فقیه در این سازمان به سرعت به اظهارات پاسخ داده و شبهه را رفع نمایند.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر مجتبی مرتضوی .تبریز
|
-
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
0
0
آقای دکتر کارشناس اما ....... رنگ لاشه مرغ کشته شده قرمز است از 40 فرسخی مشخص است .همه دامپزشکان هم اینو می دونند
دکتر سلیمی
|
-
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
0
0
سلام
این عضو محترم هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، تحقیقاتش را کجا انجام داده و چگونه به این رقم دست یافته است؟ اگر ایشان خودشان را یک صاحبنظر قلمداد میکنند ، باید بدانند که برای مدعای خود باید دلیل مستند بیاورند و به نظر من حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی باید بر علیه ایشان اعلام جرم کند
همچنین علوه بر ابعاد حرام بودن ادعای مذکور ، لاشه های مرده دارای پرخونی نیز خواهند بود که بازرسین دامپزشکی اجازه فروش آنها را نمی دهند!
محمد
|
-
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
0
0
سلام.
دیگه الان ننه جون منم میدونه که فست فود بده.
آیا کسی هست توی ایران بگه که برنج و نون سفید بده؟؟
من خودم دانشجوی ارشد تغذیه ام.
باید کسانی که در راس علوم پزشکی و تغذیه هستند بیاند واقعیات و علم روز رو به مردم منتقل کنند.
شما سری به وبسایت pubmed.com که یکی از جامع ترین مرکز اطلاعات پژوهش های علوم پزشکی دنیاست بزنید و کلمه refine carbohydrate که همین برنج سفید و نونای سفیده که توی ایران غذای غالبه رو سرچ کنید و مضراتش رو از توی مقالات روز دنیا بخونید.
این برنج و نونی که ما دیس دیس میخوریم و ککمون نمیگزه مهمترین عامل دیابت، کبدچرب، چاقی، بالا بودن تری گلیسرید خون و ... هست. وقتی دریافت این مواد غذایی بالا باشه توی کبد به چربی تبدیل می شه و باعث کبد چرب میشه که الان شیوعش 70 درصده.
بیاند اینا رو بگند.
ای کاش این افرادی که در راس علوم پزشکی هستند با علم روز دنیا حرکت می کردند.
صدا سیما هم خیلی خیلی ضعیف عمل می کنه. ........ وقتی از شرکتهای تولید چیپس و پفک اینقدر پول میگیره و از هر 5تا تبلیغ 7 تاش تبلیغ چبپس و پفک و نوشابه ست؛ وقتی میاد روغن نباتی و سرخ کردنی که حاوی اسید چرب ترانس و عامل سرطانهاست رو بدون هیچ اطلاعی از پیامد مصرفشون تبلیغ میکنه عاقبت این میشه. ........خدا بخیر بگذرونه.
من از همه درخواست دارم هر حرفی رو که میشنوند توی وبسایت های علوم پزشکی دنیا جستجو کنند.
همین رابطه اسیدچرب ترانس و سرطان رو توی pubmed.com با کلیدواژه trans fatty acid and cancer سرچ کنید...
به امید آینده ای روشن...
نظر شما
ادامه