کد خبر: ۷۹۹۷

حکیم مهر - رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس با اعلام اینکه از ابتدای هفته جاری کشند در سواحل ایرانی دریای عمان پدیدار شده است گفت: هنوز اطلاع دقیقی از مساحتی که این کشند در بر گرفته نداریم.
محمد صدیق مرتضوی افزود: همه ساله با شروع فصل زمستان کشند در آبهای خلیج فارس و دریای عمان پدیدار می شود که امسال نیز به روال گذشته این اتفاق افتاده است.

وی اظهار داشت: کارشناسان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس در حال بررسی مساحت و تشخیص گونه بلوم شکوفا شده که عامل ایجاد کشند است هستند.

به گفته مرتضوی، عامل ایجاد این کشند که از حدود سه تا چهار روز گذشته در سواحل ایرانی دریای عمان یعنی حوالی جاسک پدیدار شده است گونه های بومی هستند ولی هنوز این گونه ها دقیقاً مشخص نشده اند.

رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس گفت: ظرف چند روز آینده اطلاعات دقیق در مورد این کشند مشخص می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پدیده کشند با شکوفایی فیتوپلانکتون‌های مضردر آب‌های دریا اتفاق می‌افتد. مقدار معمول آن حدود دوهزار عدد در لیتر است دو عامل اصلی در ازدیاد فیتوپلانکتون‌ها دما و مواد مغذی بخصوص مواد فسفردار و نتیرات است.

تخلیهٔ پساب‌های صنعتی و خانگی که مملو از موادی چون نیترات‌ها و فسفات‌ها هستند در دریا موجب فراهم شدن غذای زیاد برای فیتوپلانکتون‌ها و ازدیاد آنی جمعیت آن‌ها می‌شود. تناوب تابش ابر-آفتاب و بارندگی کمک به سزایی در رشد این موجودات می‌کند و وزش طوفان و گردوغبار از طرف بیابان‌ها نیز باعث فراهم شدن ذرات آهن‌دار می‌شود.

بعضی از این فیتوپلانکتون‌ها از خود سم ترشح می‌کنند یا باعث فزونی اکسیژن با تک اتم می‌شود که باعث تخریب آبشش ماهی‌ها می‌شود و یا با مرگ این فیتوپلانکتون‌ها، باکتری‌های تجزیه کننده بقایای مرده این فیتوپلانکتون‌ها اکسیژن محلول آب را مصرف می‌کنند و در نتیجه ماهی‌ها و دیگر آبزیان منطقه دچار حالت خفگی و کمبود شدید اکسیژن شده و در نهایت منجر به مرگ آنها می‌شود. درسالهای اخیر فزونی پدیده کشند سرخ در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان خسارات زیادی به ماهیگیران زده است.
 

خبر مرتبط :

مرگ و میر ماهیان در پی ورود فاضلاب به دریای خزر! / هیچ کدام از 16 شهرستان گیلان، سامانه دفع فاضلاب ندارند

نظر شما
ادامه