کد خبر: ۸۰۱۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی رابر، آذربایجان غربی، اردبیل و جنوب کرمان

 

معدوم سازی 363 قلاده سگ در شهرستان رابر


در سال جاری 363 قلاده سگ ولگرد در شهرستان رابر تلف ومعدوم شد. 
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان رابر گفت: این تعداد سگ در سال جاری و با همکاری مستمر دامپزشکی، شهرداری و اداره محیط زیست در سطح شهرستان معدوم شدند.
دکتر فاطمه موحدی تصریح کرد: سگ های ولگرد یک از اصلی ترین عوامل انتقال بیماری های مشترک و قابل انتقال بین حیوان و انسان مانند هاری و کیست هیداتیک هستند.
وی از شهردار و همچنین ریاست محیط زیست شهرستان خواست تا با ادامه همکاری با این شبکه به این روند ادامه دهند تا گام موثری در کنترل بیماری های مشترک و تامین سلامت جامعه برداشته شود.
موحدی در پایان خاطرنشان کرد: همشهریان نیز باید در این رابطه همکاری لازم را با ادارات ذیربط داشته باشند.

 

-----------------------------

 

جابجایی بیش از 10هزار تن انواع فرآورده های دامی به طریق ترانزیت بین کشوری از قرنطینه مرزی بازرگان


در طول 9 ماهه سال 90 بیش از 10هزار تن انواع فرآورده های دامی از مرز بازرگان به 6 کشور ترانزیت گردیده است.


اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی در این باره اعلام کرد : در راستای ایفای نقش کلیدی جمهوری اسلامی ایران بعنوان پل اقتصادی کشورهای غربی وممالک آسیایی درقالب ترانزیت بین کشوری کالاها وبه منظوراعمال کنترلهای بهداشتی لازم، انواع فرآورده های دامی (10 قلم) بوزن کلی بیش از 10 هزار و 587 تن از کشورهای ترکیه، اسپانیا، آمریکا، برزیل، آلمان، مصر، اکراین و اتریش وارد و پس ازبازدیدهای بهداشتی محموله ها درمحل قرنطینه مرزی بازرگان و صدورگواهی های ترانزیتی به کشورهای آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، عراق، افغانستان و منطقه آزاد کیش ترانزیت گردیده است.

 

-----------------------------

 

300 تن فرآورده های خام دامی آلوده و غیر بهداشتی در اردبیل ضبط و معدوم گردید


 سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از کشف و ضبط نزدیک به 300 تن فرآوردهای خام دامی آلوده و غیر بهداشتی و تاریخ مصرف گذشته از ابتدای سالجاری در این استان خبر داد .
دکتر صادق صالحی افزود: این میزان فرآورده های خام دامی در بازرسی های مستمر اکیپهای سیار نظارت بهداشتی دامپزشکی از نقاط مختلف استان ضبط و معدوم شده و در این راستا 63  متخلف با تشکیل پرونده جهت صدور حکم نهایی به مراجع قضایی معرفی شده اند .
وی تصریح کرد : در این مدت بیش از 85  هزار نوبت بازدید از اماکن تولید ، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی اعم از واحدهای عرضه گوشت قرمز ، سفید ، آبزیان ، ضمایم خوراکی ، مواد لبنی و عسل ، کارگاههای بسته بندی ، سردخانه ها ، کارخانجات فرآوری گوشتی و لبنی انجام شده است .
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان با بیان اینکه کنترل و نظارت بهداشتی بر اینگونه مراکز یکی ازمهمترین وظایف دامپزشکی است ، از تشدید برخوردها و افزایش بازرسی ها در سالجاری خبر داد و افزود : اجرای طرحهای مسنجم و مستمر تشدید کنترل و نظارت بهداشتی در طول سال ، افزایش آگاهی مردم ، اطلاع رسانی مداوم و آموزش همگانی ، اجرای طرحهای بسته بندی فرآورده های خام دامی ، ساماندهی کشتار گاههای سنتی و هدایت کشتاردام به کشتارگاههای صنعتی و افزایش بازرسی ها و نظارت بهداشتی از مهمترین فعالیت های حوزه سلامت و بهداشت عمومی  دامپزشکی در کاهش تخلفات و افزایش کیفیت محصولات و فرآورده های خام دامی عرضه شده در سطح استان است .
این مقام مسئول به ارتباط سلامت فرآورده های خام دامی با سلامت و امنیت غذایی مردم اشاره کرد و اظهار داشت : تمامی شهروندان باید در هنگام خرید فرآورده های خام دامی بسته بندی شده به تاریخ تولید ، تاریخ انقضاء و برچسب نظارت و مهر بهداشتی دامپزشکی توجه فرمایند .
دکتر صالحی تصریح کرد : رسیدن به وضعیت مطلوب در بهداشت محصولات دامی در سطح استان لازمه همکاری  همه دست اندرکاران و متولیان این بخش است که خوشبختانه این همکاری در حال حاضر در بسیاری از زمینه ها در استان وجود دارد.

------------------------------

 

برگزاری دوره آموزشی آشنایی با بیماریهای اردک، بوقلمون و بلدرچین در اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان


دوره آموزشی دو روزه آشنایی با بیماریهای اردک ،بوقلمون و بلدرچین  جهت کارشناسان اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان در سالن کنفرانس این اداره کل برگزار شد.


در این دوره آموزشی که 28 و 29 دی ماه سالجاری برگزار شد، دکتر صالحی و دکتر توکلی اعضای هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان ، جدیدترین مطالب علمی مربوط به  بیماریهای اردک، بوقلمون وبلدرچین و تست های تشخیصی مولکولی و سرو لوژیکی بیماریهای طیور را به شرکت‌کنندگان ارائه نمودند.

 

نظر شما
ادامه