کد خبر: ۸۰۹۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، جوانرود و شهربابک

 

آغاز اجرای طرح ملّی پایش سلامت شیرخام
در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی

 

پیرو دستورالعمل سازمان دامپزشکی با موضوع اجرای برنامه ملی پایش باقیمانده های دارو، سموم و فلزات سنگین در شیر در سال 1390، مرحله دوم این طرح در آزمایشگاه ملی تخصصی کنترل کیفی موادغذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی آغاز شد.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر اظهار داشت: نمونه های شیر باید در هشت گروه مختلف شامل داروهای غیر مجاز، آنتی بیوتیکها، داروی ضد انگل، دگزامتازون، سموم ارگانو کلره، سموم ارگانو فسفره، فلزات سنگین و آفلاتوکسین با کد گذاری مشخص و در غالب نمونه شاهد و نمونه اصلی از تمامی استان ها توسط اداره کل دامپزشکی جمع آوری به این اداره کل ارجاع می شد که این مرحله انجام شده و امید است تا پایان زمستان 1390 نتایج به سازمان دامپزشکی اعلام گردد.
دکتر ناصر مرگان ازغدی افزود : آماده سازی و استخراج نمونه ها مطابق با شرایط استاندارد مواد غذایی AOAC و پروتکل های بین المللی مانندcodex  و بر اساس SOP  های تهیه شده موجود در آزمایشگاه و با استفاده از آخرین تجهیزات  موجود در آزمایشگاههای مواد غذایی انجام شده است و در کنار نمونه ها با استفاده از نمونه های کنترل منفی و مثبت با استاندارد های مربوطه روش آزمون مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
وی یادآور شد: با توجه به مرجعیت داشتن آزمایشگاه مرکزی این اداره کل، مرحله اول این طرح نیز در خراسان رضوی اجرا شد که در آن، تست های غربالگری در آزمایشگاه  الایزا  با استفاده از کیت های تخصصی آنتی بیوتیکها ، داروها و آفلاتوکسین انجام گرفت.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: این آزمونها جهت شناسایی میزان باقیمانده پنج گروه آنتی بیوتیکی، یک نمونه داروی ضد التهاب و یک نمونه داروی ضد انگل، تعداد هشت نوع سم ارگانوکلره، 3 نوع سم ارگانو فسفره و یک نوع سم از خانواده کاربامایت ها، سرب و آفلاتوکسین بود که در مدت زمان سه ماه پس از دریافت نمونه ها از کل کشور ، تمامی آنها با استفاده از توان کارشناسی این اداره کل انجام شد.

 

----------------------------

 

شبکه دامپزشکی شهرستان جوانرود در ارزیابی سه ماهه سوم 90 اول شد


معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : بر اساس ارزیابی های بعمل آمده از عملکرد شبکه های دامپزشکی شهرستان استان در سه ماهه سوم سال 90 شبکه دامپزشکی شهرستان جوانرود حائز رتبه اول گردید.
در حال حاضر دکتر فرهاد شمسیان مسئولیت شبکه دامپزشکی شهرستان جوانرود را برعهده دارد.

 

----------------------------

 

واکسیناسیون 4500 راس گاو و گوساله علیه بیماری تب مالت در شهر بابک


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: در طرح سراسری واکسیناسیون بروسلوز در سال 90 با همکاری بخش خصوصی تا پایان دی ماه تعداد 4500 راس گاو و گوساله در سطح شهرستان بر علیه این بیماری واکسینه شدند.
"مجید اسدی" رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: بیماری تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می شود و باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد.


وی افزود: این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.
اسدی گفت: بروسلا از طریق دستگاه گوارش، دستگاه تنفس، مخاط و پوست ناسالم وارد بدن انسان می شود، شایع ترین و مهمترین راه انتقال تب مالت در ایران خوردن محصولات شیری آلوده به میکروب است .
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک  ادامه داد: نکته قابل توجه در این خصوص این است که تب مالت یک بیماری مسری نیست و این بدان معنی است که انتقال بیماری از شخصی به شخص دیگر امکان پذیرنیست.
اسدی گفت: تب مالت در انسان که از آن به عنوان بیماری هزار چهره یاد می کنند، علائم بسیار متنوعی داشته و اندامهای مختلفی را درگیر می کند ولی به طور کلی مهمترین علائم این بیماری تب، سردرد، خستگی و استخوان درد است.
وی ادامه داد: دربین فرآورد ه های لبنی، بستنی به دلیل انجماد شیر و استفاده از خامه مهمترین فرآورده ای است که باعث بیماری تب مالت می شود. استفاده از شیرهای غیر پاستوریزه در تهیه بستنی یکی از دلایل انتقال این بیماری از طریق بستنی است ضمن این که بررسی ها نشان داده است به دلیل مقاومت بالا، این باکتری حتی تا یک ماه پس از تهیه بستنی هم در داخل این ماده خوراکی باقی می ماند.
اسدی یادآور شد: شیرهای غیرپاستوریزه هم که به دلیل چربی بالا و طعم خاص خود، مورد توجه عامه مردم است و می تواند باعث بروز بیماری تب مالت شود؛ البته مصرف نکردن این گونه شیرها توصیه نمی شود و می توان در صورت تمایل به مصرف شیرهای غیر پاستوریزه، به منظوراطمینان از عدم بروزا ین بیماری، شیر را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه و به صورت کامل جوشاند.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک  یادآور شد: باکتری بیماری تب مالت تا دمای ۶۷ درجه سانتیگراد مقاومت می کند و تنها با جوشاندن کامل شیر در این مدت زمان، می توان آن را از بین برد. همچنین معدوم کردن حیوانات آلوده و جنین سقط شده و جفت این حیوانات و ضد عفونی کردن محل نگهداری حیوانات نیزدر جلوگیری از بروز این بیماری یک اقدام ضروری است.
اسدی تصریح کرد: صنعتی کردن دامپروریها و استفاده از استانداردهای بهداشتی در پرورش دام، واکسیناسیون و نیز شناسایی و انتقال سریع دام آلوده به منظور جلوگیری ازابتلای سایر دا مها، ا ز راههای پیشگیری بیماری تب مالت است.
وی ادامه داد: در این راستا و به منظور ریشه کنی این بیماری عملیات تست، خونگیری و کشتار دامهای آلوده هر 6 ماه یک بار و جهت پیشگیری عملیات واکسیناسیون نیز توسط  شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک انجام می گیرد.

نظر شما
ادامه