کد خبر: ۸۱۰۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی، بوشهر، قم، سمنان و گرگان

 

بهره برداری از 11 طرح دامپزشکی همزمان با دهه فجر در خراسان رضوی


همزمان با دهه فجر امسال 11 طرح دامپزشکی در استان خراسان رضوی به بهره برداری می رسد.

مسئول روابط عمومی و دبیر ستاد دهه فجر اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر اظهار داشت: تمامی طرح های یادشده توسط بخش خصوصی دامپزشکی و تحت نظارت های بهداشتی این اداره کل مراحل اجرایی خود را انجام داده و در دهه فجر امسال مناطق مختلف استان از مزایای بهداشتی و اقتصادی افتتاح آنها بهره مند خواهند شد.

هادی زارعی افزود: این طرح ها در زمینه های مختلف شامل؛ بازار دام گاوی مشهد، گاوداری 1200 راسی مکانیزه، آزمایشگاه دامپزشکی، درمانگاه و مرکز مایه کوبی دامپزشکی و بسته بندی فرآورده های خام دامی می باشد.

وی خاطرنشان ساخت: با بهره برداری از طرح های یادشده، زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم  به ترتیب 182 و 2250 نفر در استان فراهم خواهد شد.

زارعی، محل بهر برداری طرح های دامپزشکی استان را در شهرستان های مشهد، بجستان، گناباد، چناران و فریمان دانست.

وی یادآور شد: انجام چنین طرح هایی توسط دامپزشکی علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در بخش های مختلف سبب ارتقای طرح بهداشت عمومی و امنیت غذایی خواهد آحاد جامعه خواهد شد.

وی گفت: علاوه بر برنامه ریزی برای افتتاح پروژه های یادشده در دهه فجر امسال، اداره کل دامپزشکی استان به عنوان یکی از دستگاه های اجرایی که فعالیت های آن نمودی از فعالیت های بهداشتی نظام در این خطه از کشور است برنامه های دیگری را نیز در قالب های فرهنگی، اطلاع رسانی، عقیدتی، ورزشی و غیره انجام خواهد داد.

 

------------------------------

 

بیش از 4500کیلوگرم انواع فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف درشهرستان اهواز معدوم شد


رییس شبکه دامپزشکی اهواز اعلام کرد : پیرو بازرسی کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان اهواز از واحدهای صنفی تحت پوشش بیش از 4500کیلوگرم انواع فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف دردی ماه سالجاری کشف ، ضبط و پس از طی مراحل قانونی نسبت به معدوم سازی آنها اقدام گردید.


دکتراسدی افزود : درراستای برخورد با واحدهای صنفی متخلف هم  تعداد 22 پرونده قضایی در این ماه تشکیل و به مراجع محترم قضایی ارجاع داده شد.
وی خاطرنشان کرد : کارشناسان این شبکه دردو شیفت کاری صبح و بعدازظهر بر واحدهای تولید-عرضه ونگهداری فرآورده های خام دامی شهرستان نظارت می نمایند.

-------------------------------

 

نشانه گذاری کامل تخم مرغ در آذربایجان شرقی اجرایی می‌شود


مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از اجرائی شدن کامل طرح نشانه گذاری کامل تخم مرغ در 6 ماهه ابتدائی سال آینده خبر داد.
دکتر بهراد زندیه با اعلام این خبر افزود: مرحله اول این طرح که شامل ثبت مشخصات بر روی کارتن تخم مرغ بود با موفقیت در سطح استان اجرائی گردیده است.
وی اظهار داشت: با اجرائی شدن مرحله دوم این طرح، نشانه گذاری شامل ثبت تاریخ تولید و انقضا بر روی هر تخم مرغ خواهد بود.
دکتر زندیه خاطر نشان کرد: با برنامه‌ریزیها و هماهنگی‌های صورت گرفته با اتحادیه‌ها و نهادهای زیربط نشانه‌گذاری کامل تخم مرغهای تولیدی استان از اوایل سال آینده به مرحله اجرا در خواهد آمد.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: از آنجائیکه تخم مرغ یکی از با ارزش‌ترین فرآورده‌های خام دامی بوده و نسبت به سایر منابع پروتئینی نظیر لبنیات، گوشت‌ها و حبوبات غنی‌تر است، لذا تضمین سلامت این فرآورده از تولید تا مصرف یکی از وظایف خطیر دامپزشکی است که در این راستا اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی بر کلیه مراحل تولید، توزیع، حمل و نقل و عرضه آن در سطح استان نظارت دارد.
دکتر زندیه با تأکید بر این نکته که تخم مرغ در اماکن عرضه می‌بایست در داخل یخچال با برودت صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود تصریح کرد: با توجه به گستردگی اماکن عرضه تخم مرغ در سطح شهر و توزیع آن در برخی خواربار فروشی‌ها، با هماهنگی‌های صورت گرفته و تشکیل جلسات ویژه با همکاران دانشگاه علوم پزشکی در صدد هستیم این موضوع نیز حل و فصل و با اجرای نشانه گذاری روی تخم مرغ عرضه این فرآورده با ارزش نیز ساماندهی شود.

 

---------------------------------

 

آغاز دوره پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک همزمان با دهه فجر در بوشهر


مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر از آغاز دوره پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک همزمان با دهه فجر خبر داد.

دکتر مرتضی بحرانی گفت : با برگزاری جلسات کارشناسی و هماهنگی و بررسی های بعمل آمده و همزمان با سفر دکتر تبرایی مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور به استان بوشهر و نظر کارشناسی و مساعد ایشان طی جلسه ای مصوب گردید تا دوره پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک در دهه فجر در استان بوشهر آغاز شود .


مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر در ادامه افزود : با تجهیز آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی استان برای سنجش میزان آنتی بیوتیک در فرآورده های غذایی ، تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک می تواند گام بلندی در سلامتی هر چه بیشتر جامعه باشد که در این راه همراهی و همکاری پرورش دهندگان و مردم عزیز استان بوشهر نقش بسزایی در موفقیت این طرح خواهد داشت .
 دکتر بحرانی در پایان تاکید داشت : الیته پیش از این نیز با وجود مصرف داروهای آنتی بیوتیکی پرهیز دارویی قبل از کشتار انجام می شد ، اما با آغاز این طرح هیچگونه آنتی بیوتیکی در طول دوره پرورش مصرف نخواهد شد و اطمینان بیشتری در سالم بودن مرغ عرضه شده به بازار مصرف حاصل می گردد .

 

----------------------------------

 

اتمام طرح ضربتی ما یه کو بی رایگان تب برفکی دراستان قم


اداره کل دامپزشکی استان قم اعلام کرد : طرح ضربتی ما یه کوبی دامهای سنگین را در این استان به اجرا گذاشت.
بنابر گزارش این اداره کل، به دنبال ورود بی رویه دام قاچاق ازنقاط مختلف به استان قم وشیوع بیماری تب برفکی درواحدهای دامداری ، اداره کل دامپزشکی این استان از اوایل ماه گذشته اقدام به اجرای طرح اضطراری مایه کوبی دامهای سنگین استان برعلیه بیماری تب برفکی نمود.

دراین طرح ازتوان 19  اکیپ عملیاتی دامپزشکی ونوزده کاردان دامپزشک بعنوان تیمهای عملیاتی استفاده گردیده است .

درطی اجرای  طرح مذکور70323 راس گوساله وگاوهای دامداریهای استان به صورت صد در صد رایگان تحت پوشش عملیات واکسیناسیون برعلیه بیماری تب برفکی قرارگرفته اند.

بیماری تب برفکی یکی ازبیماریهای خطرناکی است که ضررو زیان فراوان اقتصادی را به دامداران وارد میکند. رعایت اصول مسائل بهداشتی وقرنطینه ای(خریدوفروش دام تحت نظرادارات دامپزشکی) ، انجام واکسیناسیون براساس جدول زمانی اداره کل دامپزشکی ، انجام منظم ضدعفونی دردامداریها ازجمله مواردی است که باعث کاهش وپیشگیری ازبیماری فوق الذکرمیگردد.

---------------------------------

 

جلسه هماهنگی شرکت های ممیزی دراداره کل دامپزشکی استان سمنان


 جلسه هماهنگی شرکت های ممیزی خدمات دامپزشکی استان سمنان با شرکت مسئولین اداره کل دامپزشکی ، شبکه های تابعه و همچنین کارشناسان  شرکت های ممیزی در سالن جلسات شهید فیروز بخت  اداره کل دامپزشکی سمنان برگزار گردید.


