کد خبر: ۷۷۷۲

حکیم مهر - یک متخصص تغذیه نسبت به مصرف مواد غذایی آماده، کنسروی و مانده هشدار داد و گفت: این مواد غذایی حاوی سم آفلاتوکسین هستند که منجر به مسمومیت کبد و در نهایت ایجاد سرطان کبد می‌شوند.

دکتر خدیجه رحمانی با بیان اینکه آفلاتوکسین، یک نوع سم موجود در غذاهای آماده است که منجر به ایجاد سرطان در افراد می‌شود، گفت: این ماده در حرارت پاستوریزاسیون زنده می‌ماند، بنابراین در صورت وجود این سم در غذاهای آماده، حتی با حرارت دادن نمی‌توان آن را از بین برد.

وی تصریح کرد: آفلاتوکسین از رشد نوعی قارچ تولید می‌شود و اثرات سوئی بر بدن دارد. ورود این سم به بدن موجب ایجاد مسمویت در کبد و در نتیجه بروز سرطان کبد می‌شود.

رحمانی با بیان اینکه تغذیه دام‌ها با استفاده از نان‌های کپک زده یکی از مهم‌ترین عوامل ورود این سم به زنجیره غذایی انسان‌هاست، گفت: تغذیه دام و طیور با استفاده از نان‌های کپک زده موجب ورود سم آفلاتوکسین به بدن دام می‌شود و در نهایت با استفاده از شیر و فرآورده‌های دام، این سم خطرناک وارد بدن انسان می‌شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه آفلاتوکسین اثرات سرطان زایی کمی دارد اما باید خطر آن را جدی گرفت، گفت: روش‌هایی برای از بین بردن و کاهش این سم وجود دارد، اما این روش‌ها صنعتی است و امکان انجام آن در منزل وجود ندارد.

وی ادامه داد: روش‌های صنعتی جهت تخریب سم آفلاتوکسین، فیزیکی است؛ به این معنی که از طریق فیزیکی مواد غذایی آلوده را جدا کرده و در زنجیره غذایی از ورود آن به تغذیه دام و طیور جلوگیری شود.

این متخصص تغذیه افزود: همانطور که گفته شد روش‌های کاهش سم آفلاتوکسین خانگی نیست، به همین علت باید از مصرف مواد آلوده خودداری شود.

رحمانی در پایان خاطر نشان کرد: استفاده از ادویه‌ها و چاشنی‌هایی مانند آویشن، دارچین، خردل و میخک که خاصیت ضد قارچی دارند تا حدودی سم آفلاتوکسین را از بین می‌برد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه