کد خبر: ۸۱۱۳

حکیم مهر - افزایش قیمت نهاده‌های دامی باعث آشفتگی بازار محصولات دامی و تفاوت روزانه فرمول خوراک دام و افزایش قیمت شیر شده، به‌طوری‌که بازار دامداران را کیش و مات کرده است.

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام (مهاد) با اعلام این مطلب گفت: افزایش قیمت نهاده‌های دامی در طول ماه‌های گذشته باعث بالا رفتن قیمت تمام شده شیر شده است.

دکتر محمدجواد وکیل‌گیلانی افزود: قیمت شیر در ابتدای مهرماه با موافقت استانداران به 520 تومان رسید و پس از افزایش قیمت‌ها به 600 تومان ختم شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از محاسبات اخیر، با وجود آنکه قیمت نهاده‌ها که تا 30 درصد افزایش داشته و نمایندگان دامداران معتقد بودند که باید قیمت خرید شیر خام به 713 تومان برسد، این قیمت در 630 تومان متوقف شد.

وکیل‌گیلانی ادامه داد: افزایش قیمت شیر دلیلی جز افزایش قیمت نهاده‌ها ندارد و کشاورزان از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها خوشحال نیستند. اما روند صعودی قیمت نهاده‌ها چاره‌ای برای دامداران نگذاشته است.  

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌ها تصریح کرد: در زمان حاضر قیمت تمام‌شده جو 560 تومان است که با احتساب هزینه‌های حمل و نقل به ازای هر کیلوگرم 40 تا 45 تومان به سقفی بیش از 600 تومان خواهد رسید.

وی از افزایش قیمت 665 تومانی سویا، 440 تومانی سبوس، 270 تومانی کلش خبر داد و یادآور شد: در کمال ناباوری یونجه به 570 تومان به ازای هر کیلوگرم برای دامدار رسیده است.

وکیل‌گیلانی با انتقاد از اظهارنظر برخی از فعالان کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی تأکید کرد: در حالی عده‌ای دامداران را متهم به گران‌فروشی شیر می‌کنند که افزایش قیمت نهاده‌های دامی در داخل کشور قابل رصد است.  

عده‌ای به‌دنبال هموار کردن واردات شیر خشک هستند

این فعال بخش خصوصی اظهار داشت: عده‌ای به‌دنبال واردات شیر خشک هستند و با جنجال‌آفرینی تلاش می‌کنند وزیر جهاد کشاورزی را مجاب به ارائه مجوز برای واردات شیر خشک کنند.

وی همچنین گفت: صدمه‌ای که در دو سه سال گذشته دام کشور به‌علت واردات شیر خشک دیده است، نباید دوباره تکرار شود. وکیل‌گیلانی در ادامه افزود: در صورتی‌که دولت علوفه و نهاده‌های ارزان‌قیمت در اختیار دامداران قرار دهد، تولیدکنندگان شیر حاضرند شیر تولیدی خود را به قیمت 500 تومان سال‌های گذشته به فروش برسانند و به‌دنبال افزایش قیمت شیر نیستند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه