کد خبر: ۷۹۳۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - رئیس انستیتو و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی گفت: پس از قطع یارانه شیر، قیمت این ماده لبنی افزایش یافت بنابراین برخی کارخانه‌های تولید مواد لبنی میزان چربی ماست را افزایش دادند. این درحالیست که موافق شیوع بیشتر چاقی نیستیم.

دکتر مجید حاجی فرجی با بیان اینکه میزان چربی ماست زمانی که کارخانه‌ها یارانه دریافت می‌کردند، 5/2 درصد بود، اظهار کرد: مصرف ماست با بیش از 5/2 درصد چربی را توصیه نمی‌کنیم و افراد دچار چاقی نیز بهتر است ماست با 5/1 درصد چربی استفاده کنند.

رییس انستیتو تغذیه در ادامه گفت: افزایش چربی ماست باعث مناسب‌تر شدن قیمت این فرآورده لبنی برای کارخانه داران شده است این در حالیست که افزایش چربی ماست باعث بیشتر شدن انرژی دریافتی افراد می‌شود.

وی به تولید کنندگان ماست توصیه کرد که ضمن حفظ کیفیت این ماده لبنی از نظر میزان پروتئین، کلسیم و چربی امکان دسترسی همه اقشار جامعه به این ماده لبنی را فراهم کنند.

رئیس انیستیتو و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی تاکید کرد: ماست، ‌ماده غذایی بسیار خوبی است که هم حاوی پروتئین و هم چربی و انرژی مناسب است. بسیاری از مبتلایان به چاقی و بیماری‌های مختلف می‌توانند از این ماده استفاده کنند و تنها محدودیت آن چربی بالای برخی از ماست‌ها است. از سوی دیگر ماست کم ‌چرب تمام خواص لازم را دارد و کلسیم آن قابل جذب‌تر است.

حاجی فرجی درباره باورهایی مانند فلج شدن مغز با استفاده از ماست گفت: هیچ استناد علمی مبنی بر مضرات ماست نداریم. ماست هیچ عارضه‌ای برای سلامت مغز ایجاد نمی‌کند بلکه اسید لاکتیک و پروتئین موجود در آن برای سلامت بدن بسیار مفید است.

رییس انستیتو تغذیه درباره پروبیوتیک‌ها اظهار کرد: پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که در روده ما وجود دارند ولی افزایش تعداد آنان از طریق مواد غذایی حاوی پروبیوتیک امکان پذیر است.

وی در ادامه گفت: انسان‌ها از قرن‌ها پیش لبنیات را به عنوان حاوی پروبیوتیک‌ها مصرف کرده‌اند. در سال‌های اخیر نیز کارهای زیادی در زمینه پروبیوتیک‌ها انجام شده است. پروبیوتیک‌ها در ایران در مواد لبنی مانند ماست وجود دارد.

رییس انستیتو تغذیه افزود: غنی‌سازی مواد غذایی با باکتری‌های بیشتر کاری است که در علم جدید آغاز شده است و اخیرا در کشورهای دیگر پروبیوتیک‌ها به بسیاری از فرآورده‌های لبنی مانند ماست و حتی مکمل‌های غذایی -که به صورت شبه دارو تجویز می‌شوند- افزوده شده است چرا که پروبیوتیک‌ها بر سلامت انسان موثر است. به عنوان نمونه بر وضعیت بیماران گوارشی تاثیر مثبتی می‌گذارد.

وی افزود‌: متاسفانه مواد غذایی کافی در ایران با پروبیوتیک‌ها غنی سازی نشده‌اند البته خوشبختانه چند شرکت لبنی غنی سازی لبنیات با پروبیوتیک‌ها را در سال‌های اخیر آغاز و ماست پروبیوتیک و دوغ کفیر را عرضه کرده‌اند هرچند که کفیر، دوغ نیست بلکه نوعی ماده لبنی حاوی پروبیوتیک‌ها است.

حاجی فرجی در پایان با بیان اینکه بستنی پروبیوتیک نیز به بازار عرضه شده است،ابراز امیدواری کرد که سایر شرکت‌های لبنی این محصولات را تولید کنند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجید
|
-
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
0
0
چه کسی گفته هیچ سند علمی در مورد مضرات ماست وجود نداره ؟؟؟ فقط در یک مقاله ی فارسی بیش از 20 منبع خارجی برای مضرات لبنیات ذکر شده . مسلمه که هر کس دستی بر آتش داره از تجارت خودش دفاع می کنه ! اما بر کسی پوشیده نیست که اسیدی شدن خون به سرعت موجب تجزیه ی کلسیم دندان ها و استخوان ها میشه و عامل پوکی استخوان هست ! بهتره اگر می خوایم یک مستند علمی رو رد کنیم (!!!) ، صورت مسئله رو پاک نکنیم ! اگر حرفتون صحیح هست ، لطفا به صورت علمی توضیح بدید که چطور اسید لاکتیک اضافی موجود در ماست برای بدن مفید هست ؟؟؟!!!! خون اسیدی بسیار خطرناکه برای ارگان ها ! این رو یک دانش آموز دوره ی دبیرستان هم میدونه !
مجید
|
-
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
0
0
این یک منبع فارسی هست، بد نیست به منابعی که در انتهای مقاله آمده نگاهی بیندازید تا متوجه بشید مستند و علمی صحبت کردن به چه معناست ! :

http://phce.org/health/406-1389-07-09-22-48-00.html
نظر شما
ادامه