کد خبر: ۸۱۲۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گلپایگان، قم، قوچان و خدا آفرین

 

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان:
کشتارگاه دام شهرداری گلپایگان ساماندهی شد


رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان از ساماندهی کشتارگاه دام گلپایگان با اعتباری بالغ بر 80 میلیون تومان خبر داد.
مسعود غفاری اظهار داشت: از سه سال گذشته طرح ساماندهی کشتارگاه گلپایگان آغاز شد و وضعیت کشتارگاه از شکل سنتی با تغییرات انجام شده به نیمه‌ صنعتی تبدیل شد.

وی افزود: در فاز نخست، کشتارگاه گاو و گوسفند از یکدیگر مجزا شد و انجام مراحل کشتار گاوی با استفاده از وسایل صنعتی مانند شوک و اره قطعه‌بندی و رعایت ضوابط شرعی در کشتارگاه صورت گرفت.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان در ادامه به فاز دوم اشاره کرد و بیان داشت: در ابتدای سال 90 موضوع کشتارگاه در کارگروه بهداشت و امنیت غذایی شهرستان مطرح شد و با مساعدت فرمانداری و شهرداری شهرستان گلپایگان کشتارگاه وارد مرحله جدیدی از تغییرات قرار گرفت.

وی تصریح کرد: براساس ارائه نقشه توسط دامپزشکی شهرستان قسمت گوسفندی کشتارگاه ساماندهی شد و ذبح بهداشتی و شرعی مد نظر قرار گرفت.

غفاری به مسائل بهداشتی کشتار اشاره کرد و گفت: پس از کشتار امحا و احشاء تخلیه و گوشت شستشو و لیبل‌گذاری شده و بهداشتی و تطهیر شده به دست مصرف کننده می‌رسد، پروژه ساماندهی کشتارگاه گلپایگان تاکنون 80 میلیون تومان هزینه داشته و به زودی به پایان می‌رسد.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان هم‌چنین به ساماندهی سایر قسمت‌های کشتارگاه گلپایگان اشاره کرد و بیان داشت: با انجام این ساماندهی کشتارگاه مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب، آب گرم، رختکن کارکنان کشتارگاه، قسمت‌بندی (پارتیشن بندی) قسمت گاوی و گوسفندی سالن کشتارگاه، اصلاح محوطه و سپتینگ، شده است و معضلات بهداشتی و شرعی و فنی توسط ناظران شرعی کنترل می‌شود.

وی تاکید کرد: به دلیل کیفیت و مرغوبیت گوشت گلپایگان و با توجه به اینکه کباب سنتی گلپایگان در کشور مطرح است، رعایت اصول و موازین شرعی و بهداشتی کشتار در دستور کار شبکه دامپزشکی قرار دارد و همشهریان می‌توانند با سلامت خاطر از گوشت کشتار شده استفاده کنند.

 

-----------------------

 

افتتاح سایت قرنطینه مرکزی دامپزشکی استان قم دردهه مبارک فجر


 سایت قرنطینه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان قم دردهه مبارک فجر افتتاح می شود.
احداث تاسیسات وابنیه سایت مذکورازسال 87 کلید خورده  ودرزمینی به مساحت 4361 مترمربع وبا اعتبار2500 میلیون ریال ازمحل اعتبارات سرمایه استانی بنا گردیده است .

این سایت درجاده قم - جعفریه ودرابتدای مجتمع دامداریهای دامشهر واقع شده است.

 

-----------------------

 

فرماندار قوچان بر لزوم گسترش همکاری پایانه مرزی با قرنطینه دامپزشکی در مرز باجگیران تاکید کرد


در جلسه کمیته هماهنگی مبادی امور مرزی آخرین وضعیت مرزی و مبادلات مرزی باجگیران به همراه طرح نامه های واصله و ارائه گزارشات اعضا مورد بحث قرار گرفت .

