کد خبر: ۷۹۲۱

حکیم مهر - جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با بررسی و تصویب موادی دیگر از لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز همراه بود.
علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان صبح (چهارشنبه 21 دی ماه سالجاری) زنگ آغاز سیصد و نود و دومین جلسه علنی مجلس هشتم شورای اسلامی را به صدا درآورد.

* صادرات حیوانات وحشی و موجودات آبزی ممنوع است

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز خود ماده 20 از لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بررسی و تصویب کردند که بر این اساس هر کسی بدون اخذ مجوز قانونی از سازمان حفاظت محیط زیست و عدم رعایت سایر ترتیبات پیش‌بینی شده در قوانین و مقررات، نسبت به صدور حیوانات وحشی عادی، در معرض نابودی و کمیاب، انواع موجودات آبزی، پرندگان شکاری و غیرشکاری، اعم از بومی یا مهاجر، وحشی به طور زنده یا غیرزنده و نیز اجزای این حیوانات مبادرت کند، یا در حین صدور و خارج کردن دستگیر شود، هر چند عمل او منجر به خروج موارد مذکور از کشور نشود، به مجازات قاچاق کالای ممنوع محکوم می‌شود؛ تعیین مصادیق این حیوانات بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

ماده 20 از لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز با 113 رای موافق، 24 رای مخالف و 20 رای ممتنع به تصویب مجلس رسید.

* تصمیمات جدید مجلس برای «خاویار»

در ادامه نیز بهارستان نشینان ماده 21 از لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نیز بررسی و با 116 رای موافق، 5 رای مخالف و 14 رای ممتنع تصویب کردند که بر این اساس صید، عمل‌آوری، تهیه، عرضه، فروش، حمل، نگهداری و صدور خاویار و ماهیان خاویاری که میزان مصادیق آن توسط سازمان شیلات تعیین می‌شود، بدون مجوز این سازمان مشمول مجازات قاچاق کالا ممنوع است.

* قادری: لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز امنیت قضایی ‌شهروندان را دچار مشکل می‌کند

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در جریان بررسی ماده ۲۲ لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در اخطاری با استناد به بند ۱۴ اصل سوم قانون اساسی که بر تامین حقوق همه‌جانبه افراد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و عموم مردم در برابر قانون تاکید دارد، ‌اظهار داشت: ماده ۲۲ لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، امنیت قضایی همه شهروندان را دچار مشکل می‌کند.

وی در ادامه خواستار فرصت چند‌روزه هیات رییسه به نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی برای ارائه پیشنهادات‌شان در زمینه این لایحه شد.

در ادامه علی لاریجانی ضمن وارد ندانستن این اخطار قانونی،‌ اظهار داشت: ‌بررسی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار صحن علنی مجلس است و باید مطابق آیین‌نامه عمل و این لایحه در جلسات علنی بررسی شود.

وی با بیان اینکه برخی مواد این لایحه که اهمیت دارد، باید به صورت موردی در جلسات علنی مورد رسیدگی قرار گیرد،‌ یادآور شد: باید در تمام موارد در جریان بررسی این لایحه، نمایندگان مجلس با حساسیت در خصوص جزییات،‌ نظرات و پیشنهادات‌شان را مطرح کنند تا مشکل برطرف شود.

* مجازات ‌واردات و صادرات دارو و وسایل پزشکی بدون مجوز

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی امروز خود تصمیم گرفنند که پیشنهاد کمیسیون بهداشت و درمان را جایگزین ماده 22 از لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز کنند که بر این اساس مقرر شد هر شخص حقیقی یا حقوقی که اقدام به واردات، صادرات، نگهداری، حمل و نقل، توزیع عرضه و فروش دارو و یا وسایل پزشکی، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی بدون اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کند و یا اقدام به واردات و صادرات داروها، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، و تجهیزات وملزومات پزشکی تقلبی یا فاقد تاریخ مصرف و مضر به سلامت مردم کند، به مجازات قاچاق کالای ممنوع محکوم شود.

ماده 22 از لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز با 106 رای موافق، 9 رای مخالف و 18 رای ممتنع به تصویب مجلس رسید.

* توکلی: کمیسیون‌ها باید نظر خود را درباره ‌لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کنند

احمد توکلی نماینده مردم تهران نیز طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تمام کمیسیون‌های تخصصی فرعی بررسی نشده و به همین دلیل برخی موارد آن با طرح بهبود فضای کسب و کار تناقض دارد.

لاریجانی در پاسخ به تذکر توکلی گفت که این موضوع را قبول دارم؛ کمیسیون‌های مربوطه باید این موضوع را بررسی می‌کردند البته این موضوع برای آنها ارسال شده است ولی نه کمیسیون امنیت ملی، نه کمیسیون انرژی و نه شوراها و نه کمیسیون قضایی و نه کمیسیون کشاورزی مطلب خود را منتقل نکردند همچنین از سوی دیگر ممکن است مطالب مطرح شده با قوانین دیگر در تعارض باشد که باید در این مورد هم دقت کنیم.

وی یادآور شد: قرار بود این لایحه به صورت اصل 85 تصویب شود که من با آن مخالفت کردم‌ لذا در حال حاضر تنها کاری که می‌شود کرد، دقت بیشتر است.

احمد توکلی همچنین اظهار داشت: اگر هیئت رئیسه به نکته‌ای که آقای لاریجانی گفت، دقت می‌کرد، از کمیسیون‌ها استعلام می‌شد و آنها را وادار می‌کرد که اعلام‌ نظر کنند. در حال حاضر هم می‌توانیم تقاضای مسکوت ماندن بدهیم تا کمیسیون‌ها نظرشان را اعلام کنند‌ چرا‌که ابهامات نشان می‌دهد که خوب کار نشده است.

لاریجانی در پاسخ به تذکر توکلی گفت که چون در حال حاضر وسط بحث هستیم، امکان توقف بحث نیست.

* تعیین 2 تا 10 سال حبس برای قاچاق سازمان‌یافته کالاهای ممنوع

وکلای ملت در ادامه ماده 23 از لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بررسی و تصویب کردند که بر این اساس در صورتی که قاچاق کالاهای ممنوع به نحو سازمان یافته ارتکاب یابد، مرتکب علاوه بر مجازات‌های مقرر به مجازات‌های زیر محکوم می‌شود.
الف- دو تا 5 سال حبس برای کالای باارزش تا 5 میلیارد ریال
ب- 5 تا 10 سال حبس برای کالای باارزش بیش از 5 میلیارد ریال

براساس تبصره این ماده کسانی که در ارتکاب جرائم این ماده نقش سازماندهی، هدایت و یا سردستگی گروه سازمان یافته را بر عهده دارند، حذف مورد به حداکثر مجازات‌های مقرر در بندهای الف و ب محکوم می‌شوند.

* تعیین مجازات برای قاچاق کالاهای غیرممنوع و یا ارز به صورت سازمان یافته

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی امروز مجلس ماده 24 از لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بررسی و با 122 رای موافق، 4 رای مخالف و 9 رای ممتنع تصویب کردند.

بر این اساس در صورتی که کالاهای غیرممنوع و یا ارز به نحو سازمان یافته قاچاق شود، علاوه بر ضبط کالا و ارز و اعمال موضوع ماده 15 این قانون حذف مورد مرتکب به مجازات‌های زیر محکوم می شود.

الف- 6 ماه تا 2 سال حبس برای کالا و ارز با ارزش تا یک میلیارد ریال

ب- دو تا 5 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق تعزیری برای کالا و ارز با ارزش تا 10 میلیارد ریال

پ- 5 تا 10 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق تعزیزی برای کالا و ارز با ارزش بیش از 10 میلیارد ریال

* برخی عاملان قاچاق سازمان‌‌یافته ‌«مفسد فی‌الارض» شناخته می‌شوند

در بخش دیگری از جلسه امروز نمایندگان رسیدگی به جزییات لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را ادامه دادند و مواد ۲۵ و ۲۶ این لایحه را بررسی کرده و به تصویب رساندند.

به موجب ماده 25 که با ۱۰۷رای موافق، ۲۱ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید، در صورتی که ارتکاب قاچاق سازمان یافته کالا و ارز، به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران و یا با علم به موثر بودن آن صورت گیرد و منجر به اخلال گسترده در نظام تولید داخلی، ارزی، بازرگانی و تجارت قانونی شود، مرتکب مفسد فی‌الارض شناخته می‌شود و علاوه بر مصادره اموال به مجازات آن مطابق قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

بهارستان‌نشینان در مصوبه دیگری نیز مقرر کردند در صورتی که احراز شود مرتکب جرایم قاچاق کالا و ارز با علم و عمد، عواید و سود حاصل از این جرایم را به نحو مستقیم یا غیرمستقیم برای تامین مالی تروریسم و اقدام علیه امنیت ملی و تقویت گروه‌های معاند با نظام اختصاص داده یا هزینه کرده است، علاوه بر مجازات‌های مقرر در این قانون، حسب مورد به مجازات محارب یا مفسد فی‌الارض محکوم می‌شود.

