کد خبر: ۷۷۶۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - در حالی که سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت، مرده بودن ۲۰درصد مرغ‌ها قبل از ذبح را که دکتر درستی، متخصص تغذیه در نشست خبری اعلام کرده بودتکذیب می‌کنند، وی اعلام کرد که منظور وی این موضوع نبوده است.

دکتر باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز طی نامه‌ای به انضمام سخنان بعدی دکتر احمدرضا درستی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: وی طی نامه ای به سرپرست دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ( که در نشست خبری نیز حضور داشته است) با تأکید مجدد بر لزوم استفاده از مرغ کشتار صنعتی که زیر نظر سازمان دامپزشکی صورت می گیرد، یادآور شده که مردم از خرید مرغ هایی که خارج از زنجیره توزیع دامپزشکی عرضه می شود خودداری کنند زیرا احتمال سوء‌استفاده از کشتار مرغ هایی که شرایط جسمانی مناسب ندارند، وجود دارد.

در نامه دکتر احمدرضا درستی آمده است:

" سرکار خانم عبداللهی
سرپرست محترم دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت

با احترام به استحضار می‌رساند که پس از جلسه‌ای که روز چهارشنبه هفتم دی‌ماه در حضور جناب عالی و همکاران با اصحاب رسانه برگزار شد مطلبی در برخی رسانه ها به نقل از اینجانب منتشر شده که اینجانب ضمن تکذیب آنها موارد زیر را جهت توضیح بیشتر به حضورتان تقدیم می‌کنم تا ضمن پاسخ محبت فرموده و دستور اقدام قانونی در مورد آنان را صادر فرمایید.

در جلسه مزبور من اشاره کردم که در موارد محدودی افرادی که به شکل غیرقانونی و بدون کنترل و نظارت اقدام به ذبح مرغ و فروش آن می‌کنند، ممکن است حتی در مواردی مرغی که در حال مرگ بوده را ذبح کرده و به فروش برسانند و تازه این گونه موارد هم احتمالاً حتی به ۲۰ درصد نیز نمی‌رسد.
در ادامه تاکید کردم به همین دلیل لازم است اطلاع رسانی مناسبی وجود داشته باشد تا مردم مرغ کشتار صنعتی که زیر نظر دامپزشکان کنترل و سلامت آن تایید شده را از فروشگاه‌های معتبر خریداری و مصرف کنند.

ضمناً اینجانب بارها توصیه علم تغذیه مبنی بر مصرف کمتر نمک در تولید را، در فرصت‌های مختلف ذکر کرده و به کارخانه‌های تولید کننده مواد غذایی (و از جمله پنیر) توصیه عمومی کرده‌ام که مقدار مصرف نمک را کاهش دهد.
البته جناب عالی و همکارانتان نیز در همین زمینه اقدامات قانونی معمول داشته و با نظارت بر شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی این نکته را مورد توجه جدی قرار داده‌اید که موجب امتنان است.

در مورد این مطلب نیز که برخی کشاورزان از روی ناآگاهی در زمان نامناسب ممکن است سم نامناسبی را استفاده کنند و این سم به موقع تدفین نشود و مقداری از آن در گیاه مورد مصرف برای تغذیه انسان باقی بماند نیز توجه اصحاب رسانه را به آگاهی دادن نسبت به این موارد محدود جلب کردم و البته اشاره کردم این مطلب وظیفه سایر وزارتخانه هاست که تلاش زیادی را در این امر مبذول می‌کنند و تنها موارد محدود افراد ناآگاه لازم است مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

در پایان یادآوری می‌نماید که اینجانب از حاضران تقاضا کردم قبل از چاپ و گزارش دهی مطلب مطروحه را به خود من نشان دهند تا آخر بحث کلامی در هنگامی تبدیل به نوشتار ایراد پیدا کرده اصلاح کنم."


