کد خبر: ۷۸۵۹

حکیم مهر - دولت به منظور توسعه توان تولید و ایجاد ظرفیت‌های بیشتر اشتغال در بخش کشاورزی با تشکیل کارگروه توسعه بخش کشاورزی موافقت کرد.

هیئت وزیران بنا به پیشنهاد رئیس جمهوری و به استناد اصل یکصد و بیست و هفتم و یکصد و سی و هشتم قانون اساسی به منظور توسعه توان تولید و ایجاد ظرفیت های بیشتر اشتغال در بخش کشاورزی با تشکیل "کارگروه توسعه بخش کشاورزی" به ریاست رئیس جمهور و عضویت وزیران جهاد کشاورزی، تعاون،کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن وتجارت، نیرو، کشور، نفت، امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، رئیس کل بانک مرکزی و دبیر هیئت دولت موافقت کرد.

بر این اساس، اعمال اختیارات و مسئولیت‌های هیئت وزیران مندرج در قوانین و مقررات (از جمله قوانین برنامه پنجم توسعه، افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین قوانین و مقررات مربوط به حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و قانون پولی و بانکی و عملیات بانکی بدون ربا) در کلیه امور مربوط به تامین و واگذاری حق بهره‌برداری و اجاره اراضی منابع ملی و دولتی مستعد، تامین زیرساخت‌های آب، برق، گاز، راه و مخابرات و همچنین تامین و پرداخت تسهیلات بانکی و پرداخت یارانه‌ها و اعتبارات موردنیاز از وظایف کارگروه توسعه بخش کشاورزی است.

بر اساس این مصوبه، اتخاذ تصمیم در امور اجرایی یا تنظیم و تصویب دستورالعمل‌های مربوط درخصوص توسعه فعالیت‌های کشاورزی و منابع طبیعی و افزایش تولید و ایجاد اشتغال در این بخش و خدمات وابسته به آنها از جمله در زمینه طرح‌های گلخانه‌ای، باغداری، دام و طیور، شیلات و نیز طرح‌های مدیریت منابع طبیعی به ویژه طرح‌های آبخیزداری، مرتع‌داری و جنگلداری و صنایع فرآوری محصولات کشاورزی با استفاده از اختیارات و مسئولیت‌های موضوع بند (1) از دیگر وظایف این کارگروه تعیین شده است.

همچنین دولت، تنظیم ضوابط مربوط به ساماندهی اراضی ملی و دولتی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی براساس قوانین و مقررات مربوط (اعم از نحوه واگذاری - شرایط واگذاری و اجاراه و نظارت بر اجرای طرح‌ها)، جلوگیری از سوداگری و بورس بازی زمین و تعیین ضوابط مربوط را برعهده این کارگروه گذاشته است.

بر این اساس هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در چارچوب وظایف و اختیارات و مسئولیت‌های محول شده و لزوم اجرای تصمیمات و مصوبات کارگوه توسط دستگاه‌های یاد شده و رفع اختلافات بر اساس اصل یکصد و سی و چهارم قانون اساسی نیز از دیگر وظایف کارگروه توسعه بخش کشاورزی است.

همچنین تصمیم‌گیری درخصوص امور اجرایی موضوع یاد شده به کلیه اعضای کارگروه به عنوان نمایندگان ویژه رئیس جمهوری و تصویب و اصلاح آیین نامه‌ها و مقررات مربوط به موضوع یاد شده به وزیران عضو کارگروه تفویض می‌شود.

تصمیمات و مصوبات اکثریت اعضا یا وزیران عضو کارگروه (حسب مورد) در حکم تصمیمات رئیس جمهوری و هیئت وزیران بوده و با رعایت ماده(19) آیین نامه داخلی هیئت دولت قابل صدور است.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ شده است.

 

نظر شما
ادامه