مجلسی‌ها با ۱۲۳ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه ماده ۲۶ لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تصویب کردند.

* مجلس مجازات قاچاقچیان حرفه‌ای را تعیین کرد

نمایندگان ملت در ادامه رسیدگی به جزییات لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ماده ۲۷ این لایحه را بررسی کرده و به تصویب رساندند.

خانه ملتی‌ها مقرر کردند: کسانی که مطابق این قانون قاچاقچی حرفه‌ای محسوب می‌شوند، علاوه بر ضبط کالا و یا ارز قاچاق، به حداکثر جزای نقدی و تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و مجازات‌های حبس به شرح ذیل محکوم می‌شوند:

الف- ۶ ماه تا ۲ سال حبس برای کالا و ارز با ارزش تا یک میلیارد ریال،
ب- ۲ سال تا ۵ سال حبس برای کالا و ارز با ارزش بیش از یک میلیارد ریال،

بهارستان نشینان در تبصره این ماده تعیین کردند مرتکبین قاچاق حرفه‌ای کالاهای ممنوع علاوه بر مجازات‌های مندرج در ماده ۱۹ این قانون به نصف حداکثر حبس محکوم می‌شوند.

* پاپری‌مقدم: باید به دلیل ‌لایحه مبارزه با قاچاق با رؤسای کمیسیون‌ها برخورد شدید کرد

ایوب پاپری‌مقدم نماینده دشتستان طی تذکری با استناد به آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: لایحه یک‌فوریتی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از اهمیت زیادی برخوردار است و کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز باید در مورد آن اظهار‌نظر کارشناسی ارائه دهند.

وی با بیان اینکه کمیسیون‌های امنیت ملی، سیاست خارجی، انرژی و کشاورزی از جمله کمیسیون‌هایی هستند که باید در رابطه با لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز نظر کارشناسی ارائه می‌دادند، از رئیس جلسه خواست که ادامه بررسی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را متوقف کرده و ادامه بررسی آن را منوط به بررسی کارشناسانه لایحه مذکور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس کند.

‌سید‌شهاب‌الدین صدر در پاسخ به این تذکر گفت‌ که نمایندگان در حال بررسی آرام این لایحه در صحن هستند و اگر کمیسیون‌ها نظری در رابطه با لایحه مبارزه با قاچاق و ارز دارند، می‌توانند نظرات خود را ارائه کنند.

* مجلس مجازات‌ جعل اسناد گمرکی را تعیین کرد

بهارستان‌نشینان در ادامه بررسی لایحه یک‌فوریتی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ماده ۲۸ این لایحه را بررسی و تصویب و مقرر کردند که هر کس در اسناد مثبته گمرکی اعم از کتبی یا دیجیتالی، مهر و موم یا پلمپ گمرکی و سایر اسناد از قبیل اسناد سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ثبت سفارش و سایر مجوزهای موردنیاز صادرات و واردات، شناسه کالا و رهگیری، مرتکب جعل شود و یا با علم به جعلی بودن آنها را مورد استفاده قرار دهد، علاوه بر جزای نقدی از ۲۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال به مجازات حبس محکوم می‌‌شود.

* مأمورین سازمان‌های کاشف مرتکب قاچاق به مجازات متخلس محکوم می‌شوند

نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز مواد 29 و 30 این لایحه را بررسی کرده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس در صورتی که شخص حامل یا مالک کالا و یا ارز قاچاق در مواجهه با مامورین کاشف به هر نحوی مقابله یا مقاومت ‌کند، اگر عمل مذکور از مصادیق دست بردن به سلاح به سلب امنیت مردم نباشد، علاوه بر مجازات‌های مقرر برای ارتکاب قاچاق به شش ماه تا 2 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود.

وکلای ملت با 106 رای موافق 10 رای مخالف و 9 رای ممتنع از 195 نماینده حاضر در جلسه، ماده 29 را تصویب کردند.

بهارستان نشینان همچنین در ماده 30 مقرر کردند در صورتی که مامورین سازمان‌های کاشف با وصول درآمدهای دولت خود مرتکب قاچاق شوند و یا شرکت یا معاونت در ارتکاب کنند علاوه بر مجازات قاچاق مقرر در این قانون به مجازات مختلس نیز محکوم می‌شوند.

نمایندگان مجلس با 114 رای موافق یک رای مخالف و 9 رای ممتنع از 195 نماینده حاضر در جلسه، این ماده را نیز تصویب کردند.

 

نظر شما
ادامه