کد خبر: ۷۷۴۰

حکیم مهر - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از پرداخت تسهیلات 500 میلیون ریالی برای طرحهای توجیه دار دام و طیور و آبزیان در استان خبر داد.

معاون بهبود تولیدات دامی این سازمان در جلسه بررسی مشکلات بخش کشاورزی شهرستان عجب شیر با بیان این مطلب گفت: این تسهیلات برای بازپرداخت دوساله با 10 درصد کارمزد و برای بازپرداختهای بیش از دو سال با کارمزد 13 درصد محاسبه می شود.

غفور عبدالهی با بیان اینکه صاحبان این طرحها برای ارائه طرحهای توجیه دار خود می توانند در بخشهای دام و طیور و آبزیان به مدیریتهای جهاد کشاورزی شهرستانها مراجعه نمایند افزود: در اجرای طرحهای دام و طیور و آبزیان بسته به وسعت و بزرگی طرحها، تسهیلات پرداخت می شود که معمولا 80 درصد هزینه طرحها از محل صندوق توسعه ملی و 20 درصد مابقی نیز به صورت آورده شخصی تامین می شود.

وی با بیان اینکه برای مقابله با تبعات خشکسالی سالهای اخیر در استان سیاستها و برنامه ریزیهای سازمان بر پیشگیری از افزایش کمی دام سبک و افزایش جمعیت دام سنگین شکل گرفته است گفت: خشکسالیهای اخیر از نظر کمیت باعث کاهش تولید علوفه و افزایش فشار بر مراتع گردیده و برنامه ریزیهای لازم جهت جلوگیری از کاهش تولیدات دامی به ویژه گوشت قرمز در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نیاز غالب دام سبک استان که منبع اصلی تولید گوشت قرمز محسوب می شود از مراتع تامین می شود افزود: کاهش علوفه در مراتع اثر مستقیم بر تولیدات دامهای سبک خواهد داشت.

عبدالهی بر تغییر روشهای پرورش دام از سیستم سنتی به نیمه صنعتی و صنعتی تاکید کرد و افزود: ترویج آمیخته گری، بهنژادی، جایگزینی جمعیت گاو بومی که تولید پایینی دارند با گاوهای دورگه و اصیل که از تولید قابل قبولی برخوردارند و نیز تشویق سرمایه گذاران به احداث واحدهای دامداری صنعتی بزرگ در همین راستا تلقی می گردد.

وی با بیان اینکه نهاده های یارانه دار شامل جو، ذرت، کنجاله، سویا، کنسانتره دامی، سبوس گندم، سویا و همچنین مکمل دامی بین دامداران استان توزیع شده است ادامه داد: خرید تضمینی دام مازاد دامداران، برنامه ریزی برای توسعه کشت نباتات علوفه ای با شیوه های نوین آبیاری، ذخیره سازی موثر مواد غذایی در فصول فراوانی محصولات زراعی، تخصیص تسهیلات کم بهره برای جبران خسارات وارده به دامداران و تغییر نگرشها برای حمایت از تولید داخلی و مخالفت با واردات مواد پروتئینی از جمله سیاستهایی هستند که به موازات طرح هدفمندسازی یارانه ها در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

 

نظر شما
ادامه