کد خبر: ۷۹۰۹

حکیم مهر - سوال ملی امین شعبانی نماینده سنندج از وزیر جهاد کشاورزی در خصوص عدم توجه دولت به تولیدات دامی و همچنین عدم پرداخت خسارت بیمه محصولات کشاورزی در جلسه علنی صبح سه شنبه بیستم دی ماه سالجاری مطرح شد و پس از ارائه گزارش خلیلیان در خصوص برنامه‌های وزارتخانه برای تولیدات دامی و تعیین خسارت محصولات کشاورزی، نماینده سنندج اعلام کرد که نیازی به رای‌گیری از سوی مجلس وجود ندارد.

دکتر صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی در توضیحات خود در این رابطه گفت: در برنامه پنج ساله پنجم پیش‌بینی شده که باید 50 درصد محصولات کشاورزی تحت پوشش و حمایت بیمه قرار گیرد که خوشبختانه در سال‌های گذشته رشد خوبی را در این رابطه شاهد بودیم و اعتباراتی که برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی پیش‌بینی شده در هفت سال اخیر افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: از نظر تعداد محصولات و موارد بیمه‌ای در دو سال گذشته 126 مورد بیمه‌ای و 122 محصول را تحت پوشش بیمه‌ محصولات کشاورزی قرار داده‌ایم که به 146 محصول در سال 90 رسید و در حال حاضر 968 تحت بیمه هستند، همچنین محصولات و دام‌های یک میلیون و 800 هزار نفر از بهره‌برداران بخش کشاورزی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

خلیلیان، انجام اصلاحاتی در صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای برآورد واقعی خسارت‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: در خصوص حق بیمه سهم کشاورز هم تخفیف‌هایی قائل شدیم و اکنون بخش عمده‌ سهم بیمه را دولت پرداخت می‌کند که نزدیک به 65 درصد حق بیمه را شامل می‌شود و این کمکی به کشاورزان است، همچنین اگر کشاورزان یک سال غرامت دریافت نکنند در حق بیمه سال بعد برای آنها تخفیف قائل می‌شویم و یا اگر کشاورزی خود را مکانیزه کنند باز هم شامل تخصیص خواهند شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بخشی از صحبت‌های نماینده سنندج گفت: بخش قابل توجهی از سخنان شما راجع به موضوع هدفمندی یارانه‌ها بود که این در جای خود باید پاسخ داده شود و من می‌خواهم وقت دیگری در اختیارم قرار داده شود تا اقدامات خوبی که در این راستا انجام شده را بگویم.

وی با بیان اینکه در سال 89 شاهد افزایش تولیدات در بخش کشاورزی و کاهش واردات بوده‌ایم، گفت: صادرات ما نیز از نظر ارزشی 33 درصد افزایش یافته است، همچنین واردات میوه هم در هشت ماهه اول امسال 18 درصد کاهش داشته و جو و گندم یارانه‌ای نیز برای حمایت از کشاورزان و دامداران در اختیار آنها قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، امین شعبانی نماینده سنندج در توضیح سوال خود خشکسالی چند ساله اخیر، عدم اجرای برنامه چهارم و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و همچنین عدم پرداخت خسارت از سوی صندوق بیمه کشاورزی را از عمده‌ترین مشکلات کشاورزان عنوان کرد.

نماینده سنندج با اشاره به واردات شیر و دام زنده به کشور که موجب خارج شدن ارز می‌شود، گفت: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت نهادهای دامی و همچنین حامل‌های انرژی، دامداران متضرر شدند، ضمن اینکه واردات گوشت و دام زنده هم زیان بسیار زیادی را به دوش دامداران تحمیل می‌کند.

شعبانی، واردات محصولات دامی را موجب تخریب ساختار تولید دام و کاهش تولید در کشور عنوان کرد و افزود: این موضوع از سویی باعث کاهش درآمد روستاییان و به ویژه تولیدکنندگان خرده‌پای روستایی می‌شود و با تسریع روند مهاجرت شاهد افزایش حاشیه‌نشینی و تنش‌های اجتماعی در شهرها از جمله پدیده خانمان‌سوز اعتیاد به موادمخدر هستیم و این در حالی است که با شرایط موجود کشاورزان چاره‌ای جز رها کردن تولید ندارند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: شما در دولت معتقدید که برای تامین نیاز مردم ناچار هستید از طریق واردات نیازهای جامعه را تحت پوشش قرار دهید، آیا شما به عنوان وزیر جهاد کشاورزی تعریفی از واردات دارید؟ و آیا می‌دانید واردات، سیراب کردن تشنه با آب شور است.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی، خواستار پرداخت غرامت به کشاورزان از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی شد و افزود: بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، آنچه در این قانون برای پرداخت به کشاورزان پیش‌بینی شده بود محقق نشد و بنابراین نحوه توزیع یارانه‌ها و همچنین پرداخت حق بیمه به صندوق بیمه محصولات کشاورزان صرفا ضرر کشاورزان بوده است، این در حالی است که در کشورهای پیشرفته توزیع یارانه در بخش کشاورزی بر اساس میزان دام، مصرف نهادهای دامی و ... صورت می‌گیرد.

وی افزود: ما هم در ایران می‌توانیم به صورت تسهیلات بلاعوض به کشاورزان کمک کنیم.

شعبانی اضافه کرد: شما به عنوان وزیر چه نقشی برای حمایت از کشاورزان ایفا کردید؟ پیش از اجرای هدفمندی یارانه‌ها 14 درصد تولید خالص داخلی، 31 درصد صادرات غیرنفتی، 23 درصد اشتغال، 94 درصد خودکفایی و 4 درصد میزان مصرف انرژی مربوط به کشاورزی بوده است در حالی که پس از اجرای این قانون درصد اشتغال در بخش کشاورزی به 13 درصد کاهش یافته و میزان مصرف انرژی به 12 تا 16 درصد افزایش یافته است.

وی عدم حمایت صندوق بیمه محصولات کشاورزی و عدم ساماندهی را از مهمترین عمده مشکلات کشاورزان عنوان کرد و گفت: قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را با نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی قیاس کنید، این ضرر و زیان را چه کسی باید به کشاورزان پرداخت کند؟

شعبانی گفت: در سال 88 و در برنامه چهارم تولید محصولات زراعی در سطح کشور 64 تن بوده که 20 درصد آن مربوط به گندم بوده است، این در حالی است که ما در همان سال 6/4 میلیون تن گندم وارد کشور کرده‌ایم.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی افزود: سوال من این است که ظرف سال‌های 89 و 90 چقدر یارانه به کشاورزان پرداخت شده است و چه میزان اعتبار از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی به کشاورزان تخصیص یافته است؟

پس از اظهارات وزیر جهاد کشاورزی و تشریح سوال از سوی امین شعبانی، نماینده سنندج گفت که از پاسخ‌های وزیر قانع نیست ولی با توجه به عزم و اراده‌ای که در ایشان دیده امیدوار است که مشکل کشاورزان حل شود و بنابراین رای‌گیری مجلس در خصوص این سوال را لازم ندانست.

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه