کد خبر: ۸۰۶۵

حکیم مهر - نخستین بازار جدید الگویی که در خاورمیانه بی‌نظیر است، در رشت طی ایام دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل توسعه بازار سازمان شیلات با اعلام این مطلب گفت: توسعه بازار آبزیان و کنترل کیفی محصولات از مبداء تا مقصد از مهمترین اهداف شیلات محسوب می‌شود.

دکتر عیسی گلشاهی افزود: این بازار الگویی به شکلی متفاوت است و کاملا مکانیزه و سرپوشیده بوده و مشتمل بر 24 غرفه عمده‌فروشی و 20 غرفه خرده‌فروشی است.
وی خاطرنشان کرد: امکاناتی نظیر اتاق کنترل، بهداشتی و فنی داشته و نقاط بارگیری و تخلیه محصول و همچنین حراج ماهی در آن پیش‌بینی شده است.

گلشاهی ادامه داد: در فاز نخست، سالن سرپوشیده آبزیان که دارای قسمت‌هایی برای شستشو و یخ‌پوش کردن ماهی‌ها است، به بهره‌برداری می‌رسد و در فاز تکمیلی مراکز بازیافت یونولیت و صنایع شیلاتی دیگر مدنظر است.

وی تصریح کرد: رشت یکی از بزرگترین بازارهای منطقه‌ای آبزیان در شمال کشور محسوب می‌شود، بنابراین این بازار می‌تواند مکان مناسبی برای استان‌های همجوار برای مبادله محصولات شیلاتی فراهم آورد.

گلشاهی یادآور شد: همچنین رستوران شیلاتی نیز در حاشیه این بازار پیش‌بینی شده است.

ضایعات زیست‌محیطی یونولیت مهمترین معضل بخش آبزیان

این مقام مسئول تأکید کرد: در فاز دوم این بازار الگویی مرکز بازیافت یونولیت پیش‌بینی شده است، زیرا یونولیت‌هایی که برای نگهداری و بسته‌بندی ماهی و سایر آبزیان به کار می‌رود، بعد از شکستگی به محیط زیست آسیب فراوانی می‌رساند.

وی اظهار داشت: در مرکز بازیافت پیش‌بینی شده، یونولیت‌های قابل استفاده پس از طی مراحل بهداشتی دوباره به چرخه وارد می‌شوند و یونولیت‌های شکسته و ضایع‌شده نیز تبدیل به محصول تازه‌ای شده و مجددا به چرخه بازمی‌گردد.

گلشاهی همچنین گفت: این پروژه بزرگ که برای بهره‌برداری آن 36 ماه پیش‌بینی شده بود، در مدتی کمتر به بهره‌برداری می‌رسد و امیدواریم در سایر استان‌ها نیز شاهد چنین پروژه‌های عظیمی باشیم.

وی در ادامه افزود: همچنین کلنگ‌زنی بازار آبزیان انزلی نیز در ایام دهه فجر انجام می‌شود.

 

نظر شما
ادامه