کد خبر: ۷۹۶۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، جنوب کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان

 

طرح تشدید نظارت بر عرضه بهداشتی ماهی توسط دامپزشکی قزوین

 

واحد نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین، اقدام به اجرای طرح تشدید نظارت بر عرضه ماهی به منظور بهبود وضعیت عرضه آن در سطح شهر قزوین کرده است.

علیرضا اکبرشاهی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین عنوان کرد: این طرح در فازهای مختلف از جمله ساماندهی مبادی ورودی به استان، ساماندهی نحوه توزیع ماهی در سطح شهر، بهبود و ساماندهی یخچال‌ها و فریزرهای مراکز عرضه، کنترل چگونگی نگهداری ماهی در مراکز عرضه و در ‌‌نهایت برخورد قانونی با متخلفین و گزارش موارد تخلف به مراجع قضایی می‌باشد.
همچنین وحید کشاورز رئیس اداره مبارزه با بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی استان قزوین هم گفت : ماهی یکی از مواد پروتئینی مصرفی انسان است که اکثر مواد مغذی، مفید وضروری را به تنهایی داراست، ولی وی‍ژگی مخصوص ماهی که انرا دربین سایر مواد غذایی حائز اهمیت ساخته، نوع چربی موجود درآن است که ازنوع غیر اشباع می‌باشد.
وی افزود : چربیهای حیوانی اغلب از نوع اشباع می‌باشند و مصرف بیش از حد آن‌ها باعث بالا بردن سطح کلسترول وسایر چربیهای نامطلوب خون انسان خواهند شد، بنابر این افراط در مصرف چربیهای حیوانی سلامت قلب وعروق را به خطر انداخته ودر ‌‌نهایت منجر به سکته‌های قلبی می‌شود، ولی چربی های ماهی از نوع امگا ۳ بوده که براحتی توسط بدن جذب می‌شود.
به گفته کشاورز علیرغم فوائد بسیاری که مصرف ماهی برای انسان دارد، درصورت عدم رعایت شرایط بهداشتی در نگهداری وعرضه آن، مخاطرات جدی را برای انسان بوجود خواهد آورد.

 

----------------------------

 

آغاز فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوساله در جنوب کرمان


رئیس اداره مبارزه و بررسی بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان از آغاز مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوساله در این منطقه خبر داد.
دکتر مطهره خوشکام با اعلام این مطلب گفت: نظر به اینکه بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی با واگیری بسیار بالا است و در صورت بروز این بیماری در گله‌های دام موجب خسارات سنگین اقتصادی برای دامداران می شود، فاز دوم واکسیناسیون سراسری تب برفکی گاو و گوساله با استفاده از امکانات دولتی و همکاری بخش خصوصی وبصورت رایگان در تمامی روستاها و دامداریهای جنوب کرمان از 25 دی ماه سالجاری آغاز گردیده است.
وی افزود: در این طرح طی مدت 20روز کاری بالغ بر 110هزار راس  گاو و گوساله تحت پوشش مایه کوبی علیه این بیماریها قرار خواهند گرفت.
دکتر خوشکام خاطرنشان کرد شماره تلفن گویای 1512 جهت برقرای ارتباط دامداران با اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان در نظر گرفته شده است.

 

----------------------------

 

میز خدمت در اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی راه اندازی شد


به منظور ارتقاء شاخص های خدمت رسانی به بهره برداران و در راستای تکریم ارباب رجوع ،میزخدمت در دامپزشکی خراسان جنوبی راه اندازی شد.

معاون اداری و پشتیبانی اداره کل دامپزشکی این استان گفت:. میزخدمت رسانی در ستاد و کلیه شبکه های دامپزشکی شهرستان ها راه اندازی و یک نفر به عنوان مسئول خدمت رسانی به ارباب رجوع منصوب و معرفی شده است.

دکتر سعید کوروش نژاد با اشاره به موفقیت های کسب شده توسط دامپزشکی استان در زمینه تکریم ارباب رجوع و خدمت رسانی به بهره برداران طی سالیان گذشته،اظهار امیدواری کرد به مدد تلاش های کارکنان و در سایه همت نیروهای متخصص و خدوم،کسب این موفقیت ها ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه دامپزشکی از معدود دستگاه های اجرایی استان است که خدمات خود را به ارباب رجوع در محل روستا ارائه می دهد، بر لزوم خدمت رسانی به مشتریان از طریق ارائه خدمات الکترونیک تاکید کرد و از اهم خدمات الکترونیک دامپزشکی به صدور و تمدید پروانه های بهداشتی، جذب نیروی طرح انسانی ،جذب سرباز ، غرامت کشتارگاه،ارسال فرم شکایت ،کد چهار رقمی 1512 و ارتباط مستقیم با مدیرکل اشاره نمود.

کوروش نژاد با بیان لزوم توسعه و ارتقاء ارائه خدمات الکترونیک از راه اندازی تلفن گویای دریافت پیشنهادات و انتقادات در آینده نزدیک خبرداد.

-----------------------------

 

آغاز مرحله سوم واکسیناسیون تب برفکی در استان هرمزگان


مرحله سوم واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت گاو و گوساله صنعتی و نیمه صنعتی ، بومی و همچنین گوسفند و بز ( روستایی و عشایری ) واجد شرایط  بصورت همزمان در کل  کشور از هفدهم دی ماه سالجاری به مدت 20 روز کاری با توان بالغ بر 30 اکیپ عملیاتی ( دولتی و خصوصی ) اجرا میگردد.
دکتر غریب مدیر کل دامپزشکی هرمزگان با اعلام این مطلب اظهار داشت؛ بیماری تب برفکی یکی از بیماریهای ویروسی و واگیردار با علائم تاول در محوطه دهانی ، بین سم و سایر مخاطات بدن دام بوده و باعث بروز خسارتهای اقتصادی زیادی از قبیل کاهش تولیدات شیر و گوشت و همچنین سقط جنین در دام و مرگ و میر بخصوص در دام های نابالغ میشود .

به گفته وی پیش بینی می شود در طی این طرح کلیه جمعیت گاو و گوساله صنعتی و نیمه صنعتی و بومی و همچنین گوسفند وبز روستایی و عشایری واجد شرایط  موجود در استان تحت پوشش این واکسیناسیون قرار گیرد.

 

نظر شما
ادامه