کد خبر: ۷۸۰۰

حکیم مهر - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در واکنش به برخی اخبار مبنی بر مشاهده مواردی از بیماری «تب کیو» در مناطق شرقی کشور، گفت: هیچ موردی از ابتلای انسان به بیماری «تب کیو» درکشور گزارش نشده است .

دکتر محمدمهدی گویا بیماری تب کیو را از جمله بیماری‌های مشترک میان دام و انسان عنوان کرد و گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلای انسانی این بیماری در کشور ثبت و گزارش نشده است .

به گفته وی، بیماری «تب کیو» یک عفونت باکتریایی است که از طریق حیوان به انسان انتقال می‌یابد. عامل بیماری از طریق مدفوع، ادرار و شیر دام دفع می‌شود و محیط زندگی حیوان را آلوده کرده و عامل

بیماری‌زا با انتشار در فضای محیط، از طریق گرد و غبار، وارد دستگاه تنفس انسان می‌شود.

وی با بیان این که گوسفند، گاو و بز به ویژه بز حساس‌ترین حیوانات نسبت به این بیماری هستند، گفت: مواردی از بیماری نیز ممکن است از طریق خوردن شیر آلوده بروز کند.

به گفته گویا، اغلب مبتلایان به بیماری تب کیو افرادی هستند که مستقیم با دام ارتباط داشته و از این حیوانات نگهداری می‌کنند. به این ترتیب کشاورزان و دامپزشکان‌ در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. این بیماری در اغلب موارد بدون علامت بوده و تقریبا علائمی شبیه سرماخوردگی دارد و در 40 درصد موارد حتی بدون درمان نیز بهبودی حاصل می‌شود.

وی افزود: بیماری تب کیو به ندرت ممکن است عوارض شدیدی مانند ذات‌الریه،‌ گرفتاری دریچه‌های قلب، هپاتیت و گرفتاری طحال ایجاد کرده و در زنان باردار منجر به سقط جنین و تولد زودرس نوزاد شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان با بیان این که میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری یک تا 2 درصد است، گفت: خوشبختانه این بیماری درمان دارویی داشته و به محض تشخیص، فرد می‌تواند تحت درمان قرار گیرد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه