کد خبر: ۷۹۱۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، سمنان، زنجان، خوزستان و انار

 

انجام بیش از یازده هزار تست سل و خونگیری از پنج هزار راس گاو ، به منظور تست بروسلوز در 9 ماه سالجاری


مدیرکل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان گفت: با هدف حفظ سرمایه های دامی و کاهش ضایعات ؛ در 9 ماه سالجاری ، تعداد 11911 راس گاو ، مورد انجام تست سل و از 5232 راس دام نیز ، به منظور تست بروسلوز ، خونگیری بعمل آمد .

دکترغلامرضا سرگزی افزود:بیماریهای سل و بروسلوز ؛ از جمله بیماریهای بسیار مهم و قابل انتقال بین انسان و دام می باشد که علاوه بر خسارات سنگین اقتصادی به صنعت دامداری ، در بعضی از موارد عوارض جبران ناپذیر و غیرقابل درمانی نیز ، در انسان بوجود می آورد.

به گفته وی با توجه به اهمیت موضوع ؛ هرساله برنامه جامع و مدونی ؛ جهت پیشگیری ، کنترل و ریشه کنی این بیماریها ، با هدف ردیابی و شناسایی دام های راکتور ، مبداء و در نهایت کشتار آنها ، تدوین و به مرحله اجراء در می آید .

 

--------------------------

 

همزمان با دهه آخر ماه صفر، اداره کل دامپزشکی استان از هیئات مذهبی خواست:

استفاده از فرآورده های خام دامی سالم و بهداشتی در تهیه نذورات


 کنترل بهداشتی اماکن تولید، تهیه، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی در اقصی نقاط خراسان رضوی طی ایام دهه آخر ماه صفر شدت می گیرد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر افزود: با توجه به نقشی که سلامت فرآورده های خام دامی در تامین امنیت غذایی جامعه دارد و نیز نذورات گسترده خیرین و استقبال از فرآورده های دامی در تهیه نذورات ایام خاص، بویژه در ماه های محرم و صفر، دامپزشکی به عنوان متولی بهداشت و سلامت فرآورده های خام دامی، ضمن حضور فعال در این ایام، به منظور تامین بهداشت و سلامت عزاداران حسینی، علاوه بر برخورد با موارد غیرمجاز کشتار دام در سطح معابر عمومی، کلیه مراکز مرتبط با دیگر فرآورده های خام دامی نظیر؛ آشپزخانه ها، رستوران ها، هتل ها، مراکز عرضه سطح شهر، سردخانه ها، ایستگاه های استقبال زائرین پیاده، مساجد، تکایا، محل های استقرار هیئات مذهبی، موسسات خیریه، زائرسراها، مامورسراها و ... را که تامین کننده مواد لازم برای هیئات مذهبی و مردم هستند و یا مواد غذایی لازم برای هیئات در آن ها تهیه و تامین می گردد، به طور ویژه نظارت خواهد کرد و اکیپ های ثابت و سیار دامپزشکی در مشهد و دیگر شهرستان های استان در ایام تعطیل مذکور به حال آماده باش خواهند بود.
دکتر جعفر عطارباشی، کشتار غیرمجاز دام، تولید و عرضه فرآورده های خام دامی غیربهداشتی و موارد مشابه را از جمله مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی خواند و در این زمینه به ماده 688  قانون مجازات اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: به موجب این قانون، هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود ممنوع است و برای مرتکبین آن  از سوی مراجع قضایی مجازات در نظر گرفته خواهد شد.
وی، فعال بودن کشتارگاه های دام استان در دهه آخر صفر و حضور فعال بازرسین بهداشتی در مراکز یاد شده برای  نظارت بر بهداشت فرآورده های خام دامی، اطلاع رسانی از طریق شورای مرکزی هیئات مذهبی به کلیه هیئات برای خودداری از کشتار غیرمجاز دام، بویژه در معابر عمومی را از جمله دیگر مواردی دانست که این اداره کل پی گیری آن را همچنان بر عهده خواهد داشت.

دکتر عطارباشی از مسئولین هیئات مذهبی نیز خواست تا در تهیه غذا، از فرآورده های خام دامی سالم و بهداشتی استفاده کنند و ضمن رعایت بهداشت در تولید آنها، در نگهداری و بکارگیری این مواد در نذورات و تغذیه هیئت ها دقت لازم را داشته باشند.
وی ضمن تاکید بر مخاطره آمیز بودن کشتار دام در معابر و مساجد و تکایا از نظر بهداشتی، از خیرین و مسئولین هیئت‌های مذهبی نیز خواسته است تا گوشت مورد نیاز خود را طی دهه آخر ماه صفر از کشتارگاه‌ها و مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه نموده و جهت انجام کشتار نذری فقط به کشتارگاه‌ها مراجعه نمایند.

-------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی سمنان خبر داد :
تعطیلی کشتارگاه‏های سنتی سمنان/ مقدمات احداث کشتارگاه جدید فراهم است


مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از تعطیلی کشتارگاه‏های سنتی سمنان و فراهم شدن مقدمات احداث کشتارگاه جدید در این استان خبر داد.
دکتر رضا عامری در این زمینه اظهار کرد: یکی از سیاست‏هایی که دنبال می‏شود و تا به حال موفق بوده، تعطیلی کشتارگاه‏های سنتی است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این کشتارگاه‏ها می‏توانند به عنوان مخزن پخش و اشاعه بیماری در دام‏ها مطرح باشند و گوشت ناسالمی را به دست مردم برسانند، با سیاست‏هایی که در سال گذشته و امسال اجرا کردیم، بیش از چهار کشتارگاه سنتی در استان سمنان تعطیل شد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ادامه داد: امیدواریم با حمایت مسئولان سیاسی استان سمنان بتوانیم دو کشتارگاه باقی‌مانده را نیز تعطیل کنیم و عمل کشتار را در کشتارگاه‏های که دارای استانداردهای بهتری هستند، انجام دهیم.
عامری اضافه کرد: در خصوص کشتارگاه دام شهرستان سمنان هم یک‏سری اقدامات نظیر بهسازی و بازسازی انجام شده است؛ چرا که شهرستان سمنان از نظر کشتارگاه در قدیم از وضع خوبی برخوردار نبود.
وی عنوان کرد: احداث کشتارگاه صنعتی معمولاً توجیه اقتصادی خیلی قوی ندارد و با توجه به جمعیت اندک استان سمنان و میزان پایین کشتار، سرمایه‏گذاران چندان رغبتی در بخش دام به این قبیل فعالیت‏ها ندارند.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اضافه کرد: به ناگزیر قسمتی از کشتارگاه‏های سنتی را توانستیم رفع نقص و مشکلات بهداشتی را در آنها برطرف کنیم تا حداقل استانداردهای بهداشتی در این کشتارگاه‏ها رعایت شود و بتوانیم گوشتی که مورد درخواست مردم است، را به بازار ارایه بدهیم.
عامری ادامه داد: در همین راستا در سال گذشته بازدیدی را به اتفاق یک تیم از کشتارگاه سمنان داشتیم که خوشبختانه در همین چند ماه گذشته بخش سیستم تصفیه فاضلاب این مرکز در حال بازسازی و بهسازی است.
وی گفت: کارهایی در این حوزه انجام شده و در مجموع خود کشتارگاه هم اقدامات خوبی را در زمینه بهسازی انجام داده است.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان عنوان کرد: امیدواریم با حمایت همه‌جانبه مسئولان استان سمنان بتوانیم در بخش کشتارگاه دام هم موفقیت‏هایی داشته باشیم.
عامری خاطرنشان کرد: مقدمات کار برای احداث کشتارگاه جدید در شهرستان سمنان فراهم و پروانه تاسیس برای احداث کشتارگاه صنعتی در شهرستان سمنان صادر شده است.