خبرگزاری فارس برای پیگیری این موضوع با دکتر احمدرضا درستی، تماس گرفت که این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با رد اظهارات قبلی خود گفت: منظور من از مرده بودن ۲۰ درصد مرغهای بازار قبل از ذبح، مرغ‌هایی است که توسط وانتی‌ها و جاهای غیر معتبر عرضه می‌شود که ممکن است آلودگی و بیماری داشته باشند و گرنه مرغ‌هایی که در کشتارگاه‌ها ذبح و در مراکز معتبر عرضه می‌شوند هیچ مشکلی ندارند.

درستی افزود:‌ من دیروز در نشست خبری که خبرنگاران بودند گفتم موارد معدودی از مرغها وجود دارد که ممکن است کنترل درستی در مورد آنها وجود نداشته باشد و گر نه مرغ‌هایی که در کشتارگاه ها ذبح می‌شوند و در فروشگاه‌های معتبر عرضه می‌شود که مشکلی ندارند،مگر می‌شود مشکل داشته باشند.

وی ادامه داد: موارد کمی وجود دارد که مثلاً فردی کنار خیابان تابلو زده یا با وانت دارد مرغ می فروشد در این موارد ممکن است مرغ آلودگی و بیماری هم داشته باشد یا در مواقعی به علت بیماری مرده باشد، اصل مطلب بنده در مورد فروشگاه ها و مراکز غیر مجاز عرضه مرغ بود.

وی گفت: هدف من این بود که مردم توصیه کنیم مرغ ها را از جاهای معتبر در میادین و مراکز مجاز خریداری کنند. به هر حال استثنائاتی وجود دارد که در یک مرکز غیر مجاز ممکن است مرغ آلوده هم عرضه شود که مردم نباید از آن خریداری کنند و گر نه مرغ فروشی‌هایی که اسم و رسم دارند و شناخته شده هستند مشکلی ندارند. منظور من فروش مرغ کنار خیابان، در وانت ها یا فروشگاه‌های دور افتاده غیر معتبر بود که خارج از کنترل هستند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: برداشت خبرنگاران از حرف‌های من درست نبود، اگر هم در جایی این حرف را زده باشم به خبرنگاران گفتم که منعکس نکنند اینها درد دل های من است و به خبرنگاران در نشست خبری گفتم که این حرفها را منعکس نکنند و حقش بود خبرنگاران مطالب را قبل از انتشار با من چک کنند.

گفتنی است خبرگزاری فارس در پی تکذیب اظهارات این متخصص تغذیه و رئیس سابق انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی صدای وی را در نشست خبری منتشر کرد!

برای شنیدن صدای دکتر درستی و ادعای وی مبنی بر مرگ 20 درصدی مرغ‌ها قبل از ذبح و ورود به کشتارگاه روی نشانی زیر کلیک نمایید :

http://www.farsnews.com/media.php?nn=13901011001420

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر روزبه شباک
|
-
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
0
0
سازمان دامپزشکی کشور در تمام اطلاعیه های خود همواره مردم را به خرید مواد خام دامی از مراکز معتبر راهنمایی می کند.طرح بسته بندی مرغ در استان تهران نیز از کارهای بزرگی بود که با همت پرسنل دامپزشکی به منظور شناسنامه دار شدن این ماده پروتیینی صورت گرفت. افزایش اگاهی مردم نیز سبب خرید مواد غذایی بدون شناسنامه می گردد و طرح چنین موضوعی تحت عنوان مرگ ۲۰ درصدی مرغ پیش از ذبح سبب تشویش افکار عمومی و بی ارزش نمودن زحمات دامپزشکی می گردد.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
1
0
جای بسی تاسف است که یک به اصطلاح استاد دانشگاه بدون انجام یک تحقیق میدانی مبتنی بر روش آماری و متدولوژی مناسب با یک ادعای کذب و واهی سبب ایجاد تشویش عمومی می شود و اذهان مردم را نسبت به خدمات همکاران دامپزشک مکدر می سازد. ضمنا ایشان در زمینه ای صحبت کرده که کوچکترین تخصصی در آن نداشته است و جا دارد که بخش حقوقی سازمان دامپزشکی از ایشان شکایت کند.
نظر شما
ادامه