کد خبر: ۷۸۴
وی با اشاره به هزینه های بالای انجام آزمایشات در مورد افراد مبتلا به این بیماری اظهار داشت: هزینه انجام آزمایش به منظور تشخیص ابتلا به انواع آنفلوانزای حدود 10 هزار تومان است و اخذ 250 هزار تومان از بیماران منصفانه نیست...

حکیم مهر -  معاون سابق بهداشت، آموزش و توسعه سازمان نظام دامپزشکی گفت: رصد جعیت وحوش کشور در ارتباط با بیماری آنفلوانزای خوکی باید واقعی و جدی باشد.

دکتر جمشید رزم یار، معاون سابق بهداشت، آموزش و توسعه سازمان نظام دامپزشکی با اعلام این مطلب اظهار داشت: بیماری آنفلوانزای خوکی در پرندگان با علایمی نظیر تورم صورت و ریزش اشک همراه است، اما در دام هیچ علامتی ایجاد نمی کند.
وی افزود: در صورت وجود این ویروس در دام ها، این موجودات صرفا به عنوان ناقل ویروس سبب ابتلای انسان به بیماری می شوند.
رزم یار گزارش سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با مشاهده بیماری در حیوانات خانگی را ناشی از پایش مستمر دانست و گفت: با نمونه گیری تصادفی از حیوانات و مشاهد پاسخ ایمنی بدن، احتمال درگیری در حیوانات خانگی شناسایی می شود.
وی افزود: ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که جمعیت زیادی از انسان ها را مبتلا می کند، در خانواده گربه سانان نیز مشاهده شده است، بنابراین امکان مشاهده ویروس آنفلوانزای خوکی در حیوانات خانگی وجود دارد.
معاون سابق بهداشت، آموزش و توسعه سازمان نظام دامپزشکی اظهار داشت: آنفلوانزای فصلی حدود 500 هزار نفر را در هر سال از بین می برد، در حالی که آمار تلفات آنفلوانزای خوکی تا کنون به 3 هزار نفر نرسیده است.
وی ویروس آنفلوانزای خوکی را بسیار ضعیف توصیف کرد و افزود: این ویروس بیشتر جمعیت خردسالان، افراد مسن و کسانی که به دلیل مصرف داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی یا ابتلا به بیماری خاص، سیستم ایمنی ضعیفی دارند را تهدید می کند. افراد عادی به راحتی با گذراندن دوره یک هفته ای بهبود می یابند.
رزم یار تصریح کرد: اگر چه شیوع این بیماری جای نگرانی ندارد، اما سیستم های بهداشتی و دامپزشکی کشور باید کنترل و پایش جدی بر جمعیت وحوش و دامی کشور داشته باشند، تا اظهارات بر مبنای اسناد معتبر انجام شود.
وی در ارتباط با از بین بردن حیوانات آلوده به ویروس اظهار داشت: آلودگی جمعیت وحوش به این ویروس به دلیل تماس کمتر انسان با این موجودات خطر خاصی برای انسان ایجاد نمی کند در نتیجه نیاز به معدوم کردن جمعیت وحوش نیست.
معاون اسبق بهداشت، آموزش و توسعه سازمان نظام دامپزشکی افزود: حذف حیوانات آلوده در بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ضروری است.
وی با اشاره به هزینه های بالای انجام آزمایشات در مورد افراد مبتلا به این بیماری اظهار داشت: هزینه انجام آزمایش به منظور تشخیص ابتلا به انواع آنفلوانزای حدود 10 هزار تومان است و اخذ 250 هزار تومان از بیماران منصفانه نیست.
رزم یار افزود: هزینه های بالای آزمایش های تشخیصی سبب خواهد شد، پزشکان افراد کمتری را به مراکز معرفی کرده در نتیجه شناخت کمتری نسبت به درصد ابتلای افراد جامعه به آنفلوانزای خوکی داشته باشیم.
وی گفت: باید مراکز بیشتری در ارتباط با انجام تست آنفلوانزای خوکی مجهز شده و هزینه های مرتبط با آزمایشات کاهش یابد.

 

 

نظر شما
ادامه