در این جلسه دکتر صادقی سرپرست معاونت فنی دامپزشکی سمنان ضمن خیر مقدم به حاضرین مطاالبی را در خصوص وظائف شرکت های ممیزی بیان نمود و سپس دستور کار جلسه مطرح و حاضرین در جلسه نظرات خود را بیان داشتند . 
جایگاه حقوقی شرکت های ممیزی، نحوه درجه بندی بهداشتی مراکز تحت پوشش و ضرورت اخذ تائیدیه بهداشتی  توسط واحدهای مرغداری ، دامداری ، ضرورت اصلاح تعرفه از جمله موضوعات مورد بحث در این جلسه بودند.

 

----------------------------------

 

واکسیناسیون بیش از 29 هزار رأس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری تب برفکی در گرگان


مسئول مبارزه و بررسی بیماریهای دامی شبکه دامپزشکی شهرستان گرگان در حاشیه بازدید و مراقبت بیماری تب برفکی در یکی از روستاهای شهرستان ، از آغاز عملیات ایمن سازی دام های روستایی شهرستان گرگان بر علیه بیماری تب برفکی خبر داد.
دکتر حمیدرضا حنفی با اعلام این خبر افزود: طبق پیش بینی های بعمل آمده ، در این مرحله، کلیه دام های سنگین(گوساله و گاو) مناطق روستایی شهرستان گرگان ، به تعداد بیش از 29 هزار راس، همگام با سایر شهرستانهای استان تحت پوشش عملیات ایمن سازی علیه بیماری تب برفکی قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: در این مرحله  از اجرای عملیات یادشده با استفاده از توان بخش خصوصی  و دولتی دامپزشکی انجام خواهد شد  و  بخش دولتی نظارت کاملی بر اجرای عملیات فوق خواهد داشت.

این مقام مسئول افزود: مطابق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، به منظور به حداقل رسانیدن خسارات ناشی از بیماری، کلیه دام های سنگین شهرستان با رعایت کلیه اقدامات بهداشتی– قرنطینه ای تحت پوشش عملیات مایه کوبی قرار خواهند گرفت. دکتر حنفی با تاکید بر نظارت بخش دولتی بر نحوه انجام خدمات توسط اکیپ های مایه کوب اعلام داشت: طرح مذکور، تا 20 روز ادامه خواهد داشت و گزارش دهی انجام عملیات از طریق سامانه اطلاعات جغرافیایی ((GIS  توسط شبکه  دامپزشکی شهرستان گرگان صورت خواهد پذیرفت.

وی همچنین جهت ایمنی هرچه بیشتر دامها  به تمامی دامداران، اتحادیه  وتعاونی  گاوداران و سایر افراد مرتبط اعلام کرد همکاری شایسته را  با واکسیناتورهای شبکه دامپزشکی شهرستان گرگان داشته باشند.
مسئول مبارزه و بررسی بیماریهای دامی شهرستان گرگان با توجه به رایــگــان بودن واکسیناسیون تب برفکی برای دامداران و روستائیان شهرستان خاطرنشان ساخت: برابر دستورالعمل ارسالی، ‌هرگونه توزیع و عرضه غیرمجاز واکسن تب برفکی  از طریق مراجع قضایی و انتظامی پیگیری خواهد شد و نیز صدور مجوز تردد دام ، حداقل دو هفته پس از اتمام انجام مایه‌کوبی و درصورت رعایت تمهیدات قرنطینه‌ای- بهداشتی و رعایت مفاد  سایر دستورالعمل‌های مربوطه کما فی‌السابق توسط شبکه‌ دامپزشکی شهرستان بلامانع خواهد بود.

وی  مجددا تاکید نمود : با توجه به ویروسی بودن بیماری، دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب ورزیده و محتوای حوضچه های ضدعفونی را همه روزه با مواد ضد عفونی کننده مناسب پر نموده و از حمل و نقل و خرید و فروش بدون ضابطه هرنوع دام، اکیداً خودداری کنند.

نظر شما
ادامه