کد خبر: ۷۹۸۷
قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در مجلس تصویب شده است و براساس آن صندوق نوآوری و شکوفایی با سرمایه سه هزار میلیارد تومان تشکیل می شود و این مصوبه به شورای نگهبان ارسال شده است / جامعه دامپزشکی هم می تواند از این تسهیلات استفاده کند...

حکیم مهر - معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران گفت: تاکنون 46 میلیارد تومان پژوهانه برای طرح های پژوهشی و پایان نامه دانشجویان دوره دکتری پرداخت شده است.

دکتر نسرین سلطانخواه در هفتمین همایش دامپزشکان علوم بالینی ایران افزود: این مبلغ در چهار مرحله و به 9 هزار و 300 دانشجوی دوره دکتری پرداخت شد که از این میزان دو میلیارد و 700 میلیون تومان به 530 دانشجوی دکتری دانشگاه تهران پرداخت شده است.

وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در حوزه های پژوهشی برای هدفمندکردن دوره های تخصصی به ویژه در مقطع دکتری، طرح اعطای پژوهانه را از نیمه دوم سال 88 آغاز کرد.

سلطانخواه گفت: کمترین فایده اعطای این پژوهانه این بود که دانشجویان دکتری موظف شدند طرح پژوهشی خود را به موقع تحویل دهند و همچنین به موقع و در دوره چهارساله فارغ التحصیل شوند.

وی با بیان اینکه صرفه جویی های حاصل از این طرح بسیار بیشتر از مبلغ مالی بوده که در اختیار دانشجویان قرار داده شده است، افزود: مرحله پنجم پرداخت این پژوهانه تا پایان امسال انجام می شود.

سلطانخواه گفت: براساس قانون برنامه چهارم توسعه، شرکت های دولتی موظف شدند یک درصد درآمد عملیاتی خود را برای پژوهش های موردتقاضا هزینه کنند که مدیریت اجرای این قانون از جمله کارهای معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور بود. وی افزود: در طول اجرای این قانون تا پایان سال 89 مبلغ 830 میلیارد تومان قراردادهای پژوهشی میان مراکز دولتی و مراکز پژوهشی و تحقیقی منعقد شد و این موضوع موجب تقاضامحورشدن پژوهش ها و تحرک در دانشگاه ها شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید کرد: تزریق بودجه های پژوهشی بطور غیرمستقیم از طریق دستگاه های دولتی به دانشگاه ها می تواند ما را به هدف تقاضامحورشدن پژوهش ها نزدیک کند.

سلطانخواه گفت: این موضوع موجب شد که در سال 90 در قانون بودجه به جای یک درصد، نیم تا سه درصد اعتبارات هزینه ای همه دستگاه های اجرایی صرف پژوهش شود.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در بخش فناوری و توسعه آن، ستادهای فناوری راهبردی را با همراهی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد اجرایی نقشه جامعه علمی کشور ایجاد کرد و توانستیم اسناد برخی ستادهای فناوری را در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسانیم.

سلطانخواه افزود: برخی از طرح های کلان فناوری ملی در حوزه تجاری مانند طرح تولید داروهای وارداتی و تجهیزات پزشکی اجرایی و عملیاتی شدند.

وی همچنین از آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای پشتیبانی از طرح های کلان در حوزه دامپزشکی و یا تولید داروهای مربوط به دام خبر داد و گفت: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در مجلس تصویب شده است و براساس آن صندوق نوآوری و شکوفایی با سرمایه سه هزار میلیارد تومان تشکیل می شود و این مصوبه به شورای نگهبان ارسال شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: جامعه دامپزشکی هم می تواند برنامه ریزی کند تا از این تسهیلات برای طرح ها و برنامه های خود استفاده کند.

سلطانخواه گفت: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور آمادگی دارد در زمینه زیرساختها، تجهیزات، طرح های کلان، تولید دارو و تشکیل شرکت های دانش بنیان در زمینه علوم دامپزشکی همکاری و پشتیبانی کند.

وی با تاکید بر اینکه باید در عرصه های علمی جهانی حضور پررنگ تر و تبادلات علمی داشته باشیم، افزود: یکی از برنامه های جدید ما این است که چنانچه از دانشمندان خارج از کشور برای انتقال دانش و فناوری به کشورمان دعوت کنیم ما از این موضوع حمایت می کنیم.

سلطانخواه در ابتدای سخنان خود شهادت مصطفی احمدی روشن را تسلیت گفت و اضافه کرد: این ترورها نشان می دهد که مسیری را که طی می کنیم درست است و در این مسیر باید جدی تر باشیم و در پرورش این دانشمندان بیشتر تلاش کنیم و نشان می دهد جریان علم و فناوری در کشور ما رو به رشد بوده است.

وی افزود: شهدای اخیر علمی، فارغ التحصیلان مقاطع مختلف در داخل کشور بودند و این موضوع نشان می دهد دانش در کشورمان بومی شده است.

هفتمین همایش دامپزشکان علوم بالینی ایران با حضور وزیر بهداشت، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، رئیس دانشگاه تهران و برخی از پژوهشگران علوم دامپزشکی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران صبح 28 دی ماه سالجاری آغاز شد و تا عصر بیست و نهم دی ماه ادامه می یابد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه