کد خبر: ۷۷۹۰

حکیم مهر - سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از نظارت بهداشتی دامپزشکی بر کشتار بیش از 8 میلیون قطعه طیور در 9 ماهه امسال خبر داد.
دکتر صادق صالحی در جلسه هماهنگی ستاد دامپزشکی در اردبیل اظهار داشت: نظارت بهداشتی ما بر بیش از 150 راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌ها انجام شده و موفقیت‌هایی را نیز به همراه داشته است.
وی افزود: نظارت بهداشتی بر کشتارگاه‌ها در راستای اجرای سیاست‌های بهداشتی و مسئولیت‌های حاکمیتی دامپزشکی با استقرار ناظران بهداشتی انجام می‌شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: این ناظران در تمامی کشتارگاه‌های دام و طیور در استان حضور داشته و بر تمام اعمال کشتار قبل و پس از کشتار نظارت کامل دارند.
صالحی با بیان اهمیت اعمال نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی از کشتارگاه‌های دام و طیور در تامین امنیت غذایی گفت: اردبیل جزو استان‌های پیشرو در زمینه تولید و بسته‌بندی گوشت سفید در کشور است و گوشت طیور مصرفی حتی در دورترین نقاط استان به صورت بسته‌بندی هویت‌دار عرضه می‌شود.
وی بیان داشت: در حال حاضر چهار باب کشتارگاه صنعتی طیور و یک باب کشتارگاه صنعتی دام و همچنین 10 باب کشتارگاه سنتی دام در استان اردبیل با نظارت کامل دامپزشکی فعالیت می‌کنند.
صالحی اضافه کرد: طی روزهای اخیر یک واحد کشتارگاه صنعتی دام در منطقه مغان فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده است که با فعالیت دایمی این کشتارگاه تعداد کشتارگاه‌های صنعتی دام و طیور به شش باب ارتقا می‌یابد.
* کشتارگاه صنعتی طیور پارس‌آباد به زودی افتتاح می‌‌شود

سرپرست دامپزشکی استان اردبیل همچنین از احداث کشتارگاه صنعتی طیور با پیشرفت فیزیکی 95 درصد در شهرستان پارس‌آباد خبر داد.
صالحی در ادامه با اشاره به اینکه در تلاش هستیم طرح تجمیع کشتارگاه‌های سنتی دام در استان را اجرا کنیم خاطرنشان کرد: در این راستان با تلاش‌های انجام شده و هماهنگی‌های بین بخشی به عمل آمده بر اساس مصوبات شورای سلامت استان کشتارگاه‌های سنتی دام در نیر، نمین و سرعین با دستور قضایی لاک و مهر شده است.
وی بیان داشت: با این اقدام گوشت مصرفی اهالی این شهرستان‌ها از کشتارگاه صنعتی دام اردبیل تامین می‌شود.
سرپرست دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: با آغاز به کار دایمی کشتارگاه صنعتی دام منطقه پارس‌آباد در کنار طرح موضوع و پیگیری آن در شورای سلامت استان کشتارگاه‌های سنتی شهرستان‌های همجوار این منطقه تعطیل می‌شود تا کشتار دام‌های این مناطق به کشتارگاه صنعتی پارس‌آباد هدایت شود.
صالحی ارتقای سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه کاهش خطر‌پذیری کشتارگاه‌های سنتی کشتارگاه کاملا بهداشتی، افزایش نظارت بهداشتی ماموران دامپزشکی بر لاشه دام‌های کشتاری و سلب فرصت کشتار غیرمجاز از متخلفان را از جمله اهداف طرح تجمیع کشتارگاه‌های سنتی در سطح استان اعلام کرد.
وی خاطرنشان کرد: نظارت بهداشتی دامپزشکی فقط به کشتارگاه‌ها محدود نمی‌شود و اکیپ‌های سیار نظارت بهداشتی در سطح تمامی شهرستان‌های استان با بازدیدهای منظم از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی نسبت به کنترل دقیق فرآورده‌های خام دامی موجود در این مرکز اقدام می‌کنند.
سرپرست دامپزشکی استان اردبیل در ادامه گفت: استان اردبیل هم اکنون 3هزار مرکز عرضه فرآورده خامی تحت نظارت دامپزشکی در سطح استان اردبیل دارد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل همچنین گفت: اردبیل با وجود استان مطرح در زمینه دامپروری با کمبود اعتبار و نیروی انسانی جدی مواجه است.

دکتر صالحی در دیدار با کارکنان شبکه دامپزشکی استان اردبیل اظهار کرد: دامپزشکی به عنوان ارگانی مهم در تامین امنیت غذایی، بهداشت عمومی و اقتصاد ملی نیازمند توجه جدی مسئولان از نظر تامین اعتبار و نیروی انسانی است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچگونه بیماری حاد دامی در استان وجود ندارد، افزود: اردبیل از نظر بیماریهای دامی یکی از پاک ترین استانهای کشور است.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل یادآور شد: در زمینه مایه کوبی دامها در منطقه بالاتر از پیش بینی ها عمل شده که این امر مرهون تلاش مضاعف اعضای دامپزشکی است.
صالحی فعالیت های دامپزشکی را بستر ساز توسعه پایدار در جامعه دانست و از استقبال این اداره کل در زمینه فعالیت بخش خصوصی دامپزشکی در منطقه خبر داد.
این مسئول خواستار اطلاع رسانی و انعکاس بیشتر فعالیتهای دامپزشکی از طریق رسانه ها شد.

 

نظر شما
ادامه