وی همچنین از پایش باقیمانده های دارویی و آلاینده ها در شیر خام خبر داد و گفت : در راستای اجرای برنامه ملی پایش باقیمانده های دارو ، سموم کلره ، فسفره ،مایکوتوکسینها ،فلزات سنگین و همچنین شمارش میکرو ارگانیسم ها و سلولهای سوماتیک در شیر خام ، اداره کل دامپزشکی استان سمنان از ابتدای سال جاری اقدامات لازم در خصوص نمونه برداری از گاوداریهای شیری صنعتی ، سنتی و مراکز جمع آوری شیر خام استان را انجام داده است.
دکتررضا عامری افزود : اداره کل دامپزشکی استان به استناد مواد قانونی سازمان دامپزشکی و آئین نامه های مربوطه به عنوان دستگاه متولی بهداشت و سلامت شیر خام در سطح استان ، وظیفه نظارت و کنترل بهداشتی شیر خام در تمامی مراحل تولید تا تحویل به مراکز فرآوری را عهده داراست . وی  بابیان اینکه: پایش باقیمانده های داروئی و آلاینده ها به عنوان یکی از اقدامات اداره کل دامپزشکی به منظور نظارت و کنترل بهداشتی شیر خام و به منظور کاهش مخاطرات بیولوژیکی ، فیزیکی ، ارتقاء کیفیت و کاهش موارد بیماری های مشترک قابل انتقال به انسان از طریق شیر وکاهش موارد مسمومیت های ناشی از مصرف شیر و فرآورده های آن ، تضمین سلامت مصرف کنندگان و ایجاد زمینه لازم برای اعمال استاندارد های ملی و بین المللی و نیز ایجاد انگیزه رقابت در بین تولید کنندگان برای تولید محصول سالم و بهداشتی می باشد.

--------------------------------------

 

صادرات نزدیک به 200 تن پای مرغ از زنجان

 

بیش از 196 تن پای مرغ از استان زنجان صادر شد.
بنابراعلام اداره کل دامپزشکی استان زنجان در 9 ماهه اول سال 90 ، بیش از 196 تن پای مرغ ، به ارزش 1 میلیارد و 84 میلیون ریال تحت نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان زنجان به کشورهای هنگ کنگ و ویتنام صادرگردیده است.

 

--------------------------------------

 

صادرات نزدیک به 3500 تن آبزیان درآذرماه سال جاری از استان خوزستان


رییس اداره قرنطینه دامپزشکی خوزستان گفت : در آذرماه ماه سال جاری نزدیک به 3500 تن آبزیان از گمرکات خوزستان به خارج از کشور صادر شده است .

دکتر اقبال منش این آبزیان را شامل ماهی پرورشی تازه ، ماهی دریایی تازه و میگوی تازه اعلام کرد که به کشورهای عراق و کویت صادر شده اند . 

وی افزود این آبزیان از مرزهای چوئبده ، سجافی و شلمچه به خارج از کشور صادر شده اند .

---------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی انار:
افزایش سگ‌های ولگرد دغدغه دامپزشکی انار است


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: یکی از دغدغه‌های جدی بهداشت و سلامت جامعه در شبکه دامپزشکی انار افزایش سگ‌های ولگرد است.
احمد رضایی در جلسه کمیته اتلاف سگ‌های ولگرد شهرستان انار اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های جدی بهداشت و سلامت جامعه در شبکه دامپزشکی انار افزایش سگ‌های ولگرد است که برگزاری این جلسات و پیگیری مصوبات و معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد نقش مهمی در ارتقای بهداشت منطقه دارد.
وی با اشاره به نقش دامپزشکی در جلوگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تصریح کرد: تعداد 127 قلاده از سگ‌های صاحب‌دار در سال جاری توسط شبکه دامپزشکی انار واکسینه شدند.
مجید اعتمادی فرماندار شهرستان انار، برگزاری کمیته اتلاف سگ‌های ولگرد و پیگیری و اجرای مصوبات آن را در راستای تأمین سلامت و بهداشت مردم ضروری دانست.
احمد عبدالرضایی شهردار مرکزی انار نیز تعداد سگ‌های ولگرد معدوم شده در سال جاری در این شهر را 131 قلاده اعلام کرد و اظهار داشت: این معدوم سازی طبق دستورالعمل با همکاری شهرداری‌های انار، امین‌شهر و دهیاری‌ها در روستاها انجام شد.
محمد موسی‌زاده کارشناس شبکه بهداشت و درمان شهرستان انار نیز با ارائه گزارشی از آمار واکسیناسیون هاری برای افرادی که در سال جاری توسط حیوانات وحشی به ویژه سگ‌های ولگرد مورد گازگرفتگی قرار گرفتند، ابراز داشت: معدوم سازی سگ‌های ولگرد بهترین راه پیشگیری انتقال بیماری‌ها از سگ به انسان است.

 

نظر شما
ادامه