در این جلسه فرماندار شهرستان قوچان از توابع استان خراسان رضوی گفت : پایانه مرزی باجگیران با توجه به فاصله 35 کیلومتری با عشق آباد؛ پایتخت کشور ترکمنستان، از اهمیت ویژه ای در خصوص واردات . صادرات و ترانزیت، برخوردار است .

حیدری آزاد افزود: با توجه به افزایش روز افزون مبادلات اقتصادی بین المللی ضروری است کلیه ادارات و نهادهای مستقر در مرز فرآیندهای اداری و تشریفات را تسریع و تسهیل دهند .

وی همچنین به همراه مسئولین ادارات از قسمتهای مختلف پایانه بازدید بعمل آورد و در محل پست قرنطینه دامی دامپزشکی بر لزوم همکاری،گمرک وپایانه مرزی با دامپزشکی در رفع نواقص مربوط به تامین آب و نصب مانع در قسمت خروج خودروها جهت اجرای دقیق ضدعفونی خودروهای ورودی به کشور تاکید داشته و  همکاریهای دستگاهها و نهادهای  مستقر در مرز را با توجه کمبود ها و سختی شرایط کاری خواستار شد .

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان در این جلسه به تشریح فعالیتهای دامپزشکی و اهمیت قرنطینه در نوار مرزی با استناد به قوانین سازمانی دامپزشکی   پرداخت و بیان داشت کلیه خودروهای ورودی پس از کنترل بهداشتی و ضدعفونی کامل وارد کشور می شوند .

دکتر محمد سیاح گفت : بیشترین فعالیت حوزه دامپزشکی در مرز باجگیران را ترانزیت فراوردههای غیرخوراکی خام دامی از جمله پوست، روده گوسفند وبز ،پشم و کرک دانست  که از ابتدای سال تاکنون تعداد 223 کامیون ترانزیت بازدید بهداشتی  و ضد عفونی انجام شده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته و صادرات بیشتر پولت و جوجه یکروزه بوده است .

وی با ابراز امیدواری خاطر نشان کرد : درآینده نزدیک، با بر طرف شدن مشکلات حقوقی، داکت ضدعفونی باجگیران با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با هدف اصلی واگذاری امور تصدی و ایجاد اشتغال و کارآفرینی و همچنین تسهیل و استاندارد سازی امور مربوط به ضدعفونی خودروها اجرا خواهد شد.

-----------------------

 

بیش از 68 هزار رأس دام در خداآفرین بر علیه بیماریهای دامی واکسینه شده‌اند


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خداآفرین از توابع استان آذربایجان شرقی گفت: از ابتدای تأسیس این شبکه در تیرماه سالجاری بیش از 68 هزار رأس دام برعلیه بیماریهای دامی واکسینه شده اند.
دکتر سید رضا دیباور افزود: این شبکه از بدو تأسیس و آغاز به کار خود از تیرماه سالجاری با جدیت تمام در راستای اهداف سازمان دامپزشکی کشور در حفظ و حراست از سرمایه های دامی و ارتقا بهداشت عمومی جامعه فعالیت نموده است.

وی  گفت: در طول این مدت 68 هزار و 197 رأس دام بزرگ و کوچک بر علیه بیماریهای واگیر دامی و 125 قلاده سگ برعلیه بیماری هاری واکسینه شده اند.

دکتر دیباور تعداد بازدیدهای صورت گرفته توسط کارشناسان نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی خداآفرین از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی را 271 مورد عنوان نمود و گفت: در جریان این بازدیدها 405 کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی کشف و ضبط و با دستور مقام محترم قضائی معدوم و از چرخه مصرف انسانی خارج گردیده است.

وی با اشاره به موقعیت و شرایط مناسب منطقه جهت پرورش و نگهداری زنبور عسل افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما تعداد 14 گواهی قرنطینه ای جهت کوچ 6752 فروند کندو به مقصد استان‌های فارس، خوزستان و هرمزگان صادر شد ه است.

شهرستان خداآفرین با داشتن 230000 رأس دام سبک و 22000 رأس دام سنگین، یکی از قطبهای دامپروری استان و حتی منطقه محسوب می‌شود.

 

نظر شما
ادامه