کد خبر: ۸۰۸۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی رشت، کرمان، بوشهر و ایلام

 

پنج تن امعاء و احشاء غیر بهداشتی مرغ در رشت ضبط شد


طی بازرسی انجام شده توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان رشت از یک خودرو حمل فراورده های دامی میزان پنج تن امعاء واحشا مرغ ضبط گردید.


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان رشت اظهار داشت : این خودرو فاقد شماره مجوز بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی بوده و در شرایط غیر بهداشتی اقدام به حمل محموله مذکور نموده است .
دکتر سیده طاهره شهیدی افزود : از محموله نمونه برداری و به آزمایشگاه ارسال شده و نتایج آزمایشگاهی مبنی بر غیر قابل مصرف بودن محموله می باشد .
به گفته وی پرونده این تخلف جهت رسیدگی به مراجع قضایی معرفی گردیده است.

 

---------------------------

 

در جلسه شورای فنی اداره کل دامپزشکی استان کرمان مصوب شد :
نظارت بیشتر بر شیر خام و تقلبات آن


در جلسه اخیر شورای فنی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، مدیرکل دامپزشکی این استان در خصوص مراقبت بیشتر بر سلامت شیر خام تاکید نمود.

دکتر غلامرضا زیدآبادی در این جلسه با اشاره به احتمال انتقال بیماریهای خطرناکی چون تب مالت و تب کریمه کنگو از طریق مصرف شیر خام اظهار داشت : با عنایت به عدم وجود سازوکار قانونی جهت مبارزه با فروش شیرخام، ضرورت نظارت بیشتر بر مراکز عرضه این محصول بیش از پیش احساس می‎شود.

وی افزود: در این راستا باید تمام مراکز عرضه شیرخام در استان شناسایی و از نظر تجهیزات، بار میکروبی و تقلبات، مورد ارزیابی قرارگیرند.
دکتر غلامرضا زیدآبادی بیان داشت: در صورت وجود هرگونه مشکل یا کمبود در مرحله اول تذکرات لازم نسبت به رفع آن داده می شود و در مرحله بعد با متخلفان وفق مقررات برخورد می گردد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اجرای طرح پایش بارمیکروبی شیر تحویلی به مراکز جمع آوری و کارخانجات شیر در سال جاری گفت: بررسی تقلبات شیر در مراکز جمع آوری و شیر تحویلی به کارخانجات نیز در ادامه طرح پایش بار میکروبی  شیر خام استان، می بایست صورت پذیرد.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر مصرف شیر پاستوریزه تاکید و تصریح نمود : تنها شیر مورد تایید دامپزشکی جهت عرضه به مردم شیرهای فراوری شده مانند شیر پاستوریزه، استرلیزه و مانند آن می باشد.
دکتر غلامرضا زیدآبادی ادامه داد:  به دلیل سخت و هزینه بر بودن ردیابی بیماریها در  تمامی مراکز عرضه شیر خام، تنها راه حل موجود را مصرف شیر فراوری شده می دانیم.
وی با بیان اینکه  شیر فراوری شده با کمترین هزینه بیشترین درجه سلامت شیر را دارا می باشد از آن دسته از مردم که هنوز شیر خام مصرف میکنند درخواست نمود برای اطمینان از سلامت خود و خانواده به مصرف شیر بسته بندی شده روی آورند.
گفتنی است در این جلسه آخرین اقدامات ادارات ستادی مختلف اداره کل دامپزشکی کرمان در راستای واگذاری امور به دفاتر خدمات شهری و روستایی، وضعیت بیماریهای هاری، شاربن و شاربن علامتی در استان ، وضعیت بار میکروبی شیرخام استان و دوره های آموزشی ضمن خدمت کارکنان در سال 90 و پیش بینی سال 91 مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

-----------------------------------

 

انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک فرماندهی انتظامی شهرستان و دامپزشکی استان بوشهر


صبح پنجم بهمن ماه سالجاری جلسه ای در دفتر فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان بوشهر، مابین مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر و فرماندهی نیروی انتظامی این شهرستان برگزار شد.
در این جلسه در خصوص تفاهم نامه همکاری مشترک فرماندهی انتظامی شهرستان بوشهر و اداره کل دامپزشکی استان بوشهر در زمینه کنترل عرضه و تردد بهداشتی دام و فرآورده های خام دامی بحث و بررسی صورت گرفت و موافقت های لازم صورت پذیرفت .


در همین راستا به منظور تامین بهداشت دام و فرآورده های دامی و ارتقاء بهداشت عمومی ، حفظ و صیانت از سرمایه دامی شهرستان بعنوان یکی از منابع ملی، تحقق امنیت غذایی و در راستای ساماندهی و نظارت بهداشتی بر حمل و نقل روز افزون دام، و نهاده های دامی به شهرستان و بازارهای مصرف، و همچنین مقابله با سرقت احشام و قاچاق دام تفاهم نامه فیمابین فرماندهی انتظامی شهرستان بوشهر و اداره کل دامپزشکی استان بوشهر منعقد شد.
اهم اهداف این تفاهم نامه به این شرح اعلام شده است :
1-      کنترل عرضه بهداشتی دام و فرآورده های خام دامی
2-      کنترل تردد بهداشتی دام و فرآورده های خام دامی
3-      مبارزه با سرقت و قاچاق دام

 

-----------------------------------

 

آغاز واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوساله در مناطق روستایی و عشایری استان ایلام


 فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوساله در روستا ها و پرواربندی های سطح استان ایلام آغاز شد.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با اعلام خبر فوق افزود : پیش بینی می گردد در مدت 20 روز کاری بیش از 50 هزار رأس گاو گوساله واکسینه گردند .


دکتر پیرانی افزود : برای اجرای این فاز 28 اکیپ دولتی و خصوصی فعالیت دارند و خدمات بصورت رایگان به دامداران ارائه می گردد .

 

نظر شما
ادامه